IPPB1/415-1138/10-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1138/10-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1138/10-2/KS z dnia 25 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia i przesłania imiennych informacji o wysokości dochodu w przypadku, gdy inwestowanie w papiery wartościowe i pochodne instrumenty finansowe:

* stanowi przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę niemającą osobowości prawnej - jest prawidłowe,

* nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę niemającą osobowości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia i przesłania imiennych informacji o wysokości dochodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest domem maklerskim w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) (dalej jako "Ustawa o obrocie") i prowadzi na podstawie stosownego zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego działalność maklerską polegającą między innymi na przyjmowaniu, wykonywaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych.

Klientem Wnioskodawcy jest między innymi spółka nieposiadająca osobowości prawnej prowadząca działalność gospodarczą, która za pośrednictwem Wnioskodawcy będzie zbywać papiery wartościowe oraz pochodne instrumenty finansowe, jak również może uzyskiwać na innej podstawie dochód, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991, Nr 80, poz. 350, z późń. zm) (dalej jako Ustawa).

Pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25 lutego 2011 r., Nr IPPB1/415-1138/10-2/KS Wnioskodawca uzupełnił przedstawione zdarzenie przyszłe informując, iż zapytanie dotyczące sytuacji prawno - podatkowej spółek nieposiadających osobowości prawnej będących klientami Domu Maklerskiego dotyczy trzech wariantów zdarzeń przyszłych wskazanych poniżej, to jest sytuacji, w której Dom Maklerski:

1.

nie posiada informacji czy przedmiotem działalności prowadzonej przez spółkę nie posiadającą osobowości prawnej, a będącą Klientem Domu Maklerskiego będzie inwestowanie w papiery wartościowe i w pochodne instrumenty finansowe, a transakcje dokonywane będą w ramach prowadzonej przez tę spółkę działalności,

2.

posiada informacje, że przedmiotem działalności gospodarczej spółki nie posiadającej osobowości prawnej będzie inwestowanie w papiery wartościowe i w pochodne instrumenty finansowe oraz transakcje te będą dokonywane w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej poprzez ujawnienie w umowie spółki w części dotyczącej przedmiotu działalności gospodarczej,

3.

posiada informacje, że przedmiotem działalności gospodarczej spółki nie posiadającej osobowości prawnej nie jest inwestowanie w papiery wartościowe i w pochodne instrumenty finansowe, a transakcje te nie są dokonywane w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uzyskaniem zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez wspólników spółki nieposiadającej osobowości prawnej prowadzącej działalność gospodarczą dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim dochód ten osiągnięty został za pośrednictwem Wnioskodawcy, jako domu maklerskiego, w ramach działalności spółki - Wnioskodawca ma obowiązek na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy sporządzić i przesłać wspólnikom takiej spółki (tj. podatnikom) oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy, sporządzonych według ustalonego wzoru.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek z art. 39 ust. 3 ustawy, tj. przesłania informacji PIT-8C podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca zamieszkania podatnika nie dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawca, jako dom maklerski, pośredniczył w uzyskiwaniu przez spółkę nieposiadającą osobowości prawnej prowadzącej działalność gospodarczą dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy, jako że sytuacja taka objęta jest wyłączeniem z art. 30b ust. 4 ustawy.

Nie podlega wątpliwości, iż Wnioskodawca jako dom maklerski, jest podmiotem zobowiązanym na mocy art. 39 ust. 3 ustawy do przesyłania imiennych informacji o wysokości dochodu osiągniętego przez podatnika za jego pośrednictwem. Potwierdza to także treść Interpretacji Nr PB5/RD-033-2-106/04 Ministra Finansów z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych.

Kwestią bezsporną w opinii Wnioskodawcy jest również fakt, iż na mocy art. 3 i art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnikiem w rozumieniu ustawy nie jest spółka nieposiadająca osobowości prawnej, lecz każdy z jej wspólników, proporcjonalnie do przysługującemu takiemu wspólnikowi prawa w udziale w zysku spółki. Oznaczałoby to, iż Wnioskodawca zobowiązany byłby do sporządzenia i przesłania każdemu ze wspólników spółki nieposiadającej osobowości prawnej oraz właściwym dla ich miejsca zamieszkania naczelnikom urzędów skarbowych informacji PIT-8C w sytuacji przedstawionej w niniejszym wniosku. Jednak, subsumcja taka z uwagi na treść art. 30b ust. 4 Ustawy, w przypadku spółek nieposiadających osobowości prawnej, a prowadzących działalność gospodarczą budzi bardzo poważne wątpliwości Wnioskodawcy.

Przede wszystkim zauważyć należy, iż spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej są w prawie polskim: spółka cywilna, normowana przepisami art. 860-875 ustawy z dnia 23 kwietnia 1946 r. (Dz. U. z 1964, Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) (dalej jako k.c.") oraz spółki określone w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000, Nr 94, poz. 1037 z późń, zm.) (dalej jako "k.s.h."), którymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa oraz spółka komandytowo - akcyjna. Spółka cywilna jest w ujęciu k.c. umową, w której wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony w szczególności przez wniesienie wkładów. Natomiast zgodnie z właściwymi przepisami k.s.h. spółki osobowe powstają w celu prowadzenia przedsiębiorstwa, a więc zgodnie z jednolitym poglądem doktryny prawniczej, w celu prowadzenia działalności gospodarczej w znaczeniu funkcjonalnym. Oznacza, to że z istoty spółek nieposiadających osobowości prawnej wynika fakt, iż mogą one powstać i funkcjonują w celu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie każdorazowo określonym wolą jej wspólników (w przeciwieństwie do np spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która zgodnie z art. 151 § k.s.h. powstać może w każdym celu prawnie dopuszczalnym).

Mając powyższe na względzie należy przytoczyć treść art. 30b ust. 4 ustawy, który brzmi w sposób następujący; Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej". Nie powinno podlegać wątpliwości, iż wyłączenie przepisu statuującego szczególny sposób naliczania podatku dochodowego wpływa również na dyspozycję art. 39 ust. 3 ustawy, który to przepis bezpośrednio dotyczy dochodu wyliczonego zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy, a którym jest dochód wskazany właśnie w wyłączanym art. 30b ust. 1 ustawy. Wyłączenie to, które powoduje iż dochód osiągany na podstawie czynności wymienionych w art. 30b ust. 1 ustawy opodatkowany będzie na zasadach ogólnych właściwych dla podatnika osiągającego dochód eliminuje również obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C na mocy art. 39 ust. 3 ustawy, likwidując podstawowy element dyspozycji tego przepisu.

Jak to już zostało nadmienione każda spółka nieposiadająca osobowości prawnej prowadzi działalność gospodarczą przy czym kluczową w przedmiotowej sprawie jest kwestia rozumienia frazy zawartej w treści art. 30b ust. 4 Ustawy "w wykonywaniu działalności gospodarczej". W związku z tym, iż definicja pojęcia "działalności gospodarczej zamieszczona w Ustawie nie daje wskazówki językowej na ile szeroko należy je interpretować w tym kontekście, wskazane powyżej sformułowanie należy tłumaczyć w kontekście przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004, Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) (dalej jako Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej").Zgodnie z art. 1 ww. ustawy reguluje ona podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania organów administracji publicznej w tym zakresie. Art. 4 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje, że przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Art. 6 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej precyzuje, że podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. Art. 17 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi zaś, że przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą na zasadach uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów.

Powyższe przepisy wskazują, że słowa "wykonywać działalność gospodarczą" należy wiązać ze słowami "prowadzić działalność gospodarczą.", co oznacza, że fraza "w wykonywaniu działalności gospodarczej" oznacza "w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej". Stąd też zdaniem Wnioskodawcy za wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 30 ust. 4 ustawy należy uznać całokształt działań podatnika, które można zakwalifikować jako służące celom prowadzonej przez podatnika aktywności gospodarczej. Są to nie tylko działania polegające na wytwarzaniu, wykorzystywaniu czy sprzedaży rzeczy, jak też świadczeniu usług lecz wszelkie czynności związane w sposób pośredni z ową aktywnością gospodarczą, jak np. wszelkie czynności organizatorskie, zabezpieczające. Można tutaj mówić o wszystkich czynnościach podatnika będących konsekwencją podjęcia przez niego działalności gospodarczej.

Powyżej przedstawiona argumentacja odpowiada analizie przeprowadzonej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w uzasadnieniu do wyroku z dnia 24 lutego 2010 r. (sygn. akt. I SA/Wr 1424/2009), jak również potwierdza ją w pełni sentencja ww. wyroku o następującym brzmieniu: "Przepis art. 30b ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wykluczający zastosowanie art. 30b ust. 1 tej ustawy znajduje zastosowanie nie tylko do podmiotów, które mają za przedmiot działalności gospodarczej obrót instrumentami finansowymi, ale do wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.".

Za przedstawioną powyżej koncepcją przemawia również wykładnia art. 5a pkt 6) ustawy zgodnie, z którym to przepisem działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy należy rozumieć jako działalność zarobkową

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9 ustawy.

Niewątpliwie zbywanie papierów wartościowych lub instrumentów pochodnych, bądź uzyskiwanie dochodu na innej podstawie oznaczonej w art. 30b ust. 1 ustawy należy zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy. Oznacza to, w szczególności w kontekście wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 maja 2010 r. (sygn. akt II FSK 47/2009) zgodnie, z którym nawet w sytuacji spełnienia przez podatnika warunku przewidzianego w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazującego na to, że w ramach działalności wykonywanej zarobkowo w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu na własny lub cudzy rachunek podatnik osiąga przychody, które jednocześnie odpowiadają opisowi przychodów z innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła przychodu i nie zostały zaliczone w sposób jednoznaczny do przychodów z tej działalności, to przychody te stanowią przychód z tego innego źródła - w tym przypadku do przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy, iż odmienna wykładnia frazy w wykonywaniu działalności gospodarczej niż wskazana przez Wnioskodawcę w oparciu o wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lutego 2010 r., doprowadziłaby do tego, iż wyłączenie z art. 30b ust. 4 ustawy byłoby wyłączeniem wadliwym ponieważ jego dyspozycja nigdy nie mogłaby zostać wypełniona. Taka sprzeczność wynika z faktu, iż w rozumieniu art. 5a pkt 6) ustawy obrót instrumentami finansowymi (z którego uzyskany dochód będzie przynależał do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy nigdy nie będzie działalnością gospodarczą/pozarolniczą działalności gospodarczą a do takiej sytuacji odwołuje się art. 30b ust. 4 ustawy.

Konstatując poczynione powyżej rozważania oraz mając na względzie sentencję wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 24 lutego 2010 r., Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji, w której wspólnicy spółki nieposiadającej osobowości prawnej osiągną w zakresie działalności spółki za pośrednictwem Wnioskodawcy działającego jako dom maklerski dochód, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek przesłania wspólnikom takiej spółki informacji PIT-8C na warunkach określonych w art. 39 ust. 3 ustawy z uwagi na zastosowanie w takim przypadku wyłączenia z art. 30b ust. 4 ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

W art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) wyszczególniono dwa odrębne źródła przychodów w postaci:

* pozarolniczej działalności gospodarczej, (art. 10 ust. 1 pkt 3),

* kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, (art. 10 ust. 1 pkt 7).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalanie podstawy opodatkowania, sposób opodatkowania i jego wysokość ale również na obowiązki przewidziane w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. obowiązek przekazywania imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 tej ustawy.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki nie mającej osobowości prawnej, podatnikiem podatku dochodowego nie jest spółka, lecz jej wspólnicy a uzyskany przychód należy określić na zasadach przewidzianych w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyłączenie zawarte w art. 5a pkt 6 ww. ustawy obejmuje m.in. kapitały pieniężne, zdefiniowane jako odrębne źródło przychodów, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, których poszczególne kategorie wymieniono w art. 17 tej ustawy. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 5a pkt 13 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie do art. 30b ust. 2 pkt 1-3 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest:

* różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38 z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,

* różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,

* różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Z brzmienia art. 30b ust. 4 ww. ustawy wynika jednak, iż przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Dochodów, o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c (art. 30b ust. 5 powoływanej ustawy).

Przez zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 30b ust. 4 powoływanej ustawy, należy rozumieć prowadzenie działalności w zakresie kupna i sprzedaży papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych.

W sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest inwestowanie w papiery wartościowe i pochodne instrumenty finansowe a podatnik dokonuje takich transakcji, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskany przychód (dochód) należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak uzyskany przychód (dochód) podlega łącznemu opodatkowaniu z pozostałymi przychodami, w ramach wykonywanej działalności gospodarczej i spełnia warunek sformułowany w cyt. art. 30b ust. 4 ww. ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem działalności gospodarczej nie jest inwestowanie w papiery wartościowe i pochodne instrumenty finansowe, uzyskany przez podatnika przychód (dochód) stanowi przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 powoływanej ustawy. Tak uzyskany przychód (dochód) nie spełnia więc warunku sformułowanego w powoływanym art. 30b ust. 4 ww. ustawy.

Wyżej wymienione rozróżnienie dotyczące kwalifikacji uzyskiwanych przychodów ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego określenia obowiązków przewidzianych przez ustawodawcę w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 cyt. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wywieść należy iż może wystąpić zarówno sytuacja gdy przedmiotem działalności prowadzonej przez spółkę nie posiadającą osobowości prawnej, będzie inwestowanie w papiery wartościowe i w pochodne instrumenty finansowe, a transakcje dokonywane będą w ramach prowadzonej przez tę spółkę działalności jaki i sytuacja, gdy przedmiotem działalności gospodarczej spółki nie posiadającej osobowości prawnej nie będzie inwestowanie w papiery wartościowe i w pochodne instrumenty finansowe oraz transakcje te nie będą dokonywane w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej.

Odnosząc powołane przepisy prawa na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż w przypadku gdy przedmiotem działalności prowadzonej przez spółkę nie posiadającą osobowości prawnej, będzie inwestowanie w papiery wartościowe lub w pochodne instrumenty finansowe, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany przesłać podatnikom - wspólnikom spółki będącym osobami fizycznymi, imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2. W takim przypadku bowiem dochód uzyskiwany przez spółkę nie mającą osobowości prawnej z tytułu dokonywanych transakcji spełniać będzie warunek sformułowany w cyt. art. 30b ust. 4 ww. ustawy a opisane we wniosku działania będą podejmowane "w wykonywaniu działalności gospodarczej".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Niemniej jednak, gdy przedmiotem działalności prowadzonej przez spółkę nie posiadającą osobowości prawnej, nie będzie inwestowanie w papiery wartościowe lub w pochodne instrumenty finansowe, wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy spoczywa na nim obowiązek przesłania (w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym) podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennych informacji o wysokości dochodu, o których mowa w art. 30b ust. 2, (PIT-8C).

W taki przypadku bowiem dochód uzyskiwany przez spółkę nie mającą osobowości prawnej z tytułu dokonywanych transakcji nie spełnia warunku określonego w art. 30b ust. 4 ww. ustawy a opisane we wniosku działania nie będą podejmowane "w wykonywaniu działalności gospodarczej". Wnioskodawca jako dom maklerski winien wystawić informacje PIT-8C dla każdego ze wspólników będących osobami fizycznymi i potraktować ten przychód jako przychód z kapitałów pieniężnych, który podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w ww. art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie można więc podzielić poglądu Wnioskodawcy, iż określenie "wykonywać działalność gospodarczą" użyte przez ustawodawcę w art. 30b ust. 4 powoływanej ustawy należy wiązać ze słowami "prowadzić działalność gospodarczą", a fraza "w wykonywaniu działalności gospodarczej" oznacza "w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej".

Dokonując analizy pojęcia "w wykonaniu działalności gospodarczej" użytego w art. art. 30b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy raz jeszcze podkreślić, iż wykonywanie działalności gospodarczej to czynność prawna stanowiąca realizację przedmiotu działalności gospodarczej. Jeżeli natomiast nie stanowi ona realizacji przedmiotu działalności gospodarczej, wówczas nie następuje w wykonaniu tej działalności, ale tylko w związku z nią. Dyspozycja tego przepisu odnosi się wyłącznie do sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest obrót papierami wartościowymi oraz pochodnymi instrumentami finansowymi. Przepis ten ogranicza (konkretyzuje) możliwość opodatkowania uzyskanych przychodów w ramach działalności gospodarczej, wyłącznie do tych podmiotów, które wykonują działalność w powyższym zakresie, a nie (co próbuje sugerować Wnioskodawca) do jakichkolwiek podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, które w ramach podejmowanych działań mają do czynienia z pochodnymi instrumentami finansowymi czy też instrumenty te wykorzystują.

W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Przy czym wyjaśnić należy, iż to Wnioskodawca winien dysponować stosownymi informacjami, które pozwolą prawidłowo wykonać ciążące na nim obowiązki wynikające z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Krańcowo podkreślić, należy, iż przywołane przez Wnioskodawcę oraz wyroki sądów administracyjnych dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane wyroki sądów administracyjnych, nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl