IPPB1/415-1202/08-2/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1202/08-2/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2008 r. (data wpływu 22 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* określenia, że przychody z tytułu wykonywania usług architektonicznych na terytorium Zjednoczonych Emiratach Arabskich osiągane będą za pośrednictwem położonego w tym państwie zakładu - jest prawidłowe,

* zwolnienia z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pan B J. prowadzi działalność gospodarczą w W. pod nazwą "B......". Przedmiotem prowadzonej przez niego działalności jest projektowanie architektoniczne. Pan B J. współpracuje z innymi architektami w Polsce na podstawie umów o współpracę, bądź umów o dzieło.

W związku z zawartą Umową przez głównego Zleceniodawcę pana Ba J. (dalej: "Zleceniodawca") z Kontrahentem mającym siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dalej "Kontrahent"), Pan B J. jako podmiot ściśle współpracujący ze Zleceniodawcą, został bezpośrednio wskazany w zawartej Umowie, jako osoba zobowiązana do bezpośredniego, osobistego zaangażowania w część prac objętych Umową.

Zgodnie z wymaganiami Zleceniodawcy oraz Kontrahenta Pan B J. będzie zobowiązany do osobistego zaangażowania się we wszystkich projektach i wszystkich fazach projektów zleconych przez Zleceniodawcę, w szczególności będzie zobowiązany do aktywnego uczestnictwa przy finalizacji poszczególnych etapów projektów architektonicznych, bądź poszczególnych projektów i w tym czasie będzie zobligowany do pobytu na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W uzgodnionym przez Zleceniodawcę i Kontrahenta zakresie, Panu B J. będzie przysługiwało odrębne wynagrodzenie. W związku z faktem, iż stroną Umowy z Kontrahentem jest Zleceniodawca, wynagrodzenie za zaangażowanie Pana B J. będzie płatne na podstawie faktury wystawionej przez Zleceniodawcę na Kontrahenta. Następnie wynagrodzenie to będzie przekazywane na rachunek Pana B J. na podstawie wystawionej przez niego faktury na Zleceniodawcę.

Celem prawidłowego wykonywania powyższych czynności, Pan B J. będzie zobowiązany otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w ramach której będzie wykonywał czynności objęte Umową i w z związku z którą będzie ponosił odpowiedzialność cywilną i administracyjno - prawną.

Przedmiotem działalności gospodarczej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie projektowanie oraz doradztwo architektoniczne. Zgodnie z prawem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, jednoosobowa działalność gospodarcza będzie prowadzona w formie "sole proprietorship". W ramach takiej formy działalności gospodarczej osoba fizyczna będąca jedynym właścicielem prowadzi działalność na własny rachunek zgodnie z licencją i jest odpowiedzialna bez ograniczeń za zobowiązania związane z prowadzoną działalnością. Zgodnie z prawem obowiązującym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich taka forma prowadzonej działalności gospodarczej nie ma nadanej osobnej osobowości prawnej. Celem wykonania czynności na rzecz Zleceniodawcy Pan B J. uzyska również na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich wszelkie wymagane prawem licencje do prowadzenia przedmiotowej działalności.

W konsekwencji, w związku z otworzeniem działalności gospodarczej na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich Pan B J. będzie miał własny adres oraz otworzy rachunek bankowy właściwy dla działalności zarejestrowanej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Ponadto Zleceniodawca udostępni Panu BJ. wyodrębnioną przestrzeń biurową do stałej dyspozycji wraz z pełnym wyposażaniem (meble i innego rodzaju wyposażanie biurowe, środki łączności takie jak: telefon, faks, komputer, specjalistyczne programy architektoniczne, dostęp do Internetu, innego rodzaju specjalistyczny sprzęt). Udostępnione biuro oraz wyposażanie będzie wykorzystywane przez Pana B J. wyłącznie do celów prowadzonej działalności architektonicznej na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich jedynie na rzecz Zleceniodawcy i Kontrahenta.

Działalność Pana B J. będzie wykonywana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wyłącznie poprzez posiadaną tam stałą placówkę (wyodrębnione miejsce w biurze wraz z pełnym wyposażeniem udostępnione do jego wyłącznej dyspozycji przez Zleceniodawcę). Działalność Pana B J. na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich będzie miała charakter regularny.

Poza osobistym zaangażowaniem się w realizowaną przez Zleceniodawcę Umowę, Pan B J. będzie wykonywał na rzecz Zleceniodawcy prace architektoniczne, realizowane na terytorium Polski, w ramach prowadzonej w Polsce działalności gospodarczej, w tym prace architektoniczne objęte osobnym kontraktem ze Zleceniodawcą.

Pan B J. jest rezydentem podatkowym Polski i tutaj posiada stałe miejsce zamieszkania.

Pan B J. uzyskuje w Polsce dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce, nie uzyskuje zaś innych dochodów na terenie Polski opodatkowanych według skali podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym działalność gospodarcza wykonywana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przez Pana B J. stanowi zakład w rozumieniu art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.

2.

Czy dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej wykonywanej na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich w formie zakładu będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania w Polsce na mocy art. 24 ust. 1 pkt a umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi w związku z art. 7 ust. 1 i 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 21 lipca 1991 r., (dalej jako "ustawa o p.d.o.f.") osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł tych przychodów.

Zgodnie z art. 4a ustawy o p.d.o.f. przepisy dotyczące ustalenia nieograniczonego obowiązku podatkowego podatnika stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Powyższe zasady opodatkowania stosuje się również do dochodów uzyskiwanych przez osobę fizyczną będącą rezydentem polskim prowadzącą jako przedsiębiorca działalność gospodarczą, niezależnie od miejsca wykonywania prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Wobec powyższego z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest rezydentem polskim w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.f. oraz mając na uwadze fakt, iż część jego działalności profesjonalnej będzie wiązać się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie będzie działał jako przedsiębiorca, w celu ustalenia zasad opodatkowania uzyskiwanych dochodów z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich zastosowanie powinna również znajdować umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (dalej: "Umowa o upo pomiędzy Polską a ZEA") w dniu 31 stycznia 1993 r. (Dz. U. Nr 81, poz. 373).

Zgodnie z art. 3 ust. 1g Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA przez "przedsiębiorstwo umawiającego się państwa" rozumie się przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się Państwie.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się Państwie", oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce jej stałego pobytu, siedzibę albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Zasady opodatkowania przedsiębiorców jednego umawiającego się Państwa (Wnioskodawcy - rezydenta podatkowego Polski) z tytułu dochodów uzyskanych na terytorium drugiego umawiającego się państwa (na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich) określone są w artykule 7 Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA.

Zgodnie z powyższym artykułem zyski polskiego przedsiębiorcy podlegają opodatkowaniu w Polsce, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich działalność poprzez położony tam zakład.

Zgodnie z zawartą w art. 5 Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA definicją, zakład oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Określenie zakład obejmuje w szczególności:

1.

siedzibę zarządu,

2.

filię,

3.

biuro,

4.

fabrykę,

5.

warsztat,

6.

kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych,

7.

gospodarstwo rolne lub plantację (art. 5 ust. 2 Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA).

Użyte w art. 5 ust. 2 Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA określenie "w szczególności" oznacza, że wymieniony tam katalog nie jest zamknięty.

Jak wskazuje się w oficjalnym Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD "M Tax Convention on Income and on C, OECD Committee on F A, 15 July 2005" (dalej "Komentarz") powyższa definicja zawiera trzy warunki uznania, że w określonej sytuacji działalność zagranicznego przedsiębiorstwa wykonywana na terytorium innego państwa jest prowadzona w formie zakładu:

1.

konieczne jest istnienie miejsca, gdzie taka działalność jest prowadzona (placówka), tj. istnienie określonej powierzchni, pomieszczeń przy pomocy których prowadzona jest działalność gospodarcza,

2.

miejsce prowadzenia działalności (placówka) musi być stałe, tzn. musi być ustanowione w określonym miejscu z pewnym stopniem stałości (nie może być z założenia tymczasowe),

3.

za pośrednictwem takiej placówki powinna być prowadzona całkowicie lub częściowo działalność zagranicznego przedsiębiorstwa (w tej sytuacji polskiego przedsiębiorcy), tzn. działalność prowadzona za pośrednictwem takiej placówki powinna znajdować się w zakresie działalności gospodarczej prowadzonej przez zagraniczne przedsiębiorstwo.

Do uznania, ze działalność gospodarcza jest prowadzona w formie zakładu konieczne jest posiadanie określonego miejsca, w którym działalność ta jest prowadzona.

Kierując się wskazaniami zawartymi w Komentarzu, warunek ten należy rozumieć szeroko, w tym sensie, ze wystarczające jest posiadanie pewnej przestrzeni do własnej dyspozycji, dzięki której możliwe jest prowadzenie działalności określonego rodzaju.

Zgodnie z powyższym Komentarzem, miejscem prowadzenia działalności w obcym państwie w formie zakładu może być również wyodrębniona u kontrahenta przedsiębiorcy (udostępniona przez Kontrahenta) powierzchnia.

Miejsce prowadzenia działalności (placówka) powinno charakteryzować się pewnym stopniem stałości. Zgodnie z Komentarzem warunek ten należy rozumieć w ten sposób, iż do uznania, że mamy do czynienia ze stałą placówką konieczna jest pewna więź z określonym punktem geograficznym, z którego stale wykonuje się działalność gospodarczą, tzn. konieczny jest zamiar stałego prowadzenia działalności. W sytuacji zatem, gdy określona działalność z założenia ma charakter tymczasowy, to działalność taka nie może prowadzić do uznania, że przedsiębiorstwo zagraniczne prowadzi działalność za pośrednictwem zakładu.

Podkreślić należy, iż do uznania, że mamy do czynienia ze stałą placówką nie jest konieczne prowadzenie działalności za pośrednictwem takiej placówki w sposób nieprzerwany. Tymczasowe przerwy w prowadzeniu działalności za pośrednictwem takiej placówki nie powodują, ze zakład przestaje istnieć. Do uznania, że mamy do czynienia z zakładem wystarczające jest bowiem prowadzenie działalności za pośrednictwem określonej placówki na pewnej regularnej podstawie.

Podobnie, jeżeli działalność za pośrednictwem określonej placówki jest prowadzona przez krótkie okresy czasu, ale z pewną regularnością w dłuższym okresie czasu, to zgodnie z Komentarzem należy uznać, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z zakładem.

Do uznania, ze w określonej sytuacji przedsiębiorstwo zagraniczne prowadzi swoją działalność za pośrednictwem zakładu konieczne jest także, aby działalność prowadzona za pośrednictwem stałej placówki znajdowała się w zakresie działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo.

W przedmiotowym stanie faktycznym, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca:

* będzie prowadził na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich działalność w formie zarejestrowanej jednoosobowej działalności gospodarczej oraz uzyska licencję na świadczenie usług architektonicznych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich,

* będzie posiadał biuro, obejmujące również pracownię architektoniczną, w którym podczas pobytów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie wykonywał czynności na rzecz Kontrahenta Zleceniodawcy,

* będzie przebywał na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich co najmniej w okresie finalizacji poszczególnych Projektów, podczas których będzie wykonywał zadania wynikające z Umowy zawartej przez Zleceniodawcę z Kontrahentem, należy uznać, iż działalność gospodarcza zarejestrowana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie wykonywana przez Pana B J. na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich poprzez prowadzony tam zakład.

Zasady opodatkowania zysków uzyskiwanych za pośrednictwem zakładu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę polskiego poprzez położony na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich zakład zyski uzyskiwane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich w takiej mierze w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 2 Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA zyski, które należy przypisać zakładowi polskiego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich ustala się kierując się zasadą niezależności, według której "zakładowi należy przypisać takie zyski, jakie osiągnąłby, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako niezależne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem".

Dodatkowo, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA dochód uzyskany przez polskiego przedsiębiorcę za pośrednictwem zakładu położonego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, podlega zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, lecz dochód ten może zostać uwzględniony przy zastosowaniu stawki podatkowej od kwoty podatku od pozostałego dochodu, która to stawka byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób, nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania.

Jak zostało wspomniane w stanie faktycznym, w wyniku zawartej przez Zleceniodawcę Umowy z Kontrahentem Wnioskodawca, celem właściwego wykonania Umowy uzyska wszelkie wymagane prawem lokalnym zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz zarejestruje tam działalność gospodarczą, w ramach której ponosił będzie wszelkie ryzyka prawne związane z realizowaną Umową.

Z cywilnego oraz administracyjno-prawnego punktu widzenia działalność prowadzona przez Wnioskodawcę na terytorium D. będzie zatem w pełni niezależna od działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wspomniano w stanie faktycznym, celem prawidłowego wykonania Umowy, Wnioskodawca będzie dysponował wyodrębnioną przestrzenią w swoim biurze wraz z pełnym wyposażeniem architektonicznym (meble, wyposażenie biurowe, środki łączności takie jak telefon, faks, komputer, specjalistyczne programy architektoniczne, dostęp do Internetu, innego rodzaju specjalistyczny sprzęt).

Powyższe wskazuje niezbicie, iż prowadzone przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwo (zakład) będzie w pełni niezależne od jego przedsiębiorstwa polskiego również w sensie ekonomicznym.

Jak wskazano w stanie faktycznym, na mocy uzgodnień z Kontrahentem, Wnioskodawcy będzie przysługiwało określone wynagrodzenie, uzależnione od stopnia skomplikowania danego Projektu. Wynagrodzenie to będzie uwzględniało również ryzyka prawne wiążące się z osobistym zaangażowaniem Wnioskodawcy w dany Projekt (ostateczny odbiór danego Projektu) i będzie każdorazowo uzgadniane z Kontrahentem. Następnie z uwagi na fakt, że stroną Umowy z Kontrahentem jest Zleceniodawca wynagrodzenie to będzie przekazywane Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej na głównego Zleceniodawcę, który przedmiotową kwotą obciąży następnie Kontrahenta.

Z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie uzyskiwane przez Wnioskodawcę będzie się wiązać z czynnościami wykonywanymi wyłącznie na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich i z tytułu przedmiotowych czynności Wnioskodawca będzie ponosił ryzyka prawne na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich należy uznać, że wynagrodzenie to jest uzyskiwane przez w pełni niezależny od przedsiębiorstwa polskiego zakład położony na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jako takie zyski te powinny podlegać opodatkowaniu na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zgodnie z Umową o upo pomiędzy Polską a ZEA.

Poza okresem, w którym będzie wykonywał osobiście czynności na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich związane z zawartą Umową, Wnioskodawca po powrocie do Polski będzie podejmował w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce czynności merytoryczne o charakterze projektowym na rzecz Zleceniodawcy oraz inne czynności związane z innymi projektami i umowami wykonywanymi dla Klientów polskich i zagranicznych.

Dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w Polsce będą w całości opodatkowywane w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, iż zyski z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, prowadzonej przez zakład w pełni niezależny od przedsiębiorstwa polskiego, podlegają na mocy Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA opodatkowaniu na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich i będą na podstawie art. 24 ust. 1 pkt a Umowy o upo pomiędzy Polską a ZEA zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 7 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373) zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Przepis ust. 2 tego artykułu stanowi, że jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, jakie mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Zgodnie z ust. 7 tego artykułu, jeżeli w zyskach mieszczą się dochody, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej umowy, postanowienia tych innych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia niniejszego artykułu.

W myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 14 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swej działalności; jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Wyjaśnić przy tym należy, iż zawarte w tym artykule sformułowanie "może być opodatkowany w drugim państwie" nie oznacza możliwości wyboru, w którym państwie należności te podlegają opodatkowaniu. Sformułowanie to oznacza, że drugie państwo ma prawo opodatkować takie należności, jeżeli na podstawie przepisów tego państwa należności te podlegają w tym państwie opodatkowaniu (umowy są bowiem zawierane pomiędzy państwami a nie z poszczególnymi podatnikami). Używane w umowach bilateralnych słowo "mogą" należy rozumieć jako prawo administracji skarbowej danego państwa do opodatkowania określonych rodzajów dochodów. Postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przyznają więc państwu będącemu stroną umowy prawo do opodatkowania danego rodzaju dochodu, jeżeli ustawodawstwo wewnętrzne nakłada podatek na taki rodzaj dochodu (przychodu).

Określenie "wolny zawód" zostało zdefiniowane w art. 14 ust. 2 ww. umowy i obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych.

W świetle powyższych przepisów, dochód z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce co do zasady podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że osoba ta zwykle dysponuje stałą placówką w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w celu wykonywania tam swojej działalności. W takiej sytuacji bowiem dochód w wysokości, w jakiej może być przypisany tej stałej placówce może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Jeżeli chodzi o zasady opodatkowania w Polsce tego dochodu to decydujące znaczenie ma w tym zakresie treść art. 24 ust. 1 pkt a umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zgodnie z tym przepisem w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Powyższy przepis oznacza, że mimo zastosowanego do dochodów uzyskanych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zwolnienia, dochody te mogą być wzięte pod uwagę dla obliczenia wysokości stawki podatku, jaka w Polsce miałaby zastosowanie do pozostałych dochodów.

Przepis art. 5 ust. 1 ww. umowy stanowi, iż określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

a.

miejsce zarządu,

b.

filię,

c.

biuro,

d.

zakład fabryczny,

e.

warsztat oraz

f.

kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych,

g.

gospodarstwo rolne lub plantację.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest rezydentem polskim uzyskującym dochody z działalności gospodarczej, której przedmiotem jest projektowanie architektoniczne. Na podstawie umowy z polskim Zleceniodawcą został zaangażowany do prac wynikających z umowy zawartej między Zleceniodawcą a Kontrahentem mającym siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W ramach tej umowy będzie zobligowany do pobytu na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich w związku ze zobowiązaniem do aktywnego uczestnictwa przy finalizacji poszczególnych etapów projektów architektonicznych, bądź poszczególnych projektów. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich zarejestruje działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie projektowanie oraz doradztwo architektoniczne. Będzie dysponował wyodrębnioną przestrzenią biurową (do stałej dyspozycji) - wyłącznie do celów prowadzonej działalności architektonicznej na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich jedynie na rzecz Zleceniodawcy i Kontrahenta. Działalność Wnioskodawcy na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich będzie miała charakter regularny.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przedstawiony we wniosku stan faktyczny daje podstawę do uznania, iż wykonywanie usług architektonicznych na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich posiada znamiona stałej placówki.

Reasumując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że:

1.

usługi architektoniczne wykonywane przez Wnioskodawcę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich będą miały charakter samodzielnie wykonywanej działalności i będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 14 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe daje podstawy do uznania, iż ww. działalność będzie wykonywana w formie stałej placówki,

2.

dochód z wykonywania wolnego zawodu na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich będzie korzystał ze zwolnienia określonego art. 24 ust. 1 pkt a umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Jednak dochód ten będzie miał wpływ na wysokość stawki podatkowej stosowanej do opodatkowania dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl