IPPB1/415-1017/11-5/EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1017/11-5/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2012 r. (data nadania 25 stycznia 2012 r., data wpływu 30 stycznia 2012 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1017/11-2/EC z dnia 16 stycznia 2012 r. (data doręczenia 19 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych obniżenia wartości wkładu wniesionego do spółki jawnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych obniżenia wartości wkładu wniesionego do spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza nabyć wierzytelność pieniężną we własnym imieniu i na własny rachunek. Ww. wierzytelność Wnioskodawca chce kupić z dużym dyskontem za cenę niższą od jej wartości nominalnej (ok. 2 razy).Zakupioną wierzytelność zamierza wnieść jako aport do swojej spółki jawnej, gdyż wkład niepieniężny do spółki osobowej nie podlega podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Wartość aportu będzie równa wartości nominalnej wierzytelności.Wnioskodawca zakłada, że w przeciągu kilku miesięcy wierzytelność zostanie odzyskana od dłużnika na drodze windykacji i na konto spółki wpłyną środki pieniężne w wysokości równej wartości nominalnej wierzytelności. Spółka, a właściwie jej wspólnicy nie będą musieli zapłacić żadnego podatku dochodowego, gdyż wartość nominalna wierzytelności zamieni się na gotówkę (aport zamieni się na gotówkę).Otrzymane środki spółka wypłaci Wnioskodawcy tytułem zwrotu wkładu wspólnikowi spółki osobowej, a zwrot udziału zgodnie z warunkami art. 65 k.s.h. (zwrot wkładu oraz nadwyżki majątkowej) jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. działania spowodują, że od zarobionych pieniędzy (różnica pomiędzy wartością odzyskanej wierzytelności a ceną zapłaconą za tą wierzytelność) Wnioskodawca nie zapłaci podatku dochodowego ani z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej ani z tytułu udziału w zysku spółki jawnej. Wnioskodawca wskazał, iż taką metodę zastosowali jego konkurenci na rynku, co stwarza po ich stronie nieuzasadnioną przewagę. Wnioskodawca do tej pory opodatkowywał cały uzyskany dochód z tego tytułu w wysokości różnicy pomiędzy kwotami zapłaconymi przez dłużnika w wyniku działań windykacyjnych a ceną zakupu wierzytelności.Ponieważ konkurenci Wnioskodawcy na rynku w wyniku ww. manewrów nie płacą żadnego podatku dochodowego i informują, że jest to zgodne z przepisami podatkowymi to również Wnioskodawca chciałby skorzystać z tej możliwości upewniwszy się wcześniej że to postępowanie jest zgodne z przepisami prawa.

Dla zobrazowania sytuacji Wnioskodawca podał przykład:

1.

Zakup wierzytelności o wartości nominalnej 100 tys. zł za cenę 40 tys. zł przez osobę fizyczną (AK)

2.

Wniesienie aportem wierzytelności o wartości nominalnej 100 tys. zł do spółki jawnej, w której udziałowcem w 95% jest osoba fizyczna (AK)

3.

Wyegzekwowanie wierzytelności przez spółkę jawną w wysokości 100 tys. zł W kapitale spółki zamiast aportu w postaci wierzytelności o wartości 100 tys. pojawi się gotówka.

4.

Spółka podejmuje uchwałę o zwrocie udziałów AK w spółce lub też pożycza lub wypłaca wspólnikowi 100 tys. zł (w zależności co będzie łatwiejsze)

5.

AK otrzymuje 100 tys. zł w gotówce nie płacąc żadnego podatku, gdyż zwrot udziałów jest nieopodatkowany (podatek jak wypłata środków dla udziałowca lub pożyczka)

6.

AK zaoszczędza (przy stawce liniowej 19%) od uzyskanego z tej operacji dochodu następującą kwotę 19% x 60 tys. zł = 114 tys. zł, gdyż za wierzytelność zakupioną za 40 tys. zł bez żadnego podatku dochodowego otrzymuje 100 tys. zł.

Wnioskodawca pismem z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) doprecyzował opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku ORD-IN, oraz uiścił brakująca opłatę. Wnioskodawca wskazał, iż wypłata udziałów związana będzie z obniżeniem wkładu w spółce jawnej. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w zakresie sformułowania pytania nr 1 cofa zapytanie dotyczące tego pytania (gdyż pytanie to jest de facto reasumpcją pytania nr 1 i 2). W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania 2 i 3.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy ww. interpretacja przepisów podatkowych jest prawidłowa.

2.

Czy wniesienie aportu do spółki jawnej w postaci wierzytelności jest zdarzeniem neutralnym podatkowo.

3.

Czy wypłata wniesionych Udziałów jest zwolniona z podatku dochodowego.

Pismem z dnia 24 stycznia 2012 r. pytanie oznaczone nr 1 zostało wycofane.Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 3. W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wyrok WSA w Lublinie z 19 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Lu 95/10, zgodnie z którym wniesienie przez wspólnika do spółki jawnej wkładu niepieniężnego w postaci wierzytelności - obejmującej zarówno kapitał jak należne odsetki jest zdarzeniem neutralnym podatkowo oraz Wyrok WSA w Krakowie z 21 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 1531/09, zgodnie z którym wolne od podatku są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo do spółki osobowej (zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 u.p.d.o.f.). oraz Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 kwietnia 2011 r. II FSK 2097/2009, Wnioskodawca uważa, że jego interpretacja przepisów jest dobra i że od nadwyżki uzyskanej z windykacji zakupionej i wyegzekwowanej wierzytelności w opisanym wyżej przypadku nie zapłaci podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Stosownie do treści art. 22 § 1 ustawy - Kodeksu spółek handlowych, spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

Stosownie do postanowień art. 8 § 1 k.s.h., spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Spółka jawna może zatem posiadać własny majątek, który jest odrębny od majątków osobistych jej wspólników.

Jak wynika z art. 54 § 1 w związku z art. 37 § 1 k.s.h. zmniejszenie udziału kapitałowego wymaga zgody pozostałych wspólników. Powyższe oznacza, że przepisy k.s.h. dopuszczają możliwość zmniejszenia udziału kapitałowego czyli zmniejszenie wkładów wspólników.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie wspólnikiem spółki jawnej, do której zamierza wnieść wkład niepieniężny w postaci wierzytelności, która zostanie przez Wnioskodawcę zakupiona za cenę niżą od jej wartości nominalnej. Wnioskodawca zakłada, że w ciągu kilku miesięcy wierzytelność zostanie odzyskana od dłużnika i na konto spółki wpłyną środki pieniężne w wysokości wartości nominalnej wierzytelności. Otrzymane środki spółka wypłaci Wnioskodawcy tytułem obniżenia wkładu w spółce jawnej.

Mocą ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., dokonano zmiany brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, od dnia 1 stycznia 2011 r., wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza z kategorii przychodów, ani nie zwalnia z opodatkowania tym podatkiem środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki osobowej z tytułu zwrotu wkładu wniesionego do tej spółki.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę środków pieniężnych od spółki jawnej, której jest wspólnikiem, z tytułu obniżenia (zwrotu) wartości jego wkładu w tej spółce, u Wnioskodawcy powstanie przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, przychód ten zaliczyć należy do określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródła przychodów, jakim m.in. są prawa majątkowe. Stosownie bowiem do treści tego przepisu, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Z kolei, w myśl przepisu art. 18 ww. ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy podatkowej mimo, iż posługują się terminem "prawa majątkowe", nie definiują tego pojęcia. Jednakże wyliczenie w przepisie art. 18 ustawy praw majątkowych, z których przychody podlegają opodatkowaniu, nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy przede wszystkim posłużenie się przez ustawodawcę terminem "w szczególności". Należy zatem przyjąć, iż do katalogu praw majątkowych objętych zakresem regulacji art. 18 ww. ustawy można zaliczyć także inne prawa nie wymienione w tym przepisie.

Wobec powyższego, przychód uzyskany w związku z obniżeniem (zwrotem) wkładu wniesionego do spółki jawnej, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać również należy, że w stosunku do przychodów uzyskanych w związku z obniżeniem (zwrotem) wkładów w spółce jawnej ustawodawca nie określił żadnych szczególnych rozwiązań. Oznacza to, że w tym przypadku zastosowanie będą miały ogólne reguły dotyczące ustalania przychodów.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji prawa wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie wskazać należy, iż w związku z uznaniem otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych za przychód z praw majątkowych, dla celów jego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia wartości uzyskanego przychodu o koszty uzyskania tego przychodu, tj. o wydatki faktycznie poniesione na nabycie wycofywanej części wkładu do spółki jawnej, które spełniać będą przesłanki wymienione w art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Wobec powyższego koszty uzyskania przychodu z ww. źródła, tj. z praw majątkowych, należy ustalić w oparciu o cytowany powyżej art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, iż w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę środków pieniężnych od spółki jawnej, której jest wspólnikiem, z tytułu obniżenia wartości Jego wkładu w spółce, Wnioskodawca uzyska przychód z praw majątkowych. Dochodem z tego źródła przychodów podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami poniesionymi na nabycie (objęcie) tego wkładu. Jeżeli koszty uzyskania przychodów równają się sumie przychodów wówczas dochód nie wystąpi.W odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę wyliczeń organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. organu.

Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. W związku z powyższym tut. organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądowych, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Orzeczenia sądów administracyjnych nie stanowią wiążącej wykładni ani źródła prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl