IPPB1/415-107/11-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-107/11-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20 lipca 1995 r. Wnioskodawca wraz z zoną nabyli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu położonego w W. Następnie w dniu 17 stycznia 2008 r. prawo to zostało przekształcone w odrębne prawo własności. W dniu 16 listopada 2010 r. nieruchomość ta została sprzedana. Wnioskodawca był zameldowany w przedmiotowej nieruchomości przez kilkanaście lat przed dniem jej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości skutkuje jakimkolwiek obowiązkiem podatkowym na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy przysługuje mu zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Początkiem terminu, od którego należy liczyć 5 - letni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT jest moment nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkaniowego (a w praktyce ostatni dzień 1995 r.).

Ustanowienie odrębnej własności w wyniku dokonanego przekształcenia jest bowiem jedynie zmianą formy prawnej faktycznego prawa do lokalu. Zauważyć należy ponadto, że także zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego po upływie 5 lat od dnia jego uzyskania skutkuje zwolnieniem od podatku (a nie tylko sprzedaż prawa własności), stąd też samo przekształcenie tego prawa w 2008 r. w odrębną własność musi być czynnością podatkowo neutralną.

Odmiennie wyglądałaby sytuacja gdyby Wnioskodawcy przed dniem przekształcenia przysługiwało jedynie spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkaniowego. Jest to prawo niezbywalne, a zatem dopiero od momentu jego przekształcenia w prawo własności możliwe byłoby rozporządzanie tym prawem, o którym to mowa w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. W takiej sytuacji termin 5-letni, od którego zależy zwolnienie w podatku dochodowym od osób fizycznych należałoby liczyć od dnia dokonania przekształcenia praw. Z taką sytuacją nie mamy jednak do czynienia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Do podobnych korzystnych dla podatnika wniosków w zbliżonym stanie faktycznym doszedł również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W piśmie z dnia 21 maja 2008 r. (sygn. ITPB2/415-404/08/TJ) podzielił on pogląd w myśl którego termin, od którego uzależnione jest zwolnienie podatkowe należy liczyć od dnia nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a nie od dnia jego przekształcenia w odrębną własność. Analogiczne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (pismo z dnia 6 grudnia 2010 r. sygn. IPPB2/415-874/10-2/MS1).

Przedmiotowe zwolnienie znajdzie zastosowanie także w odniesieniu do udziału w gruncie. Na taką interpretację przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (pismo z dnia 19 sierpnia 2010 r. IPPB1/415-504/10-4/KS).

Podsumowując 5-letni termin, o którym mowa w cytowanym przepisie upłynął 31 grudnia 2000 r.; sprzedaż nieruchomości po tym terminie jest zatem w całości zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych. Bez znaczenia prawnego jest zatem fakt zameldowania Wnioskodawcy w opisanej nieruchomości. Przepisy obowiązujące w latach 2007-2008 (tzw. ulga meldunkowa) nie będą miały zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym.

W związku z powyższym mając także na uwadze przytoczone orzecznictwo MF, które zgodnie z brzmieniem art. 14a Ordynacji podatkowej powinno być uwzględniane przy wydaniu interpretacji tak ogólnej jak i indywidualnej stwierdzić należy, że sprzedaż ww. nieruchomości nie podlega juz opodatkowaniu podatkiem PlT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż 20 lipca 1995 r. Wnioskodawca nabył wraz z żoną spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Następnie w dniu 17 stycznia 2008 r. prawo to zostało przekształcone w odrębne prawo własności. W dniu 16 listopada 2010 r. nieruchomość ta została sprzedana.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, przepisy wprowadzone nowelizacją mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) po 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Budynki trwale z gruntem związane są częścią składową nieruchomości. Oznacza to, że własność nieruchomości gruntowej rozciąga się na budynki wybudowane na tym gruncie.

Budynek trwale związany z gruntem, jako część składowa gruntu, nie może być przedmiotem odrębnej własności. Zatem istotnym z podatkowego punktu widzenia jest moment nabycia gruntu.

Odrębna własność lokalu natomiast stanowi nieruchomość lokalową, która po wyodrębnieniu z dotychczasowej zabudowanej nieruchomości macierzystej stanowi odrębny przedmiot własności. Zasadniczym stosunkiem prawnym, z którego wywodzi się odrębna własność lokalu jest stosunek współwłasności. Zawsze więc odrębnej własności lokali wewnątrz budynku towarzyszy przymusowa współwłasność nieruchomości wspólnej.

Oznacza to, że nabywając odrębną własność lokalu Wnioskodawca wraz z żoną nabył jednocześnie odpowiedni udział w nieruchomości gruntowej, na której postawiony był budynek, w skład którego wchodził przedmiotowy lokal. Stanowił on bowiem, zgodnie z teorią prawa cywilnego, część składową gruntu, na której budynek ten był postawiony.

W sytuacji - jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie - gdy Wnioskodawca wraz z żoną nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a następnie nastąpiło przeniesienie własności tego lokalu na rzecz Wnioskodawcy i jego żony (ustanowienie odrębnej własności) to za datę nabycia lokalu od której upływa 5-letni termin określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Należy wskazać, iż przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w 2008 r. w prawo odrębnej własności oznacza tylko zmianę formy prawnej faktycznego prawa do lokalu.

Zauważyć również należy, iż w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa tylko o sprzedaży nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości. Przepis ten nie rozdziela gruntu od budynku stanowiącego jego część składową. Nie wymienia ponadto sprzedaży budynku (jego części) jako odrębnego źródła przychodu w podatku dochodowym. Nie można więc traktować, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również kodeksu cywilnego, odrębnie sprzedaży gruntu (jego części) oraz sprzedaży znajdującego się na nim budynku (jego części).

Reasumując mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie będzie stanowiła źródła przychodu z uwagi na to, że została ona dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych stwierdzić należy, że orzeczenia te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Końcowo wskazać należy, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy jako występującego z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla małżonki Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl