IPPB1/415-119/13-6/IF - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonywania przez akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej korekty kosztów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-119/13-6/IF Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonywania przez akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej korekty kosztów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-119/13-2/IF z dnia 20 marca 2013 r. (data nadania 21 marca 2013 r., data doręczenia 25 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.) na wezwanie Nr IPPB1/415-119/13-4/IF z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data nadania 9 kwietnia 2013 r., data doręczenia 11 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonywania przez akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej korekty kosztów, o której mowa w art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonywania przez akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej korekty kosztów, o której mowa w art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

1.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną ("Wnioskodawca" lub "Akcjonariusz"), posiada akcje spółki komandytowo-akcyjnej.

2.

Akcjonariusz posiada akcje imienne. Jako akcjonariusz SKA Wnioskodawca będzie miał udział w zyskach, które otrzyma na podstawie uchwały walnego zgromadzenia o wypłacie dywidendy ("Dywidenda"). W SKA będą w kolejnych latach podejmowane uchwały walnego zgromadzenia o wypłacie Dywidendy lub uchwały o podziale zysków w inny sposób niż wypłata Dywidendy akcjonariuszom w tym o zatrzymaniu zysków w SKA.

3.

SKA, w której Wnioskodawca jest akcjonariuszem osiąga oraz będzie osiągała zyski ze sprzedaży rzeczy, praw majątkowych oraz świadczenia usług, a także dokonuje oraz będzie dokonywała odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi.

4.

SKA, w której Wnioskodawca jest akcjonariuszem kupuje oraz będzie kupowała towary, usługi oraz środki trwałe i wartości niematerialne i prawne. Zawierane umowy przewidują oraz będą przewidywały zarówno termin płatności wynoszący 60 dni, jak i termin dłuższy niż 60 dni. Występują oraz będą występowały takie sytuacje, w których SKA dokona zapłaty po upływie 30 dni od daty upływu terminu płatności, jeśli termin płatności był nie dłuższy niż 60 dni. Występują oraz będą występowały również takie sytuacje gdzie termin płatności jest dłuższy niż 60 dni natomiast SKA dokona zapłaty kwoty z faktury po upływie 90 dni od miesiąca zaksięgowania faktury w księgach SKA.

5.

SKA jako spółka zajmująca się działalnością innowacyjną będzie uzyskiwała przychody ze zbywania praw określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.). Spółka będzie więc uzyskiwać przychody ze zbywania patentów, praw ochronnych na wzory użytkowe, praw z rejestracji wzorów przemysłowych oraz znaków towarowych.

6.

Wskazane prawa majątkowe będą stanowić dla Spółki podlegające amortyzacji wartości niematerialne i prawne.

Wnioskodawca pismem z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie, doprecyzował pytania przedstawione we wniosku ORD-IN oraz własne stanowisko.

Ponadto pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Wnioskodawca jednoznacznie sprecyzował opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy skoro podstawę opodatkowania u akcjonariusza SKA stanowi kwota przyznanej akcjonariuszowi dywidendy to tym samym do Wnioskodawcy nie mają zastosowania zasady zmniejszania kosztów oraz zwiększania kosztów uzyskania przychodów określone w art. 24d Ustawy PIT, który wszedł w życie dnia 1 stycznia 2013 r.

2.

Czy skoro podstawę opodatkowania u akcjonariusza SKA stanowi kwota przyznanej akcjonariuszowi Dywidendy to tym samym przychód po stronie Wnioskodawcy nie powstaje w momentach:

a.

gdy SKA osiąga zyski ze sprzedaży rzeczy, praw majątkowych oraz świadczenia usług,

b.

gdy SKA dokonuje odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników będących środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Odpowiedź na pytanie Nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie Nr 2 zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro podstawę opodatkowania u akcjonariusza SKA stanowi kwota przyznanej akcjonariuszowi Dywidendy to tym samym do Wnioskodawcy nie mają zastosowania zasady zmniejszania kosztów oraz zwiększania kosztów uzyskania przychodów określone w art. 24d Ustawy PIT. Jak słusznie wskazano w ogólnej interpretacji "z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki komandytowo-akcyjnej o wypłacie dywidendy albo - jeżeli określony został dzień dywidendy - w tym dniu, przychód akcjonariusza z tytułu udziału w zysku takiej spółki staje się jego przychodem należnym".

Co do podstawy opodatkowania akcjonariusza SKA z tytułu uzyskiwanych przez niego dochodów z SKA zdaniem Ministra Finansów "Stosownie więc do przepisów obu tych ustaw - kwota przyznanej przez walne zgromadzenie SKA akcjonariuszowi (osobie fizycznej, osobie prawnej) dywidendy, na podstawie uchwały o podziale zysku tej spółki, stanowi przychód z działalności gospodarczej, od którego należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do art. 25 u.p.d.o.p. oraz art. 44 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. za miesiąc, w którym go uzyskano" (interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 r.).

Zatem w przekonaniu Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie wystąpią koszty uzyskania przychodów. Podstawę opodatkowania, tj. dochód w rozumieniu art. 9 ust. 1 i ust. 2 Ustawy PIT, stanowić będzie przypadająca proporcjonalnie na Wnioskodawcę część zysku wypłaconego mu w danym roku przez SKA jako Dywidenda. Przy czym dochodem będzie cała otrzymana przez niego Dywidenda. Od całej Dywidendy Wnioskodawca jest zatem zobowiązany zapłacić podatek dochodowy lub zaliczkę na podatek, jeśli w trakcie roku otrzyma zaliczkę na poczet Dywidendy. Dywidendy tej Wnioskodawca nie pomniejsza o koszty uzyskania przychodów ponieważ sam fakt wypłaty dywidendy nie jest związany z ponoszeniem jakichkolwiek wydatków przez Wnioskodawcę.

Zasady zmniejszania kosztów oraz zwiększania kosztów uzyskania przychodów określone zostały w art. 24d Ustawy PIT i mają zastosowanie wyłącznie wówczas gdy podatnik, w tym wspólnik spółki nie posiadającej prawnej, dokonał "zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku)" oraz gdy należność za fakturę nie została zapłacona w terminach określonych w art. 24d ust. 1 i ust. 2. Skoro Wnioskodawca jako akcjonariusz SKA zapłaci podatek od całej przyznanej przez walne zgromadzenie Dywidendy to kwestia zapłaty w terminie lub po terminie należności wynikających z faktur zakupowych wystawionych na SKA jest dla niego podatkowo neutralna, tj. zdarzenia te nie rodzą dla Wnioskodawcy żadnego skutku podatkowego. Tak samo nie rodzi dla Wnioskodawcy skutku podatkowego ponoszenie przez SKA w trakcie roku podatkowego wszelkich kosztów, gdyż zgodnie z ogólną interpretacją Ministra Finansów Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania tych kosztów. Z perspektywy Wnioskodawcy istotny jest jedynie zysk roczny przekazywany do podziału jako Dywidenda.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl