IPPB1/415-1131/11-2/EC - Ustalenie źródło przychodu dla odsetek od udzielonych pożyczek.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1131/11-2/EC Ustalenie źródło przychodu dla odsetek od udzielonych pożyczek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu dla otrzymanych odsetek od udzielonych pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu dla otrzymanych odsetek od udzielonych pożyczek

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

"Wnioskodawca" prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą P. Wnioskodawca jest właścicielem (bezpośrednim lub pośrednim) spółek celowych, które wykorzystywane są do realizacji określonych celów gospodarczych, tj. są dedykowane do realizacji konkretnych projektów mieszkaniowych lub wspierania realizacji tychże projektów (np. poprzez usługi marketingowe, budowlane itp.) (dalej łącznie "Spółki").

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zamierza udzielać Spółkom pożyczek (wpis do ewidencji działalności gospodarczej będzie zawierał działalność polegającą na udzielaniu pożyczek, tj. "64.92.Z pozostałe formy udzielania kredytów"). Na moment udzielania pożyczek dochód Wnioskodawcy z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej będzie opodatkowany podatkiem liniowym 19% (na zasadach, o których mowa w art. 30c Ustawy PIT).

Wnioskodawca ma zamiar udzielać tychże pożyczek w sposób zorganizowany i ciągły (tj. Wnioskodawca nie zamierza poprzestać na udzieleniu np. 1 pożyczki) a częstotliwość udzielania pożyczek będzie w największym stopniu uzależniona od liczby rozpoczynanych projektów oraz ewentualnych nagłych potrzeb finansowych spółek celowych. Nie wyklucza się, iż udzielanie pożyczek może wynikać również z konwersji istniejących zobowiązań w Spółkach wobec Wnioskodawcy na pożyczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane odsetki od udzielonych przez Wnioskodawcę pożyczek do Spółek będą stanowiły zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (opodatkowane na zasadach, o których mowa w art. 30c Ustawy PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane odsetki od udzielonych Spółkom przez Wnioskodawcę pożyczek będą stanowiły, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT, przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegające opodatkowaniu na zasadach, o których mowa w art. 30c Ustawy PIT.

W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy PIT, źródłami przychodów są między innymi;

* przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

W myśl art. 5a pkt 6 Ustawy PIT, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową, w tym między innymi;

a.

budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z powyższym, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

* jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu (która niejednokrotnie może zakończyć się stratą; oczywistą intencją Wnioskodawcy jest osiągnięcie dochodu),

* wykonywana jest w sposób zorganizowany i ciągły (istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu; Wnioskodawca zamierza udzielać pożyczek w sposób zorganizowany i ciągły).

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek. Jednakże zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT od uzyskanych przychodów z odsetek od pożyczek pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Zgodnie z powyższym, w przypadku, gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT oraz powiązany z nim art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT nie mają zastosowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawową kwestią jest ustalenie, czy Wnioskodawca będzie udzielał pożyczek w sposób zorganizowany i ciągły. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji tychże terminów. Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż zamierza on udzielać pożyczek w sposób nie mający incydentalnego charakteru (Wnioskodawca nie poprzestanie na udzieleniu 1 pożyczki), będzie posiadał gotowość do udzielania pożyczek w przypadku nagłego pogorszenia sytuacji finansowej Spółek a udzielanie tychże pożyczek będzie miało zorganizowany charakter (m.in. poprzez zachowanie odpowiednich standardów zawieranych umów pożyczek oraz podejmując odpowiednie działania zabezpieczające środki finansowe na udzielenie tychże pożyczek) - udzielanie pożyczek przez Wnioskodawcę będzie posiadało ciągły i zorganizowany charakter. Ponadto, nie podlega dyskusji, iż celem udzielania tychże pożyczek będzie dla Wnioskodawcy osiągnięcie dochodu.

W konsekwencji, przychód z odsetek od udzielonych Spółkom pożyczek będzie przychodem ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Potwierdzeniem powyższego jest również fakt, iż działalność Wnioskodawcy polegająca na udzielaniu pożyczek została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej (jednakże zdaniem Wnioskodawcy, o zakwalifikowaniu danego dochodu do odpowiedniego źródła decydują w pierwszej okoliczności faktyczne działania podejmowane przez Wnioskodawcę a nie czynność techniczna w postaci wpisu tego rodzaju działalności do odpowiedniego rejestru).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż stanowisko Wnioskodawcy znajduje odzwierciedlenie w licznych stanowiskach organów podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2010 r. (sygn. IPPB1/415-969/09-2/EC).

Podsumowując, mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane odsetki od udzielonych przez Wnioskodawcę Spółkom pożyczek będą stanowiły zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT przychody ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

1.

przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3),

2.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c) (pkt 7).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalanie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek. Przy czym, w myśl art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż odsetki od udzielanych pożyczek mogą stanowić zarówno przychód ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, jak i kapitały pieniężne. Gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem tej działalności otrzymane odsetki będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie udzielania pożyczek zamierza udzielać pożyczek spółkom celowym, których jest bezpośrednim lub pośrednim właścicielem.

Reasumując, mając na względzie, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu pożyczek, odsetki z tytułu udzielenia tych pożyczek należało zakwalifikować do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z wybraną przez Wnioskodawcę formą opodatkowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl