IPPB1/415-1281/08-7/AG - Opodatkowanie przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży udziału we współwłasności działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1281/08-7/AG Opodatkowanie przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży udziału we współwłasności działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data nadania 27 stycznia 2009 r., data wpływu 29 stycznia 2009 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1281/08-2/AG z dnia 16 stycznia 2009 r. (data nadania 19 stycznia 2009 r., data doręczenia 23 stycznia 2009 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 11 sierpnia 2006 r. aktem notarialnym Rep. XXX wnioskodawczyni sprzedała działki o Nr 1../1, 1../1, których była współwłaścicielką. W dniu 2 października 2008 r. wnioskodawczyni złożyła deklarację PIT-23 w Urzędzie Skarbowym W. oraz przekazała podatek na konto US w kwocie 1.649 zł. Jednakże po zaczerpnięciu porady, powołując się na zapis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 28 "przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego (...)" są zwolnione z podatku.

W dniu 24 października 2008 r. wnioskodawczyni zwróciła się z prośbą o zwrot niesłusznie wpłaconego podatku. Urząd Skarbowy jednakże odrzucił podanie wnioskodawczyni, twierdząc, że zapis art. 21 ust. 1 pkt 28 nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie. Wnioskodawczyni zaznacza, iż działki Nr 1../1 i 1.../1 zostały zakupione przez nabywcę w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.

Pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) wnioskodawczyni określiła, iż działka Nr 1../1 została nabyta na podstawie umowy sprzedaży warunkowej z dnia 22 grudnia 2005 r. oraz umowy przenoszącej własność z dnia 30 stycznia 2006 r. Działka Nr 1../1 została nabyta na podstawie umowy sprzedaży warunkowej z dnia 23 listopada 2005 r. oraz umowy przenoszącej własność 10 stycznia 2006 r. Działki były przeznaczone pod zabudowę zagrodowo-mieszkaniową.

Pismem z dnia 2 lutego 2009 r. wnioskodawczyni doprecyzowała, iż zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działki stanowią:

*

działka Nr 1../1 - użytki rolne zabudowane,

*

działka Nr 1../1 - sady.

Powierzchnia działek:

*

1.../1 - 1000 m 2

*

1.../1 - 1382 m 2

Powyższe działki stanowiły współwłasność: działki Nr 1.../1 wnioskodawczyni była w ???; części właścicielem, działki Nr 1.../1 wnioskodawczyni była właścicielem w ???; części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód ze sprzedaży ww. działek jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni z uwagi na fakt, iż sprzedane działki zostały zakupione przez nabywcę w celu powiększenia gospodarstwa rolnego (zgodnie z zapisami aktu notarialnego z dnia 11 sierpnia 2006 r.) w niniejszej sprawie znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

1.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

*

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Podatek od przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych do 31 grudnia 2006 r. stosownie do art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegółowiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione zostało od wystąpienia łącznie następujących przesłanek:

*

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

*

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

*

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w 2005 r. wnioskodawczyni nabyła we współwłasności dwie działki: działkę Nr 1../1 o pow. 1000 m 2 stanowiącą użytki rolne zabudowane oraz działkę Nr 1../1 o pow. 1382 m 2 stanowiącą sady. Przedmiotowe działki zostały w dniu 11 sierpnia 2006 r. sprzedane. Nabywca działek zgodnie z zapisami aktu notarialnego dokonał zakupu ww. działek w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż działki Nr 1../1 oraz 1../1 nie stanowiły gospodarstwa rolnego w świetle art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składowa. Zatem nie zostały spełnione wszystkie przesłanki od których uzależnione zostało zastosowanie zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego przychód uzyskany przez wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży udziału we współwłasności działek nie korzysta ze zwolnienia i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydawanej interpretacji. Tym samym, jeśli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl