IPPB1/415-115/07-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-115/07-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki podatku dochodowego w odniesieniu do przychodów wspólników spółki jawnej uzyskanych z działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu inną firmą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki podatku dochodowego w odniesieniu do przychodów wspólników spółki jawnej uzyskanych z działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu inną firmą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnicy wnioskodawcy prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej polegającą na obsłudze księgowej firm opodatkowaną według skali podatkowej. Z dniem 1 stycznia 2008 r. zamierzają oni przekształcić ww. spółkę cywilną w spółkę jawną. Jednocześnie mają zamiar wybrać opodatkowanie z działalności gospodarczej według 19-proc. stawki liniowej. W ramach spółki jawnej obok usług księgowych wspólnicy mają możliwość podjęcia się usług zarządzania i administrowania w innych firmach między innymi w spółce akcyjnej i spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Usługi zarządzania byłyby świadczone przez wskazanego wspólnika spółki jawnej, który by zarządzał inną firmą jako prezes lub jako członek zarządu.

Nadto w piśmie z dnia 18 października 2003 r. wnioskodawca doprecyzował, że czynności zarządzania i administrowania innymi firmami wykonywaliby wspólnicy spółki jawnej aktualni, a także nowi w przypadku rozszerzenia składu spółki jawnej, jak też być może pracownicy spółki. Może też być taki przypadek, że tylko jeden wspólnik spółki jawnej będzie wyznaczony do zarządzania inną firmą, a pozostali będą wykonywać czynności nie związane bezpośrednio z umową o zarządzanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonując usługi zarządzania i administrowania inną firmą w ramach spółki jawnej wspólnicy mogą, po wybraniu, podlegać opodatkowaniu według 19-proc. stawki liniowej od przychodów z ww. usług.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku zlecenia spółce jawnej usług zarządzania i administrowania przez inną firmę i gdy do wykonania tych usług zostanie wytypowany jeden ze wspólników spółki jawnej, to nie może być mowy o wykonywaniu działalności osobiście przez tego wspólnika zdefiniowanej w art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f., gdyż usługi zarządzania i administrowania byłyby wykonywane w ramach działalności gospodarczej, a nie na podstawie umowy zawieranej z jednym ze wspólników, t.j. osobą fizyczną. Stronami umowy byłyby firma zarządzana i spółka jawna. Należność za usługę otrzymywałaby spółka jawna, a nie osoba fizyczna. Spółka jawna na podstawie Kodeksu spółek handlowych prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą i nie jest przedmiotem wymienionym w art. 1 u.p.d.o.f. Działalność spółki jawnej odpowiada definicji działalności gospodarczej, a więc jeśli taką działalność prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. Dlatego też wykonując usługi zarządzania i administrowania inną firmą w ramach spółki jawnej wspólnicy tej spółki mają prawo do wyboru opodatkowania dochodu według 19-proc. stawki podatku (podatek liniowy).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w art. 10 ust. 1 wyróżnia wśród źródeł przychodów: działalność wykonywaną osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Pozarolniczą działalnością gospodarczą, w myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jest działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z powyższego jednoznacznie wynika, że przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Oznacza to, że przychody uzyskane z tych tytułów stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli tego rodzaju umowy zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wyjątek, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza, że przychody podatnika, który na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, są przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 powołanej ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji źródła przychodu.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności określone w art. 13 pkt 9, jak również pkt 7 powołanej ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Wyodrębnienie dla celów podatku dochodowego działalności wykonywanej osobiście, jako odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów, znajduje uzasadnienie również w postanowieniach art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi podmioty dokonujące wypłaty należności z tytułów określonych w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy.

Należy dodać, iż spółka jawna jest spółką osobową prawa handlowego. Posiada zdolność prawną ale nie jest osobą prawną. Celem spółki jawnej jest prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą. W przeciwieństwie do spółki cywilnej, w przypadku spółki jawnej za przedsiębiorcę uważa się spółkę, a nie jej wspólników. Mimo to, dla celów podatkowych, każdy wspólnik spółki jawnej traktowany jest jako podatnik indywidualny.

Podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest spółka jawna tylko wspólnicy tej spółki. Art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje, iż przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Stosownie do treści ust. 2 ww. przepisu zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną.

Spółka jawna, której wspólnicy wybrali opodatkowanie na zasadach ogólnych, obowiązana jest do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych zgodnie z art. 24a ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie tej księgi (lub ksiąg) ustala się dochody każdego z nich zgodnie z wyżej powołanymi przepisami. Każdy ze wspólników może wybrać opodatkowanie według skali podatkowej albo według stawki liniowej, niezależnie od wyboru dokonanego przez innych wspólników.

Inne przychody osiągane przez spółkę jawną, z wyłączeniem przychodów z tytułu usług zarządzania, usług menedżerskich lub umów o podobnym charakterze oraz przychodów z tytułu przynależności do składu zarządu, będą przychodami z działalności gospodarczej, które mogą być opodatkowane przez wspólników tej spółki przy zachowaniu warunków zawartych w art. 9a ust. 1 i 2 ww. ustawy, z uwzględnieniem treści art. 9a ust. 3 tej ustawy, na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowić będą zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, również, gdy są uzyskiwane przez spółkę osobową prawa handlowego np. jawną. Nie ma w tym przypadku znaczenia fakt, iż spółka jawna jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807).

W świetle powyższych uregulowań oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, przychody uzyskiwane przez spółkę jawną w związku z zawartymi umowami o zarządzanie będą traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako takie winny być obowiązkowo opodatkowane za pośrednictwem płatnika.

Analogicznie przychody uzyskane przez wspólnika jako członka zarządu lub rady nadzorczej stanowią przychody określone w art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Inne przychody spółki będą przychodami z działalności gospodarczej i będą mogły być opodatkowane 19% podatkiem liniowym.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl