IPPB1/415-1273/13-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1273/13-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu 11 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych. Rozlicza się na podstawie karty podatkowej (pozycja 21 załącznika 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym - naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych.

W załączniku nr 4 stanowiącym charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo - usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej wskazano, że wymienione powyżej usługi obejmują: Naprawa zespołów i kompletnych urządzeń stosowanych w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku, w energetyce, elektronice, elektrotechnice i automatyce przemysłowej, jak np. zasilacze, urządzenia sygnalizacyjne, alarmowe, sterownicze, wzmacniacze elektroakustyczne, magnetowidy, kamery, aparatura diagnostyczna, naukowa, elektroniczny sprzęt pomiarowo-kontrolny, urządzenia cyfrowe służące do zbierania i przetwarzania informacji itp. Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń pomocniczych. Naprawa zegarków i zegarów elektronicznych (z wyłączeniem analogowych). Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia świadczonej usługi.

W przyszłości Wnioskodawca chciałby rozpocząć świadczenie usług polegających na naprawie i konserwacji systemów alarmowych, w skład których wchodzą urządzenia, takie jak np.: centrale alarmowe, czujki, sygnalizatory akustyczne i świetlne, manipulatory, bariery podczerwieni, detektory, komputery z oprogramowaniem obsługującym system oraz urządzenia zasilające Usługa polegałaby na sprawdzaniu poprawności działania, lokalizowaniu ewentualnych usterek, naprawie konserwacji i innych czynnościach niezbędnych do całkowitego wykończenia świadczonej usługi. Usługi ma zamiar świadczyć w nieruchomościach prywatnych i komercyjnych. Odbiorcami usług będą osoby fizyczne nieprowadzące lub prowadzące działalność gospodarczą i prawne (spółki z o.o., spółki akcyjne i jawne).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy jako firma wykonująca usługi wymienione w pozycji 21 tabeli Wnioskodawca będzie mógł je świadczyć dla zakładów lub firm posiadających osobowość prawną.

2. Czy prowadząc działalność usługową w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń alarmowych takich jak np. kompletne systemy alarmowe Wnioskodawca nie utraci prawa do rozliczenia się w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 1, usługi w zakresie naprawy urządzeń elektronicznych określone w pozycji 21 załącznika 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym można świadczyć dla firm (zakładów) posiadających osobowość prawną, ponieważ w przytoczonej ustawie Wnioskodawca nie znalazł zastrzeżeń dotyczących tej kwestii.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 2 świadczenie usług w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń alarmowych takich jak np. kompletne systemy alarmowe nie pozbawi go prawa do rozliczania się w formie karty podatkowej, ponieważ w pozycji 21 załącznika 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym określono usługi w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych, które obejmują naprawę zespołów i kompletnych urządzeń stosowanych w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku, w energetyce, elektronice i automatyce przemysłowej, jak np. zasilacze, urządzenia sygnalizacyjne, alarmowe, sterownicze, wzmacniacze elektroakustyczne, magnetowidy, kamery, aparatura diagnostyczna, naukowa, elektroniczny sprzęt pomiarowo-kontrolny, urządzenia cyfrowe służące do zbierania i przetwarzania informacji itp. Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń pomocniczych. Naprawa zegarków i zegarów elektronicznych (z wyłączeniem analogowych). Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia świadczonej usługi.

Według Wnioskodawcy systemy alarmowe, w skład których wchodzą poszczególne podzespoły, jak np. centrale alarmowe, czujki, sygnalizatory akustyczne i świetlne, manipulatory, bariery podczerwieni, detektory, urządzenia zasilające oraz komputery z oprogramowaniem obsługującym system alarmowy są urządzeniami elektronicznymi wchodzącymi w skład kompletnego systemu alarmowego i stanowią razem lub osobno urządzenie elektroniczne, sygnalizacyjne bądź alarmowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. , poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W załączniku nr 3 do powyższej ustawy - Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej w poz. 21 wymieniono - naprawę i konserwację urządzeń elektronicznych. W załączniku nr 4 - stanowiącym charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo - usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej wskazano, że wymienione powyżej usługi obejmują: Naprawa zespołów i kompletnych urządzeń stosowanych w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku, w energetyce, elektronice, elektrotechnice i automatyce przemysłowej, jak np. zasilacze, urządzenia sygnalizacyjne, alarmowe, sterownicze, wzmacniacze elektroakustyczne, magnetowidy, kamery, aparatura diagnostyczna, naukowa, elektroniczny sprzęt pomiarowo-kontrolny, urządzenia cyfrowe służące do zbierania i przetwarzania informacji itp. Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń pomocniczych. Naprawa zegarków i zegarów elektronicznych (z wyłączeniem analogowych). Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia świadczonej usługi.

Z uwagi na fakt, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i inne przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć "naprawa", "konserwacja" należy uzupełnić je w drodze definicji słownikowej. "Naprawa" w świetle tej definicji oznacza usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń i doprowadzenie czegoś do stanu używalności, "konserwacja" dotyczy zabiegów mających na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych. Rozlicza się na podstawie karty podatkowej. W przyszłości Wnioskodawca chciałby rozpocząć świadczenie usług polegających na naprawie i konserwacji systemów alarmowych.

Usługa polegałaby na sprawdzaniu poprawności działania, lokalizowaniu ewentualnych usterek, naprawie konserwacji i innych czynnościach niezbędnych do całkowitego wykończenia świadczonej usługi. Usługi te Wnioskodawca ma zamiar świadczyć w nieruchomościach prywatnych i komercyjnych, a odbiorcami usług będą osoby fizyczne nieprowadzące lub prowadzące działalność gospodarczą i prawne (spółki z o.o., spółki akcyjne i jawne).

Podkreślić w tym miejscu należy, że co do zasady prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Ustawodawca wprowadza wyjątek od powyższej zasady. Dotyczy on wyłącznie wykonywania usług w zakresie złotnictwa - jubilerstwa, wymienionych w części I tabeli pod poz. 4, które mogą być wykonywane tylko dla ludności, oraz usług wymienionych w części I tabeli pod pozycjami 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 63 783 zł przychodu rocznie.

Za świadczenia dla ludności uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie "ludność" rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie "ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

Wobec powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujące regulacje prawne, stwierdzić należy, że należy podzielić stanowisko Wnioskodawcy, że:

* usługi wymienione w załączniku Nr 4 pozycji 21 Wnioskodawca będzie mógł świadczyć dla zakładów lub firm posiadających osobowość prawną,

* natomiast prowadząc działalność usługową w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń alarmowych, takich jak np. kompletne systemy alarmowe, Wnioskodawca nie utraci prawa do rozliczenia się w formie karty podatkowej, bowiem usługi te są wymienione w poz. 21 załącznika Nr 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przy spełnieniu warunków w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl