IPPB1/415-1044/08-2/JK - Prawo do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym w przypadku świadczenia usług na rzecz pracodawcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1044/08-2/JK Prawo do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym w przypadku świadczenia usług na rzecz pracodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym przychodów z działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym przychodów z działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni do czasu rozpoczęcia działalności gospodarczej (11 sierpnia 2008 r.) była zatrudniona na umowę zlecenie (na stanowisku: doradca klienta w X - punkcie XX) przez firmę prywatną świadczącą usługi dla XX (XX jest częścią B.). Firma ta działała na zasadzie umowy agencyjnej z ww. bankiem. Wnioskodawczyni dodatkowo otrzymywała wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę na 0,05 etatu z B. (75 zł m-cznie). Wnioskodawczyni dnia 11 sierpnia 2008 r. założyła własną działalność gospodarcza i obecnie tak jak jej dotychczasowy zleceniodawca świadczy usługi dla XX na zasadzie umowy agencyjnej. Z kolei umowa o pracę na 0,05 etatu z B. jest nadal kontynuowana, bez żadnych przerw oraz zmian. Wnioskodawczyni chciałaby podkreślić, iż prowadzona przez nią firma świadczy usługi dla XX, czyli podmiotu, z którym nie była do tej pory związana stosunkiem umowy o pracę. Poza tym zakres obowiązków jakie Wnioskodawczyni wykonywała na umowę zlecenie oraz zakres czynności z umowy o pracę z B. jest odmienny od obowiązków, które pełni na obecnym stanowisku menedżerskim. Do zakresu czynności jakie są zawarte w umowie z B. należą:

-

aktywne pozyskiwanie klientów,

-

udzielanie informacji na temat oferty produktowej XX,

-

wprowadzanie danych do aplikacji bankowej,

-

zawieranie z klientami umów oraz

-

przekazywanie dokumentacji do archiwizacji.

Zakres głównych obowiązków wynikający z umowy agencyjnej jest następujący:

-

realizacja planów sprzedaży ustalonych przez bank w podległych punktach,

-

przestrzeganie standardów ustalonych przez bank w zakresie wizualizacji podległych punktów oraz jakości obsługi klienta,

-

organizacja, nadzór i szkolenie pracowników w podległych punktach.

Wnioskodawczyni jest odpowiedzialna za prowadzenie i zarządzanie podległymi punktami XX (X).

Podobne pismo Wnioskodawczyni złożyła w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w M., w celu uzyskania odpowiedzi czy mogę być płatnikiem niższych składek jako początkujący przedsiębiorca. ZUS uznał, że nie zachodzą żadne przesłanki dotyczące wykonywania przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej o podobnym charakterze i na rzecz podmiotu, który byłby pracodawcą w ramach stosunku pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy według przedstawionego stanu faktycznego spełnione są przesłanki z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, do Urzędu Skarbowego zgłosiła się jako płatnik podatku liniowego, w związku z tym, iż prowadzona przez nią działalność gospodarcza nie świadczy usług dla jej byłego pracodawcy. Z XX nie była wcześniej związana umową o pracę. Trwa nadal umowa o pracę na 0,05 etatu z B., który jest twórcą XX (XX to Bankowość Detaliczna B.). Wnioskodawczyni zaznacza, że jej firma nie świadczy usług na rzecz samego B., ale na rzecz stworzonego przez niego XX. Wnioskodawczyni podkreśla, iż zakres obowiązków z wcześniejszej umowy zlecenia oraz obecnie trwającej umowy z B. jest odmienny od zakresu obowiązków z obecnej umowy agencyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienia źródła przychodów, którym m.in. jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Możliwość wyboru opodatkowania podatkiem liniowym normuje przepis zawarty w art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w r. poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

*

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w r. podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek (art. 9a ust. 3 ww. ustawy).

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni była i jest obecnie zatrudniona na podstawie umowy o pracę na 0,05 etatu w B.. W ramach stosunku pracy do zakresu jej czynności należy: aktywne pozyskiwanie klientów, udzielanie informacji na temat oferty produktowej XX, wprowadzanie danych do aplikacji bankowej, zawieranie z klientami umów oraz przekazywanie dokumentacji do archiwizacji.

Natomiast w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni świadczy usługi dla XX, który jest częścią B. i jednocześnie stanowi Bankowość Detaliczną tego banku. Do zakresu obowiązków wynikających z umowy agencyjnej należą: realizacja planów sprzedaży ustalonych przez bank w podległych punktach, przestrzeganie standardów ustalonych przez bank w zakresie wizualizacji podległych punktów oraz jakości obsługi klienta, organizacja, nadzór i szkolenie pracowników w podległych punktach.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni wykonuje czynności na rzecz obecnego pracodawcy.

W tym miejscu należy wskazać, iż procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku.

Mając powyższe na uwadze, tut. organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę tego, czy zakres obowiązków wynikających z umowy o pracę jest odmienny od obowiązków wynikających z umowy agencyjnej.

Reasumując, przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą podlegać opodatkowaniu "podatkiem liniowym" wg stawki 19%, pod warunkiem, że czynności wykonywane w ramach stosunku pracy nie są tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny, różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl