IPPB1/415-1089/11-4/KS - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z tytułu prowadzenia hodowli królików.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1089/11-4/KS Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z tytułu prowadzenia hodowli królików.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1089/11-2/KS z dnia 3 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych hodowli królików - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych hodowli królików.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem i posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 3,17 ha. Zamierza powiększyć gospodarstwo rolne i prowadzić hodowlę królików ras mięsnych w liczbie około 500 samic stada podstawowego. Króliki żywe będą sprzedawane do zakładów uboju z przeznaczeniem na mięso. Hodowla królików ras mięsnych prowadzona będzie na terenie gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nie będzie hodował królików futerkowych.

Pismem z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 3 lutego 2012 r. Nr IPPB1/415-1089/11-2/KS Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o brakujący podpis.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy hodowle królików ras mięsnych w liczbie 500 stada podstawowego Wnioskodawca powinien zgłosić w ramach działów specjalnych jako hodowlę królików futerkowych, czy też hodowla będzie stanowiła działalność rolniczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, hodowla królików ras mięsnych w liczbie 500 matek stada podstawowego i sprzedaż królików żywych do zakładów uboju z przeznaczeniem na mięso nie jest działem specjalnym produkcji rolnej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskane przychody będą przychodami z działalności rolniczej, gdyż nie będzie prowadzona hodowla królików futerkowych, a tylko i wyłącznie rzeźnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2". Od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. ww. rozmiary norm szacunkowych zostały określone w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 188, poz. 1264). Natomiast od dnia 1 stycznia 2012 r. ww. rozmiary norm szacunkowych zostały określone w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 252, poz. 1517). Załącznikiem tym jest "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego

Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W załączniku Nr 2 do ustawy podatkowej (obowiązującym odpowiednio w 2011 r. i 2012 r.) wymieniono m.in. pod lp. 8 zwierzęta futerkowe lit. f) - króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego.

W ocenie tut. organu podatkowego, dla potrzeb opodatkowania, istotny jest cel jakiemu ma służyć hodowla królików. Jako przychody z działalności rolniczej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej wymienia się króliki w ramach zwierząt futerkowych.

Z opisu przedstawionego zdarzenie przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza powiększyć gospodarstwo rolne i prowadzić hodowle królików ras mięsnych w liczbie około 500 samic stada podstawowego. Wnioskodawca nie będzie hodował królików futerkowych.

W świetle powyższego, mając na uwadze cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż prowadzona przez Pan w gospodarstwie rolnym hodowla królików ras mięsnych i sprzedaż tychże królików do zakładów uboju z przeznaczeniem na mięso, nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej lecz jest działalnością rolniczą, z której przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl