IPPB1/415-1098/08-3/ES - Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od usług cateringowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1098/08-3/ES Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od usług cateringowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania usług cateringowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania usług cateringowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przed końcem 2008 r. lub z początkiem 2009 r. rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej samodzielnie albo jako wspólnik spółki jawnej lub spółki cywilnej, której głównym przedmiotem będzie świadczenie usług cateringowych, tj. usług przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (symbol PKWiU ex 55.5 z 1997 r., symbol PKD 5621.Z z 2007 r.).

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej będzie prowadzona nie tylko sprzedaż posiłków przygotowywanych we własnym zakresie w oparciu o nabywane surowce spożywcze, ale także dalsza odsprzedaż w stanie nie przetworzonym wszelkiego rodzaju towarów w postaci gotowych posiłków, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałych artykułów spożywczych i nie spożywczych, które będą dostarczane w miejsca i w czasie wyznaczone przez klientów, zgodnie z zawieranymi uprzednio umowami o świadczenie usług cateringowych. Z tytułu tej działalności gospodarczej Strona zamierza opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakimi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkowywać poszczególne przychody ze sprzedaży uzyskiwane w zakresie świadczenia usług cateringowych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność gastronomiczną należy rozumieć usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Tym samym ustawodawca, na potrzeby opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, dokonał szczególnie istotnego wyodrębnienia działalności gastronomicznej z działalności usługowej.

Świadczy o tym art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w myśl którego przez działalność usługową należy rozumieć działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wydanym na podstawie art. 40 ust 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zdaniem wnioskodawcy oznacza to, że usługi cateringowe i sprzedaż towarów w ramach cateringu należy bezsprzecznie zaliczyć do działalności gastronomicznej Z kolei pierwsze zdanie art. 12 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że jeżeli podatnik zobowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W związku z powyższym Strona uważa, iż w zgodzie z literalnym brzmieniem ustawy przychody ze świadczenia usług cateringowych, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% uzyskiwanych przychodów.

Świadczy o tym art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1.5%.

Stosownie zaś do brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika Nr 2 do ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy oznacza to, że stawce 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlegają również przychody ze świadczenia usług cateringowych, ale tylko i wyłącznie w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przepisy ww. ustawy przewidują stosowanie zróżnicowanych stawek ryczałtu, w zależności od zakresu prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88 poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Przy czym powołane powyżej przepisy na mocy § 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r. do celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej.

W myśl PKWiU za działalność usługową uważa się działalność której przedmiotem są:

*

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

*

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnonarodowej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi cateringowe ujęte zostały w sekcji F dziale 55 tej Klasyfikacji, obejmującym:

a.

usługi hotelarskie obejmujące usługi noclegowe i usługi towarzyszące wliczone w cenę rachunku za nocleg, świadczone przez hotele, motele, pensjonaty;

b.

usługi hotelarskie i usługi towarzyszące wliczone w cenę rachunku za nocleg świadczone przez kempingi, domy wycieczkowe, schroniska (włączając młodzieżowe), pola biwakowe oraz pozostałe miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;

c.

usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania, takich jak: pokoje gościnne, kwatery wiejskie, domki letniskowe, apartamenty i inne obiekty noclegowe turystyki;

d.

usługi gastronomiczne;

e.

usługi związane z podawaniem napojów;

f.

usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych.

W ww. rozporządzeniu w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm. - w dziale 55, usługi hoteli i restauracji ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 usługi gastronomiczne. Natomiast usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych posiadają symbol PKWiU 55.5.

Wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) w dziale 55, usługi hotelarskie i gastronomiczne wyróżnia obok usług gastronomicznych (PKWiU 55.30) również usługi cateringowe (PKWiU 55.52).

Z powyższego wynika, że usługi cateringowe nie są sklasyfikowane w PKWiU jako usługi gastronomiczne, lecz jako odrębna usługa.

W skład tej usługi w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego wejdą przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych, dostarczanie napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałych artykułów spożywczych i niespożywczych.

A zatem czynności dokonywane w przyszłości przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie mogą być uznane jako usługi gastronomiczne.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że usługi cateringowe świadczone przez Wnioskodawcę, będą traktowane jako usługa podlegająca opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł.

Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 12.09.2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) na wskazany przez Stronę numer rachunku bankowego

XXX

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl