IPPB1/415-1261/08-2/AM - Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracownika młodocianego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1261/08-2/AM Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracownika młodocianego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 4 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracownika młodocianego w części dotyczącej:

*

zwolnienia tego dofinansowania od podatku dochodowego - jest prawidłowe,

*

obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów o kwotę otrzymanego dofinansowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracownika młodocianego w części dotyczącej:

*

zwolnienia tego dofinansowania od podatku dochodowego,

*

obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów o kwotę otrzymanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1991 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą. Zatrudnia pracowników młodocianych w celu dwuletniej nauki zawodu. W 2007 r. po ukończeniu nauki zawodu i pozytywnym zdaniu egzaminu, wystąpiła do Urzędu Miasta z wnioskiem o przyznanie "dofinansowania kosztów kształcenia ucznia" - zgodnie z art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Dotychczas, po ukończeniu nauki zawodu ucznia, na zasadach uchylonego już art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyznawane były przez Urząd Skarbowy "ulgi uczniowskie", które obniżały należny do budżetu podatek dochodowy.

Z dniem 1 stycznia 2004 r. ulgi uczniowskie zostały zniesione, a wprowadzono "dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników" przyznawane przez Urząd Miasta i Gminy, w ramach dotacji celowej (art. 70b ust. 8 ustawy o systemie oświaty).

Na podstawie decyzji Burmistrza Miasta ustalona ustawowo kwota wpłynęła na konto bankowe wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwota otrzymanego z Urzędu Miasta "dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników" na podstawie art. 70b ustawy o systemie oświaty jest przychodem wolnym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w przypadku ww. zwolnienia przedmiotowego, ma zastosowanie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli tak, to co zrobić z zaksięgowanymi w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kosztami kształcenia ucznia z okresu 2 lat (2005-2007), a dotyczącymi płac, ZUS, kosztów BHP, szkoleń itp.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana z Urzędu Miasta kwota "dofinansowania" przekazywana jest w ramach dotacji celowej z budżetu państwa, stąd wolna jest od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) a także dlatego, że wprowadzona jest w miejsce uchylonej już "ulgi uczniowskiej".

Koszty kształcenia ucznia w okresie 2 lat nauki zawodu, za którego wyszkolenia otrzymała "dofinansowanie" są kosztami uzyskania przychodu.

Koszty te nie są bezpośrednio sfinansowane z kwoty "dofinansowania", o czym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, gdyż kwotę "dofinansowania" dopiero uzyskała po ukończeniu nauki zawodu przez ucznia. Dlatego uważa, że art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy jej nie dotyczy i stąd nie należy dokonywać żadnych korekt zaksięgowanych kosztów kształcenia ucznia, w momencie otrzymania "dofinansowania".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Co do zasady więc m.in. otrzymane dofinansowanie jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, jeżeli:

1.

pracodawca lub osoba prowadząca zakład w imieniu pracodawcy albo osoba zatrudniona u pracodawcy posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych, określone w odrębnych przepisach,

2.

młodociany pracownik ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i zdał egzamin, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 70b ust. 6 ww. ustawy o systemie oświaty dofinansowanie przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania młodocianego pracownika, w drodze decyzji, po stwierdzeniu spełnienia warunków określonych w ust. 1. Przepis art. 70b ust. 8 ww. ustawy stanowi przy tym, iż dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne.

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań i kosztów, o których mowa w literach a)-e) tego przepisu, zwane dalej "dotacjami celowymi".

Powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią o zwolnieniu od podatku dochodowego dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

A zatem przyznane Wnioskodawczyni dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika stanowi zgodnie z cyt. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychód z prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej, z którego dochód zwolniony jest od opodatkowania jako dotacja, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Zatem z powołanego art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż koszty kształcenia młodocianego pracownika, które zostały sfinansowane ("pokryte") otrzymanym dofinansowaniem, nie mogą być kosztem podatkowym. Jeżeli podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów te wydatki, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są kosztem podatkowym, powinien je z tych kosztów wyeliminować.

Dlatego też, w dacie otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika należy dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego dofinansowania. W przypadku nie wystąpienia kosztów do dnia otrzymania dotacji należy skorygować koszty przyszłe. Jeżeli i te nie wystąpią, podatnik nie ma obowiązku dokonywania korekty kosztów wstecz.

Jednakże, jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawczyni posiada szereg udokumentowanych kosztów kształcenia ucznia tj.: koszt płac, składek ZUS, koszty BHP, szkoleń itp. poniesionych do momentu otrzymania dofinansowania (tj. za okres 2005-2007), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, w związku z powyższym nie ma przeszkód aby w dacie otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników dokonała stosownej korekty kosztów w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego dofinansowania.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, iż nie powinna korygować kosztów uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl