IPPB1/415-1287/13-2/IF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1287/13-2/IF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatniczka (dalej "Wnioskodawczyni") jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Podatniczka planuje zarejestrować nabytego psa rasowego (sukę hodowlaną) w Związku Kynologicznym. W związku z faktem, iż prowadzenie nawet amatorskiej hodowli psów wymaga zatwierdzenia przydomku przez Związek Kynologiczny, Podatniczka złożyła stosowny wniosek do ww. Związku. W chwili obecnej Podatniczka oczekuje potwierdzenia zarejestrowania przydomku. Podatniczka nie wyklucza, iż w przyszłości rozszerzy hodowlę o kolejne suki hodowlane.

Analizując obowiązki podatkowe dotyczące rejestracji suki hodowlanej w Związku Kynologicznym Podatniczka powzięła wątpliwości w zakresie wpływu przedstawionego stanu faktycznego na dotychczas prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Jednocześnie Wnioskodawczyni pragnie potwierdzić prawidłowość jej stanowiska w zakresie możliwości wyboru opodatkowania posiadanych psów rasowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy rejestracja suki hodowlanej w Związku Kynologicznym oraz spełnienie ciążących na Wnioskodawczyni w związku z tym obowiązków podatkowych ma wpływ na możliwość dalszego rozliczania przez Wnioskodawczynię dotychczasowej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej.

2. Czy w zakresie opodatkowania hodowli psów rasowych Wnioskodawczyni przysługuje prawo wyboru formy opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy,:

1.

rejestracja suki hodowlanej w Związku Kynologicznym oraz spełnienie ciążących w związku z tym obowiązków podatkowych nie ma wpływ na możliwość dalszego rozliczania przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej.

2.

ma ona możliwość wyboru formy opodatkowania posiadanych psów rasowych.

Ad. 1

Artykuł 23 Ustawy wskazuje, iż zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo - usługową określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do Ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do Ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli. W przypadku Wnioskodawczyni zatrudnienie nie przekracza stanu określonego w tabeli.

Należy zauważyć, iż działalność usługowa prowadzona przez Wnioskodawczynię zawiera się w działalności usługowej, o której mowa w art. 23 Ustawy. Ponadto, zakres określony w załączniku nr 4 do Ustawy wskazuje, w poz. 86 i poz. 87:

"Strzyżenie, upinanie i fryzowanie włosów. Strzyżenie oraz pielęgnacja zarostu (brody, wąsów). Golenie twarzy i głowy. Farbowanie i rozjaśnianie włosów. Farbowanie wąsów i brody. Farbowanie brwi i rzęs, regulowanie brwi. Komputerowy dobór fryzur. Wykonywanie masażu twarzy i głowy, z wyjątkiem masaży leczniczych. Usługowe ostrzenie brzytew. Usługowy wyrób peruk."

Powyższy zakres pokrywa się mniej więcej z zakresem świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Niektórych usług (np. farbowanie wąsów i brody) nie wykonuję. Nie wytwarzam też żadnych wyrobów (np. peruk).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż po rozpoczęciu hodowli psów rasowych nie utracę możliwości opodatkowania dotychczas prowadzonej działalności fryzjerskiej w formie karty podatkowej. Hodowla psów rasowych stanowi źródło przychodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które nie ma wpływu na prowadzoną przez niądziałalność gospodarczą oraz na formę rozliczenia podatkowego tej działalności.

Ad. 2

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt I Ustawy o PIT przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Na podstawie art. 2 ust. 3 Ustawy o PIT działami specjalnymi produkcji rolnej są m.in. hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. W związku z powyższym hodowlę psów rasowych poza gospodarstwem rolnym należy uznać za dział specjalny produkcji rolnej.

Na podstawie art. 15 Ustawy o PIT przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 Ustawy o PIT, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 4 Ustawy o PIT dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg wykazujących te przychody ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do Ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje jej wybór w zakresie wyboru opodatkowania hodowli psów. Może wybrać formę rozliczenia w postaci prowadzenia księgi przychodu i rozchodu lub ustalić dochód przy zastosowaniu norm szacunkowych określonych w załączniku nr 2 do Ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi fryzjerskie zostały sklasyfikowane pod poz. 86 i 87 załącznika Nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług obejmuje "strzyżenie, upinanie i fryzowanie włosów. Strzyżenie oraz pielęgnacja zarostu (brody, wąsów). Golenie twarzy i głowy. Farbowanie i rozjaśnianie włosów. Farbowanie wąsów i brody. Farbowanie brwi i rzęs, regulowanie brwi. Komputerowy dobór fryzur. Wykonywanie masażu twarzy i głowy, z wyjątkiem masaży leczniczych. Usługowe ostrzenie brzytew. Usługowy wyrób peruk."

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Wnioskodawczyni planuje zarejestrować psa rasowego (sukę hodowlaną) w Związku Kynologicznym. W przyszłości Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć hodowlę o kolejne suki hodowlane.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z ww. artykułu jednoznacznie wynika, że prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej nie stanowi przesłanki wyłączającej z możliwości opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej w myśl art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.)są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a wyżej wymienionej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Należy zauważyć, iż załącznik nr 2 "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego" określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.

Pod pozycją nr 15 lit. k załącznika nr 2 znajduje się hodowla psów rasowych.

Z uwagi na powyższe, hodowla psów rasowych podlega zgłoszeniu i opodatkowaniu jako działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem, w oparciu o powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że fakt rejestracji suki hodowlanej w Związku Kynologicznym oraz spełnienie ciążących na Wnioskodawczyni w związku z tym obowiązków podatkowych nie ma wpływu na możliwość dalszego rozliczania przez Wnioskodawczynię dotychczasowej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu hodowli psów rasowych (suki hodowlanej) zakwalifikować należy do innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła przychodów, w tym przypadku do działów specjalnych produkcji rolnej.

Odnosząc się natomiast do możliwości wyboru formy opodatkowania hodowli psów rasowych, tj. przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, wskazać należy, że stosownie do treści art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

Jak stanowi art. 24 ust. 4 ww. ustawy dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany przy zastosowaniu norm szacunkowych tylko wówczas, gdy podatnik nie prowadzi księgi przychodów i rozchodów, bądź nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zgodnie z art. 24a ust. 2 pkt 2 ww. ustawy obowiązek prowadzenia księgi dotyczy również osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg.

Z powyższego wynika, iż, co do zasady, wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg (podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych) bądź norm szacunkowych dokonuje sam podatnik, jeżeli nie jest on jednak na mocy odrębnych przepisów zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W świetle powołanych przepisów prawa, wskazać należy, że wybór metody opodatkowania przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, tj. hodowli psów rasowych, należy do podatnika, z tym zastrzeżeniem, że wybraną metodę powinien stosować konsekwentnie przez cały rok podatkowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl