IPPB1/415-1172/08-4/JB - Wydatki na świadczoną przez wyspecjalizowany podmiot usługę przygotowania wniosku o dofinansowanie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1172/08-4/JB Wydatki na świadczoną przez wyspecjalizowany podmiot usługę przygotowania wniosku o dofinansowanie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej Autoryzowany Dealer Sp. J. W ramach prowadzonej działalności spółka stara się o pozyskanie bezzwrotnej dotacji na pokrycie wydatków inwestycyjnych. W celu uzyskania zewnętrznego finansowania inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, priorytet I, działanie 1.5. Rozwój przedsiębiorczości Spółka przygotowanie inwestycji zleciła wyspecjalizowanej firmie doradczej. Strona podkreśla, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013 jest głównym instrumentem służącym realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa do roku 2020, przy wykorzystaniu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca wskazuje, iż stanowi więc dochód, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 z późn. zm.). Wynagrodzenie jakie otrzyma podmiot za przygotowanie wniosku o przyznanie dofinansowania Spółka uiściła z własnych środków finansowych, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, natomiast niezwiązanych z Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 grudnia 2008 r. Nr IPPB1/415-1172/08-2/JB Wnioskodawca uzupełnił swój wniosek pismem z dnia 15 grudnia 2008 r., informując, iż Spółka Jawna której jest wspólnikiem prowadzi księgi rachunkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z poniesieniem przez Spółkę wydatków na świadczone przez wyspecjalizowany podmiot usług przygotowania wniosku o dofinansowanie Spółka może zaliczyć przeznaczone na ten cel koszty do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na przygotowanie wniosku o dofinansowanie stanowią koszt uzyskania przychodów, ponieważ uzyskane środki finansowe przeznaczone zostaną na inwestycje, które służyć będą osiągnięciu wzrostu przychodów z działalności gospodarczej Spółki. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W ocenie Spółki żadne z postanowień zawartych w art. 23 ww. ustawy nie stanowi o niemożności zaliczenia wydatków poniesionych na przygotowanie wniosku o dofinansowanie do kosztów uzyskania przychodów. Norma dekodowana w art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129, nie wskazuje przedmiotowego źródła, gdyż dofinansowanie otrzymane będzie przy wykorzystaniu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto sama usługa przygotowania wniosku finansowana jest bezpośrednio przez Spółkę z jej własnych środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

*

musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

*

nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

*

musi być należycie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.

W myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w r. podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego r. podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 5d ww. ustawy, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, której wspólnikiem jest Wnioskodawca stara się o pozyskanie bezzwrotnej dotacji na pokrycie wydatków inwestycyjnych. W celu uzyskania zewnętrznego finansowania inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, priorytet I, działanie 1.5. Rozwój przedsiębiorczości Spółka przygotowanie inwestycji zleciła wyspecjalizowanej firmie doradczej. Wynagrodzenie jakie otrzyma podmiot za przygotowanie wniosku o przyznanie dofinansowania Spółka uiściła z własnych środków finansowych, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, natomiast niezwiązanych z Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Mazowieckiego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego uznać należy, iż poniesione przez Spółkę wydatki na przygotowanie wniosku o dotację mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Zaznaczyć należy, iż zasadnym jest uznanie powyższego wydatku, jako kosztu pośredniego związanego z prowadzoną przez Spółkę działalnością. A zatem stosownie do art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedmiotowe wydatki są potrącane w dacie poniesienia kosztu, tj. w dniu ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (rachunku).

Jednakże podkreślić należy, iż to na podatniku spoczywa ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie istnienia takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż interpretacja nie mocy wiążącej dla drugiego wspólnika Spółki Jawnej, bowiem interpretacja wywiera skutek wyłącznie w stosunku do tego podmiotu, do którego jest skierowana.

Uwzględniając powyższe informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez drugiego wspólnika możliwe jest poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl