IPPB1/415-1127/10-2/EC - Kontynuacja sposobu rozliczania ryczałtem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1127/10-2/EC Kontynuacja sposobu rozliczania ryczałtem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od miesiąca czerwca 2003 r. Wnioskodawczyni wynajmuje lokal mieszkalny, położony w X, stanowiący wspólny majątek jej i męża. Przed osiągnięciem pierwszego dochodu z najmu wspólnie z mężem Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie, że z tytułu dochodów z najmu ww. lokalu wybierają jako formę opodatkowania ryczałt 8,5%" płatny kwartalnie, oraz że wskazują Wnioskodawczynię jako osobę, która będzie opłacać podatek od całości przychodów z tytułu najmu tego lokalu. Oświadczenia tej treści składane były następnie przez Wnioskodawczynię i jej męża w latach 2004-2007 każdorazowo w terminie do 20 stycznia danego roku. Przy składaniu oświadczenia w 2008 r. pracownica Urzędu Skarbowego poinformowała Wnioskodawczynię, że jeżeli zasady opodatkowania nie ulegają zmianie, składanie co roku dalszych oświadczeń nie jest wymagane i potrzebne. W związku z tym, poczynając od 2008 r. Wnioskodawczyni z mężem nie składali żadnych oświadczeń dotyczących podatku od najmu ww. lokalu, a Wnioskodawczyni w tym czasie opłacała należny podatek od całości przychodów z tytułu najmu z dochodów wchodzących do majątku objętego wspólnością małżeńską, składając zeznanie podatkowe PIT-28 za rok 2008 i 2009, w których rozliczała całość przychodów z najmu tego lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystarczające jest składanie zeznania PIT-28 tylko przez Wnioskodawczynię, czy też zeznanie PIT-28 powinien składać również jej mąż.

W opinii Wnioskodawczyni, z uwagi na to, że między nią a jej mężem istnieje wspólność majątkowa, a cały dochód z najmu lokalu mieszkalnego wchodzącego do majątku wspólnego jest opodatkowany przez Wnioskodawczynię i to ona składa zeznanie PIT-28 od całego dochodu, jej mąż nie był ani nie jest zobowiązany do odrębnego opłacania podatku od najmu tego lokalu ani tez składania PIT-28. Przed uzyskaniem pierwszego dochodu tj. w 2003 r. wspólnie z mężem wybrali zryczałtowaną, płatną kwartalnie, formę opodatkowania dochodów z najmu należącego do nich lokalu mieszkalnego, ze wskazaniem Wnioskodawczyni jako osoby opłacającej ten podatek. Od tego czasu sytuacja prawna w tym zakresie nie uległa zmianie, nie został też przez żadnego z nich wybrany inny sposób opodatkowania tego dochodu, podatek od całości dochodu był, przez okres prawie 8 lat, opłacany przez Wnioskodawczynię ze wspólnych pieniędzy bez żadnych opóźnień i zastrzeżeń ze strony organu podatkowego. Zdaniem Wnioskodawczyni, powyższe okoliczności przesądzają o tym, że jej działanie było zgodne z powołanymi w części D.3 wniosku przepisami prawa. Stanowisko powyższe opiera także na interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 lutego 2009 r. sygnatura: ILPB1/415-1004/08-2/AA wydanej w identycznym stanie faktycznym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, czyli m.in. z najmu, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania wspomnianych oświadczeń stanowi art. 9 ust. 1 ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 4 w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak z powyższego wynika, w przypadku nie złożenia wspomnianego oświadczenia w terminie ustawowym podatnik jest obowiązany do opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Ponadto należy podkreślić, że przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady, podlegają opodatkowaniu odrębnie przez każdego ze współmałżonków.

Z treści art. 12 ust. 5 cytowanej ustawy wynika bowiem, że przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

W myśl art. 12 ust. 6 ustawy zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

Oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z małżonków składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku rozpoczęcia osiągania przychodów w trakcie roku podatkowego w terminie pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - art. 12 ust. 7 ustawy.

Natomiast zgodnie z treścią art. 12 ust. 8 ustawy wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6 obowiązuje przy dokonywaniu wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy, chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl powyższych przepisów, jeżeli małżonkowie chcieli w latach 2008 i 2009 skorzystać z prawa opodatkowania całości przychodu przez jednego z nich byli obowiązani do 20 stycznia roku podatkowego, złożyć oświadczenie, o którym mowa wyżej tj. oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodów z najmu przez jednego z nich. Wybrana przez małżonków możliwość opodatkowania całości przychodu z najmu przez jednego z nich dotyczy bowiem wyłącznie danego roku podatkowego i nie wiąże ich w kolejnych latach.

Nie złożenie lub nieterminowe złożenie oświadczenia o opodatkowaniu w 2008 i w 2009 r. całości dochodów (przychodów) z najmu u jednego z małżonków będzie oznaczać konieczność opłacania przez każdego z nich podatku dochodowego według skali podatkowej lub ryczałtu od połowy osiąganego odpowiednio przychodu lub dochodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od czerwca 2003 r. Wnioskodawczyni wynajmuje lokal mieszkalny. Przed osiągnięciem pierwszego przychodu z najmu wspólnie z mężem złożyła oświadczenie, że z tytułu dochodów z najmu ww. lokalu wybierają jako formę opodatkowania ryczałt 8,5% płatny kwartalnie oraz że podatek od całości przychodów będzie opłacała Wnioskodawczyni. Oświadczenia te były składane przez nią i męża w latach 2004-2007 w terminie do 20 stycznia danego roku. Jednakże za lata 2008 i 2009 małżonkowie nie złożyli po raz kolejny takiego oświadczenia do urzędu skarbowego.

Reasumując, należy stwierdzić, iż możliwość opodatkowania całości przychodów z najmu przez jednego z małżonków dotyczy wyłącznie danego roku podatkowego i nie wiąże ich w kolejnych latach. Dokonany przez Wnioskodawczynię w 2007 r. wybór formy opodatkowania uzyskiwanych przez nią przychodów z tytułu najmu mieszkania będzie miał zastosowanie również w latach 2008 i 2009, albowiem Wnioskodawczyni nie dokonała wyboru innej formy opodatkowania. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni w zeznaniu PIT-28 za lata 2008 i 2009 podlega opodatkowaniu od połowy przychodów z najmu.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawczyni i nie wywołuje skutków prawnych dla męża Wnioskodawczyni. Chcąc uzyskać interpretację mąż winien osobiście lub za pomocą ustanowionego pełnomocnika zwrócić się do tutejszego organu o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie i uiścić związaną z tym opłatę.

W odniesieniu do wskazanej przez Panią interpretacji indywidualnej organu podatkowego należy stwierdzić, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl