IPPB1/415-1016/13-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1016/13-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 2 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-1016/13-2/ES z dnia 26 listopada 2013 r. (data nadania 26 listopada 2013 r., data doręczenia 28 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną jednym z akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA lub Spółka przekształcana) z siedzibą na terytorium Polski.

Ze względu niepewną kwestię rozliczeń podatkowych spółek komandytowo-akcyjnych w świetle obecnie planowanej nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2014 r., akcjonariusze oraz komplementariusz SKA powzięli decyzję o zamiarze zmiany formy organizacyjnoprawnej dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej. Rozważanym jest przekształcenie SKA w spółkę jawną (dalej: Spółka jawna) lub Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka z o.o.).

W wyniku przekształcenia Wnioskodawca, jako dotychczasowy akcjonariusz SKA uzyska status wspólnika Spółki jawnej lub udziałowca w Spółce z o.o. Przekształcenie nastąpi w trybie art. 551 Kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.).

Na dzień przekształcenia Spółka przekształcana może dysponować niepodzielonym zyskiem z lat poprzednich, kapitałem zapasowym oraz kapitałem rezerwowym. Zysk ten oraz kapitały po przekształceniu SKA pozostanie majątkiem spółki przekształconej. Ze względu na planowane dalsze inwestycje, obecnie posiadany majątek nie zostanie wypłacony, postawiony do dyspozycji, ani udostępniony w jakiejkolwiek formie ani akcjonariuszom, ani komplementariuszowi. Żadne inne świadczenia nie będą również wypłacane tym podmiotom.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 listopada 2013 r. Nr IPPB1/415-1016/13-2/ES Wnioskodawca doprecyzował, że wartość środków zgromadzonych na kapitale zakładowym i zapasowym spółki komandytowo-akcyjnej będzie odpowiadać wartości kapitału zakładowego i zapasowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej w wyniku przekształcenia. W konsekwencji, należy wskazać, że środki zgromadzone na kapitale zapasowym i zakładowym spółki komandytowo-akcyjnej zostaną przeniesione w tożsamej wysokości na kapitał zapasowy i zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wartość udziałów, które Wnioskodawca obejmie w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. będzie odpowiadać wartości akcji posiadanych przez niego w spółce komandytowo-akcyjnej. Tym samym, będzie zachodzić ekwiwalentność między wartością akcji posiadanych w spółce komandytowo-akcyjnej, a wartością udziałów jakie Wnioskodawca obejmie w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

W ocenie Wnioskodawcy w wyniku przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z o.o, po jego stronie nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT. Sytuacja majątkowa Wnioskodawcy nie ulegnie bowiem zmianie nie uzyska on w wyniku przekształcenia żadnego przysporzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z przekształceniem SKA dokonanym w trybie art. 551 k.s.h. w Spółkę jawną po stronie Wnioskodawcy (akcjonariusza) powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...,

2. Czy w związku z przekształceniem SKA dokonanym w trybie art. 551 k.s.h. w Spółkę z o.o. po stronie Wnioskodawcy (akcjonariusza) powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiedź na pytanie Nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie Nr 2 zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie SKA, w której posiada On obecnie status akcjonariusza w inną spółkę osobową (w tym przypadku Spółkę jawna) i uzyskanie statusu wspólnika tego podmiotu - nie będzie się wiązało z powstaniem przychodu do opodatkowania.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

a) Status prawny SKA i Spółki jawnej

Zgodnie z art. 4 i pkt 1 k.s.h., pod pojęciem spółki osobowej rozumie się spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną. Z treści art. 125 k.s.h. wynika, że SKA jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Natomiast, jak stanowi art. 22 k.s.h., Spółka jawna jest spółką osobową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą a nie jest inną spółką handlową Każdy wspólnik Spółki jawnej odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką. W związku z powyższym należy stwierdzić, że zarówno SKA, jak i Spółka jawna są zaliczane do spółek osobowych, a zasady ich funkcjonowania określają przepisy k.s.h.

b) Przekształcenie SKA w inną spółkę osobową na gruncie k.s.h.

Przekształcenia spółek zostały uregulowane w Dziale III Tytułu IV k.s.h. Zgodnie z art. 551 § k.s.h., spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółką handlową (spółkę przekształconą). Z treści art. 552 k.s.h. wynika, że spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną co oznacza, że następuje przekształcenie formy ustrojowej spółki przy jednoczesnej kontynuacji bytu prawnego.

W myśl art. 553 § 1 k.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. W szczególności, spółka przekształcona pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 k.s.h.). Natomiast wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 Kodeksu). W świetle powyższego należy stwierdzić, że dopuszczalne jest przekształcenie SKA w inną spółkę osobową Co więcej, przekształcenie SKA w inną spółkę osobową nie jest traktowane jak likwidacja SKA i powstanie nowego podmiotu, a jedynie jako proces zmierzający do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

c) Podatkowa sukcesja praw i obowiązków podmiotu przekształcanego

Na gruncie prawa podatkowego problematykę sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749). Zgodnie z przywołanym przepisem, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. W myśl art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio m.in. do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej lub spółki kapitałowej. Wobec powyższego, Spółka jawna zawiązana w wyniku przekształcenia SKA wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

d) Podatkowe konsekwencje przekształcenia SKA w Spółkę jawną

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT) ani w art. 14, definiującym przychody z działalności gospodarczej, ani też w innych przepisach nie przewiduje, jako źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, przychodu z tytułu przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową Co więcej, w analizowanej sytuacji nie może mieć zastosowania przepis art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT, ponieważ odnosi się on do niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe.

Kwestia powstania po stronie podatnika przedmiotowego dochodu (przychodu) z tytułu przekształcenia spółki, której jest wspólnikiem, jest zatem uzależniona od formy prawnej spółki - (przychód (dochód) z tytułu wartości niepodzielonych zysków powstaje w momencie przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową co wynika wprost z brzmienia cytowanego wyżej przepisu), a także od istnienia - na moment przekształcenia - niepodzielonych zysków spółki kapitałowej. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "niepodzielonych zysków" w treści ustawy. Mając na względzie ratio legis analizowanego przepisu, regulacje k.s.h. oraz orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie, można jednak stwierdzić, że niepodzielone zyski obejmują wszelkie zyski wypracowane przez spółkę kapitałową, lecz niewypłacone wspólnikom przed datą przekształcenia w spółkę osobową w tym zyski przekazane na kapitał zapasowy i rezerwowy.

Zatem, w sytuacji przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową cała wartość niepodzielonych zysków podlega opodatkowaniu na podstawie powyższego przepisu. Na podstawie powyższej regulacji należy stwierdzić, iż zyski, które nie zostały podzielone i wypłacone wspólnikom w formie dywidendy, lecz gromadzono je w kapitałach własnych spółki, odpowiadają pojęciu "niepodzielone zyski" użytemu w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. Wprowadzając bowiem zapis o niepodzielonych zyskach ustawodawca objął nim cały zbiór zysków wypracowanych przez spółki kapitałowe, lecz nie wypłaconych wspólnikom przed datą przekształcenia w spółki osobowe. Do zbioru tego zaliczyć należy nie tylko zyski bieżącego roku, ale również zyski wypracowane w latach poprzednich przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością a nierozdzielone między wspólników, lecz przekazane np. na kapitał zapasowy.

Mając na uwadze powyższą analizę, a także treść przywołanego przepisu, w ocenie Wnioskodawcy, sytuacja ta nie dotyczy przekształcenia spółek osobowych w inne spółki osobowe, w tym SKA w Spółkę jawną.

Dodatkowo, należy podkreślić, iż w wyniku przekształcenia SKA w Spółkę jawną nie zostanie spełniona dyspozycja zawarta w art. 11 ustawy o PIT, zgodnie z którą do uznania, iż przychód u podatnika powstał niezbędne jest "otrzymanie" lub postawienie do dyspozycji podatnika pieniędzy, wartości pieniężnych, świadczeń w naturze lub nieodpłatnych świadczeń. Żadna z tych przesłanek nie zostanie spełniona w wyniku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową ze względu na fakt, że w wyniku przekształcenia, Wnioskodawca nie osiągnie żadnej korzyści materialnej. Należy podkreślić, że spółka przekształcana (SKA) nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnik spółki przekształcanej staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej. W związku z powyższym, majątek spółki przekształcanej nie ulega likwidacji i zwrotowi podatnikowi, wobec czego po stronie akcjonariusza spółki przekształcanej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 16 lipca 2013 r. (sygn. PTPB1/415-301/13-2/MAP), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 października 2012 r. (sygn. IPTPB3/423-271/12-5/GG) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 października 2012 r. (sygn. IBPBII/2/415-542/12/MMa).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl