IPPB1/415-1193/08-2/ES - PIT w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej i jego wycena.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1193/08-2/ES PIT w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej i jego wycena.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej w postaci nieruchomości oraz prawa wieczystego użytkowania oraz wyceny tego aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej w postaci nieruchomości oraz prawa wieczystego użytkowania oraz wyceny tego aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem:

*

zabudowanej nieruchomości gruntowej;

*

niezabudowanej nieruchomości gruntowej.

Jest również wieczystym użytkownikiem działki gruntu oraz właścicielem budynku postawionego na tym gruncie.

Strona posiada również spółdzielcze własnościowe prawo do dwóch lokali mieszkalnych oraz jest właścicielem lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, a w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje przychody z tytułu najmu niektórych ww. nieruchomości oraz gruntu, którego jest wieczystym użytkownikiem.

Z tytułu działalności gospodarczej rozlicza się na zasadach ogólnych określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. nieruchomości oraz lokale mieszkalne zostały nabyte poza prowadzoną działalnością gospodarczą oraz strona nie dokonywała odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ww. nieruchomości.

Wnioskodawca zamierza uczestniczyć w spółce komandytowej w roli komandytariusza. Jako wkład do spółki rozważa wniesienie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości, prawa własności budynków posadowionych na tym gruncie lub prawa własności nieruchomości. Nie jest wykluczone, że wniesie również tytułem wkładu prawo własności gruntowej wraz z posadowionymi na tej nieruchomości budynkami lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W każdym przypadku wartość aportu zostanie wyceniona przez uprawnionego biegłego rzeczoznawcę.

Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą polegającą m.in. na wynajmowaniu nieruchomości, które zostały wniesione przez Wnioskodawcę aportem i z tego tytułu będzie osiągać przychody. W spółce będzie uczestniczył jeszcze jeden podmiot, który będzie komplementariuszem. Wysokość udziału Strony w zyskach spółki zostanie określona w umowie Spółki; udział ten nie będzie niższy niż 90 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie do spółki komandytowej aportu w postaci prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej wraz z prawem własności budynku posadowionego na tej nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa własności nieruchomości nie będzie skutkować powstaniem przychodu Wnioskodawcy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.

Jaką wartość początkową należy przyjąć wniesionych aportem do spółki komandytowej:

*

budynku lub budynków,

*

gruntów,

*

spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego,

*

prawa wieczystego użytkowania nieruchomości...

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie drugie zostanie rozpatrzona odrębną interpretacją indywidualną.

Zadaniem Wnioskodawcy wniesienie do spółki aportu w postaci prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej wraz z prawem własności budynku posadowionego na tej nieruchomości lub prawa własności innych nieruchomości lub lokali mieszkalnych, jak też spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, nie skutkuje tym, że Strona uzyska przychód podatkowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody w spółce niebędącej osobą prawną, łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. Powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania m.in. kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji spółka nie jest ani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych ani podatku dochodowego od osób prawnych. Dlatego przychody i koszty podatkowe Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w Spółce określane będą zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do przychodów z kapitałów pieniężnych zalicza się m.in. nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny. Tymczasem spółka komandytowa zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych nie jest spółką kapitałową i nie posiada osobowości prawnej. W konsekwencji po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód z tytułu wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wniesienie wkładu niepieniężnego w formie nieruchomości (grunt, budynki, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu) oraz wartości niematerialnej i prawnej (prawo wieczystego użytkowania nieruchomości) do nowoutworzonej spółki komandytowej w momencie jego wniesienia nie rodzi u wspólnika wnoszącego żadnych skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) -c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół r., licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy wynika jednak, iż przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi także źródła przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy jakim są kapitały pieniężne, ponieważ przepis ten dotyczy wyłącznie wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółek posiadających osobowość prawną, albo wkładów do spółdzielni. Nie ma natomiast zastosowania do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej.

Zgodnie bowiem z tym przepisem za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. W świetle powyższego przychód z kapitałów pieniężnych powstaje w związku z objęciem udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, akcji w spółce akcyjnej albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny. Niniejszy przepis nie dotyczy wniesienia wkładu do spółki osobowej do której jest zaliczana również spółka komandytowa.

Również analizując regulacje zawarte w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, w świetle którego za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wpłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach, brak jest podstaw do kwalifikacji tego typu zdarzenia jako przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy odnośnie przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl