IPPB1/415-123/09-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-123/09-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych nagród o wartości nieprzekraczającej 760 zł w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych nagród o wartości nieprzekraczającej 760 zł w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. z siedzibą w W. (zwana dalej: Spółka) zajmuje się głównie produkcją telewizyjną oraz organizowaniem różnego rodzaju imprez i przedsięwzięć medialnych związanych z muzyką i skierowanych do młodzieży. Spółka prowadzi również kilka ogólnodostępnych stron internetowych pod następującymi adresami:

Wszystkie powyższe strony internetowe związane są z poszczególnymi programami telewizyjnymi nadawanymi przez spółki powiązane kapitałowo ze Spółką i są mniej więcej tematycznie związane z tymi programami, tj. podawana tam jest ramówka i opisy programów, czasem informacje o prezenterach danych programów lub teledyski albo całe odcinki programów, które użytkownicy strony mogą ściągać na swoje komputery, pojawią się tam również aktualne informacje o imprezach i wydarzeniach muzycznych lub kulturalnych. Strony te zawierają również ciekawe artykuły, fora, czaty, dają też możliwość założenia sobie przez uczestnika poczty elektronicznej, część z nich prowadzi listy przebojów albo umożliwia uczestnikom przesyłanie swoich własnych materiałów lub granie w różnego rodzaju gry albo ściąganie dzwonów, tapet itp. produktów na komputer albo na telefony komórkowe. Spółka obsługuje również ogólnodostępną stronę internetową pod adresem www.s2o.tv, na której głównie udostępniane są teledyski, filmy i programy emitowane w programach telewizyjnych spółek powiązanych kapitałowo ze Spółką.

Należy podkreślić, że powyższe strony internetowe należące do Spółki lub obsługiwane przez Spółkę (zwane dalej: Stronami Internetowymi) są dość popularne, głównie wśród młodych osób, a przede wszystkim są one ogólnodostępne. Jedynie aby skorzystać z pewnych usług świadczonych za pośrednictwem danej Strony internetowej, np. aby móc umieszczać na niej swoje zdjęcia albo wziąć udział w czacie, należy się zalogować, jednak zalogować na stronie może się każda osoba (na niektórych ze stron wprowadzony jest wymóg ukończenia 13 lat).

Spółka organizuje też szereg konkursów skierowanych do widzów programów telewizyjnych nadawanych przez spółki powiązane kapitałowo ze Spółką oraz do użytkowników Stron Internetowych. Część z tych konkursów ogłaszana jest tylko w Internecie (czyli nie jest ogłaszana w telewizji) za pośrednictwem jednej lub ewentualnie kilku Stron internetowych. Za każdym razem na Stronie Internetowej umieszczany jest regulamin konkursu, zasady uczestnictwa oraz wszelkie inne informacje niezbędne do wzięcia udziału w konkursie, bardzo często umieszcza się tam również wizerunek nagród, rankingi graczy lub listę zwycięzców.

Jednorazowa wartość nagród jest różna w zależności od danego konkursu, jednak z reguły jednorazowa wartość nagród nie będzie przekraczała kwoty 760 zł brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nagrody o jednorazowej wartości nie większej niż 760 zł, uzyskiwane w organizowanych przez Spółkę konkursach mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176), jeżeli konkursy te będą organizowane i emitowane (ogłaszane) za pośrednictwem Stron Internetowych.

Zdaniem Spółki na gruncie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176), wprowadzającego zwolnienie przedmiotowe obejmujące wartość wygranych (w granicach limitu 760 zł) w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, Internet, a w szczególności opisane powyżej Strony Internetowe należy zaliczyć do środków masowego przekazu. Tak więc nagrody o wartości nie przekraczającej 760 zł, w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez Spółkę za pośrednictwem Strony lub Stron Internetowych są zwolnione od podatku dochodowego od wygranej, na podstawie powyższego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązujący system prawny nie definiuje pojęcia "środków masowego przekazu", tym bardziej nie są one zdefiniowane w prawie podatkowym. Z tego względu tłumacząc to pojęcie należy odwołać się do definicji zaczerpniętych z języka powszechnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatkowej jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia.

Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności.

Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" jako (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy).

Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, t. j. może służyć do publikacji określonych treści (np: ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 określenie "<...> w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, t.j. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np: pracowników korporacji.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując wartość wygranych, przyznanych w konkursach organizowanych i emitowanych na powszechnie dostępnych stronach internetowych, gdy jednorazowa wygrana nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl