IPPB1/415-1159/08-4/AŻ - Opodatkowanie w formie karty podatkowej przychodów z najmu domków turystycznych.
Pismo z dnia 5 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1159/08-4/AŻ Opodatkowanie w formie karty podatkowej przychodów z najmu domków turystycznych.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1159/08-2/AŻ z dnia 18 grudnia 2008 r. (data doręczenia 19 grudnia 2008 r.) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Osoba fizyczna świadczy usługi turystyki polegające na wynajmie domków turystycznych. Zgodnie z art. 23 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić prowadzący ww. działalność jeżeli łączna liczba pokoi nie przekracza 12.
Wnioskodawczyni jest posiadaczem 10 domków turystycznych, stanowiących jednostkę mieszkalną w rozumieniu rozporządzania Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Przedmiotem najmu są domki turystyczne jako całość. Opłata jest pobierana od najmu domku turystycznego. Wnioskodawczyni zamierza pozyskać 4 dodatkowe domki turystyczne.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dokonując najmu domków turystycznych w liczbie 10 sztuk i korzystając z opodatkowania w formie karty podatkowej na podstawie art. 23 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne przy pozyskaniu 4 kolejnych domków turystycznych będzie możliwość dalszego korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.
Zdaniem Wnioskodawcy może on korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej także po pozyskaniu kolejnych 4 domków turystycznych. Podatnicy osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Stosownie do postanowień art. 23 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne (Dz. U. 1998 r. Nr 144 poz. 930 z późn. zm.) zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne.
W XII części w pkt 4 wymienione zostały usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawania posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12. W objaśnieniach do części XII w pkt 2 wskazano, iż usługi wymienione w Lp. 4 dotyczą działalności przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka, Podatnik spełnia powyższy warunek.
Stosownie do art. 24 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych, deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Brak jest ograniczeń we wskazanym powyżej przepisie, co do ilości wynajmowanych domków turystycznych a zatem wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania. Ustawodawca wprowadza jedynie bowiem ograniczenie, co do liczby wynajmu pokoi gościnnych do 12 sztuk.
W wyżej wymienionych domkach turystycznych będących przedmiotem najmu nie istnieją samodzielne pokoje mogące być przedmiotem wynajmu. Przedstawiony stan faktyczny jednoznacznie wskazuje, iż wątpliwość pojawia się jedynie w odniesieniu do zakresu pojęcia "pokój". Należy wyjaśnić, że brak jest legalnej definicji wymienionego terminu.
W odniesieniu do domków turystycznych, które są wykorzystywane dla celów świadczenia usług hotelarskich odnieść się trzeba do funkcji, jakie one spełniają. Domki te, aby mogły spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (rozporządzenie określa minimalne wymagania dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich, co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych) muszą być udostępniane w całości. Poszczególne pomieszczenia znajdujące się w domku turystycznym nie spełniają warunków stawianych jednostce mieszkalnej, o której mowa w powyższym rozporządzeniu.
Wynajmujący w chwili oddania przedmiotu najmu zobowiązuje się do spełnienia warunków wymaganych dla świadczenia usług hotelarskich. Warto w tym miejscu podkreślić, iż ustawodawca określając warunki dla skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej wyraźnie wskazał, iż uprawnia do skorzystania z tej formy opodatkowania najem pokoi gościnnych i domków turystycznych, ale w ramach usługi hotelarskiej. Warunki, jakie muszą być spełnione dla tego rodzaju usług określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych i wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
2. karty podatkowej.
W części XII Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, pod pozycją 4, wymienione zostały usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.
Zgodnie z objaśnieniami do części XII Tabeli - usługi te można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.
W świetle powyższego osoby fizyczne mogą skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej po spełnieniu łącznie następujących warunków:
łączna liczba pokoi wykorzystywanych na usługi hotelarskie polegających na wynajmowaniu pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) we wszystkich obiektach nie przekracza 12,
liczba zatrudnionych pracowników lub pełnoletnich członków rodziny (w tym współmałżonka) nie może przekraczać dwóch.
Stosownie do treści art. 25 ust. 1 podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odsyła do odrębnych przepisów w zakresie warunków, jakim powinny odpowiadać pokoje przeznaczone do wynajmu. Określa tylko maksymalną liczbę pokoi - 12 - dla możliwości zastosowania do opodatkowania przepisu art. 23 ust. 1 tej ustawy.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni pozyskując 4 dodatkowe domki turystyczne do posiadanych 10 domków nie będzie spełniała przesłanek uprawniających do opodatkowania świadczonych usług w formie karty podatkowej.
Gdyby nawet założyć, iż w domku turystycznym jest 1 pokój, to przy 14-tu domkach liczba pokoi będzie co najmniej 14.
Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 26 sierpnia 2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę we wniosku adres do korespondencji.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.