IPPB1/415-1201/13-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1201/13-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z Loterią - jest prawidłowa.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z Loterią.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Obecnie działalność ta obejmuje m.in. prowadzenie kilkudziesięciu punktów handlowych (sklepów). Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zorganizował loterię (dalej: "Loteria"). Pierwszy etap Loterii przeprowadzony był w punktach handlowych Wnioskodawcy. Prawo do uczestnictwa w niej przysługiwało klientom Przedsiębiorstwa posiadającym ogólnodostępną kartę stałego klienta, którzy dokonali zakupu produktów oznaczonych specjalnym logo.

Loteria była sponsorowana przez podmioty trzecie (dalej: "Sponsorzy"). W zamian za sponsorowanie Loterii, Sponsorzy uzyskali możliwość promowania własnych produktów.

Sponsorzy podjęli decyzje o finansowaniu Loterii, m.in. w celu zwiększenia sprzedaży produktów w punktach handlowych Wnioskodawcy.

Dla Wnioskodawcy jednym z podstawowych celów organizacji Loterii było osiągnięcie wpływów od sponsorów przekraczających koszt organizacji Loterii.

a. Loteria oraz promowane w jej ramach produkty sponsorów zostały objęte szeroką akcją marketingową obejmująca m.in.:

b.

zamieszczenie w gazetce reklamowej opisu produktów objętych Loterią, logo Sponsora/ów, informacji o terminach i warunkach Loterii oraz jej organizatorze,

c.

zamieszczenie na billboardach informacji o produktach objętych Loterią, logotypów Sponsorów oraz informacji o organizatorze Loterii,

d.

plakaty reklamowe dotyczące imprezy, sponsorów, organizatora oraz zawierające informacje o produktach,

e.

ogłoszenia i reklamy w radio i prasie dotyczące finału imprezy zawierające informacje o głównych sponsorach Loterii oraz jej organizatorze,

f.

zamieszczenie na stronie Przedsiębiorstwa informacji o Loterii, z przedstawionymi logotypami Sponsora/ów, których produkty i usługi były objęte Loterią,

g.

promocję sponsorów na internetowym bannerze reklamowym na stronie Przedsiębiorstwa informującym o produktach biorących udział w Loterii,

h.

ekspozycję logotypów na wielko powierzchniowym banerze reklamowym, telebimach oraz bilbordach umieszczonych na terenie, na którym odbył się finał imprezy,

i.

umieszczenie informacji o Loterii oraz jej finale w X TV.

Elementem Loterii było zorganizowanie otwartego finału, podczas którego odbyło się m.in. losowanie nagrody głównej. Finał Loterii miał miejsce na świeżym powietrzu w formie festynu. Finał Loterii składał się z przemówień, występów artystycznych, wywiadów, sesji zdjęciowych, podczas których podsumowano przebieg Loterii, jak i działalności Przedsiębiorstwa. Wszystkie wymienione aktywności stanowiły niezbędny element organizowanej Loterii, a więc nie były odrębnymi, niezależnymi wydarzeniami. Podczas finału wręczono zwyciężczyni Loterii nagrodę główną. Elementem finału Loterii było też zorganizowanie spotkania dla Sponsorów w wydzielonej przestrzeni w postaci namiotu. Na zewnętrznych ścianach namiotu widoczne było logo/oznaczenie produktów Sponsorów. Jednocześnie wewnątrz namiotu znajdowały się telebimy promujące produkty Sponsorów. Relacja z przebiegu finału transmitowana była przez lokalną telewizję, jak i umieszczona była w prasie.

W związku z przeprowadzeniem Loterii Wnioskodawca poniósł wydatki obejmujące m.in.:

1. Koszty związane z uzyskaniem zezwolenia na przeprowadzenie Loterii (opłaty, koszty doradztwa profesjonalnego podmiotu),

2. Koszty nagród dla uczestników Loterii,

3. Koszty nagród (statuetek) dla Sponsorów imprezy,

4. Koszty druku gazetek reklamowych,

5. Koszty bilbordów i plakatów,

6. Koszty ogłoszeń i reklam w radio i prasie,

7. Koszty związane z modyfikacją i uaktualnieniem stron internetowych w związku z przeprowadzaną akcją,

8. Koszty związane z przygotowaniem miejsca, w którym odbył się finał takie jak np. budowa sceny, zapewnienie nagłośnienia oraz obsługi,

9. Koszty związane z wykonawcami i zespołami biorącymi udział w finale Loterii, w tym ich honoraria i koszty ich zakwaterowania,

10. Koszty osób obsługujących finał (m.in. fotograf, ekipa techniczna),

11. Koszty usług gastronomicznych, w tym nabycia napojów alkoholowych (w przeważającej mierze na potrzeby spotkania Sponsorów),

12. Koszty nagród dla wybranych pracowników.

13. Koszty wynajęcia namiotu i infrastruktury technicznej dla potrzeb spotkania Sponsorów.

Wydatki poniesione na powyżej opisane aktywności zostały zwrócone przez Sponsorów. Co więcej, wpływy od Sponsorów Loterii przekroczyły łączne koszty organizacji Loterii, W celu udokumentowania wpływów od Sponsorów, Przedsiębiorca zawiera z nimi odpowiednie porozumienia/umowy, w których Przedsiębiorca w zamian za wynagrodzenie przekazane przez Sponsorów zobowiązał się do przeprowadzenia Loterii.

Jednocześnie wpłaty od Sponsorów dokumentowane są fakturami VAT i stanowią przychód podatkowy Przedsiębiorcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na organizację Loterii, wskazane w opisie stanu faktycznego, stanowią koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na organizację Loterii, opisane w stanie faktycznym, stanowią koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Zajęte stanowisko opiera się na następującej argumentacji.

Zgodnie z art. 22 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (tzn. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych).

Na podstawie powyższego przepisu wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że:

1.

wykazuje on związek z przychodami Spółki,

2.

nie znajduje się w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych.

Związek ponoszonych wydatków z przychodami

Na gruncie ustawy o PIT, kosztem podatkowym są przede wszystkim wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przez niego stanie faktycznym nie powinno budzić wątpliwości, iż wydatki na organizację Loterii mają na celu wygenerowanie przychodu.

Wydatki, jako koszty związane ze świadczoną przez Wnioskodawcę usługą.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w przedstawionym stanic faktycznym jego rola sprowadza się do świadczenia usługi marketingowej na rzecz Sponsorów Loterii. Z tego względu, uwzględniając, iż Wnioskodawca występuje w charakterze usługodawcy, ponoszone wydatki mają dla niego charakter związany ze świadczeniem usługi a nie przykładowo charakter wydatków reprezentacyjnych.

Przedsiębiorca nabywa poszczególne usługi związane z organizacją Loterii działając na rzecz zleceniodawców (Sponsorów) i obciążając ich poniesionym kosztem. Pełni on, więc wyłącznie rolę pośrednika pomiędzy dostawcami a Sponsorami. To Sponsorzy są ostatecznymi beneficjentami świadczonych usług i to oni ostatecznie ponoszą ich koszt. Stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku obciążania podmiotów trzecich wydatkami na nabycie usług, charakter nabywanych usług nie ma wpływu na możliwość rozpoznania takich usług, jako koszt podatkowy, potwierdza Minister Finansów w wydawanych interpretacjach w tym m.in.: interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 września 2012 r. (IPPB5/423-482/12-4/JC).

Zdaniem Wnioskodawcy, ponosząc wydatki na organizację Loterii, działa on dc facto, jako agencja reklamowa działająca na rzecz Sponsorów. Świadczy o tym fakt, iż otrzymuje on od Sponsorów środki na promocję ich produktów, które następnie przeznacza na organizację Loterii. Można, zatem uznać, iż Przedsiębiorca nie działa we własnym imieniu, tylko w imieniu zleceniodawcy. Co prawda w przedstawionym stanie faktycznym poprzez organizację Loterii zwiększa się sprzedaż towarów w placówkach Wnioskodawcy, ale jest to niejako efekt uboczny świadczonej usługi wynikający z zakresu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę (sieć sklepów).

Dla Przedsiębiorstwa ponoszone wydatki mają, zatem wyłącznie charakter kosztów ponoszonych w związku ze świadczeniem usługi marketingowej.

Wydatki nie znajdują się w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów Zdaniem Wnioskodawcy, nawet gdyby uznać, iż są to wydatki Przedsiębiorcy, ponoszone wydatki nie znajdowałyby się na liście kosztów nie mogących stanowić kosztów podatkowych (art. 23 ustawy o PIT). W szczególności nie mają one charakteru wydatków reprezentacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Ustawa podatkowa nie zawiera definicji terminu reprezentacja. Na podstawie orzecznictwa i doktryny można przyjąć jednak, iż reprezentację stanowią działania mające na celu wykreowanie oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. Reprezentacją będą te działania skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów, których celem jest stworzenie oczekiwanego wizerunku podatnika potrzebnego dla ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Charakter reprezentacyjny będą miały, więc wydatki ponoszone na wykreowanie pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności czy profesjonalizmu (tak min. Wyrok składu 7 sędziów NSA z 17 czerwca 2013 r. - II FSK 702/11).

Zdaniem Wnioskodawcy opisana Loteria nie stanowi reprezentacji. Loteria nie ma na celu uwypuklenie profesjonalizmu czy zasobności Wnioskodawcy a co najwyżej promocję konkretnych produktów Sponsorów oferowanych w placówkach handlowych Wnioskodawcy. O fakcie tym, zdaniem Wnioskodawcy, najlepiej świadczy zakres prowadzonej kampanii marketingowej.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż wyłączona przez ustawodawcę z kosztów podatkowych reprezentacja (budowa wizerunku firmy) jest tylko jednym z istniejących instrumentów komunikacji marketingowej. Wśród innych działań marketingowych można wymienić reklamę, sprzedaż osobistą (akwizycja), promocję uzupełniającą (promocja sprzedaży polegająca na krótkookresowym pobudzeniu sprzedaży poprzez konkursy, próbki, prezenty, pokazy handlowe, rabaty, marketing bezpośredni) czy sponsoring. O ile ustawodawca wyłącza z kosztów wydatki na reprezentację to wydatki na reklamę oraz inne formy promocji w całości można zaliczyć do kosztów podatkowych (tak na gruncie analogicznych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 kwietnia 2012 r. - II FSK 1789/I0).

Skutkiem prowadzonej Loterii jest, bowiem zwiększenie sprzedaży wybranych produktów Sponsorów w okresie objętym Loterią. Tym samym przyjęte narzędzie marketingowe stanowi działanie inne niż wyłączona z kosztów podatkowych budowa wizerunku firmy (reprezentacja).

W opisanym stanie Loteria pośrednio przyczynia się do zwiększenia sprzedaży konkretnych produktów Sponsorów znajdujących się w ofercie Przedsiębiorstwa. Działania ukierunkowane bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży określonych towarów nie stanowią zaś reprezentacji (tak m.in. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 czerwca 2013 r. - II FSK 2053/11).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na organizację Loterii zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu i nie stanowią reprezentacji. W związku z tym Wnioskodawca powinien móc je zaliczyć do kosztów podatkowych.

Podsumowanie

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na organizację Loterii wykazują związek z jego przychodem, bowiem zostały przede wszystkim poniesione w celu uzyskania wpływów od Sponsorów. W praktyce należy uznać, iż poniesione wydatki są związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi marketingowej na rzecz Sponsorów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednakże, tut. Organ wskazuje, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi

organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl