IPPB1/415-1010/08-2/MO - Wniesienie w formie wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki jawnej - a dochód na dzień likwidacji w podatku PIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1010/08-2/MO Wniesienie w formie wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki jawnej - a dochód na dzień likwidacji w podatku PIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu 2 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustalonego remanentu likwidacyjnego w związku z wniesieniem przez osobę fizyczną do Spółki jawnej przedsiębiorstwa w formie aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustalonego remanentu likwidacyjnego w związku z wniesieniem przez osobę fizyczną do Spółki jawnej przedsiębiorstwa w formie aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą "X" w O. Działalność wykonywana jest w nieruchomości stanowiącej współwłasność dwóch synów Wnioskodawczyni oraz jej razem z mężem. W ramach wykonywanej działalności prowadzona jest produkcja opakowań drewnianych (palet) i w przyszłości - piekarnictwo pieczywa liturgicznego (opłatki i komunikanty) na zakupionych w tym celu maszynach. Obecnie, w związku z planowanym przez Wnioskodawczynię uczestnictwem w spółce jawnej, którą zamierza założyć razem z synami i mężem, Wnioskodawczyni planuje wnieść w formie aportu, prowadzone przez nią przedsiębiorstwo "X", w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, przed zakończeniem działalności prowadzonej jednoosobowo, a synowie i mąż wnieśliby aporty w postaci udziałów w nieruchomości, na której dotychczas prowadzona jest przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza.

W skład przedmiotowego przedsiębiorstwa wchodzą m.in. maszyny do produkcji palet, maszyny do obróbki drewna, maszyny do produkcji pieczywa piekarniczego, inwestycja w obcym środku trwałym - budowa hali produkcyjnej na nieruchomości stanowiącej współwłasność Wnioskodawczyni (z mężem) i synów - po 1/3, środki transportowe, wyposażenie biur oraz wykwalifikowany 20-osobowy personel.

Po wniesieniu przedsiębiorstwa do spółki jawnej, zarejestrowaniu tej spółki w KRS, Wnioskodawczyni zakończyłaby działalność gospodarczą, zawiadomiłaby o tym Urząd Skarbowy w O. stosownie do postanowienia art. 94 ust. 6 ustawy o VAT i sporządziłaby na dzień zaprzestania działalności gospodarczej spis towarów z natury, który z powodu przekazania całego przedsiębiorstwa do spółki jawnej wykazałby stan zerowy. Wnioskodawczyni planuje prowadzić spółkę jawną pod firmą "Y" Spółka jawna w O., jako następcy prawnego prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawczynię jednoosobowo działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z planowanym wniesieniem w formie aportu prowadzonego przez Wnioskodawczynię przedsiębiorstwa pod firmą "X" w O. do spółki jawnej, która ma powstać pod firmą "Y" Spółka jawna w O. przed zakończeniem przez Wnioskodawczynię prowadzenia jednoosobowo działalności gospodarczej - powstanie konieczność rozliczenia podatku VAT na dzień planowanego wniesienia przedsiębiorstwa do spółki, a przekazanie całego majątku do spółki będzie korzystało z wyłączenia spod działania ustawy o VAT oraz nie będzie wiązało się dla wnioskodawczyni z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa?

2.

Czy Wnioskodawczyni w sytuacji faktycznej, opisanej we wniosku, powinna ustalić na dzień likwidacji dotychczasowej działalności gospodarczej dochód, który podlegałby opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym, czy też w oparciu o art. 24 ust. 3 nie powinna takiego dochodu ustalać?

Odpowiedź na pytanie drugie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Ad. 2 Zdaniem Wnioskodawczyni wniesienie całego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. przed dniem zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej - do spółki jawnej nie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

W myśl art. 551185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

5.

koncesje, licencje i zezwolenia,

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej,

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

8.

tajemnice przedsiębiorstwa,

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ustawodawca w ww. przepisie wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które mogą być przedmiotem czynności prawnej.

W świetle powyższego, z dniem wniesienia w formie aportu przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 551185; Kodeksu cywilnego) do Spółki jawnej, przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę fizyczną traci swój byt prawny, czyli następuje likwidacja tego przedsiębiorstwa skutkująca określonymi ustawowo obowiązkami.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w r. podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w powyższym zawiadomieniu.

Przy czym nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

1.

w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

2.

nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

3.

osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

4.

nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Z brzmienia art. 24 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy wynika wprost, że nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli osoba fizyczna wniosła w formie wkładu do spółki handlowej (w przedmiotowej sprawie do Spółki jawnej) składniki majątku objęte remanentem, co będzie miało miejsce w sytuacji przedstawionej we wniosku. Oznacza to, iż sporządzenie remanentu likwidacyjnego nie spowoduje obowiązku zapłaty od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, podatku w formie ryczałtu określonego przepisem art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć przy tym należy, iż wyłączenie wynikające z art. 24 ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie do ustalenia dochodu na dzień likwidacji, nie zwalnia jednak z obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego.

Reasumując, wniesienie w formie wkładu przedsiębiorstwa osoby fizycznej do Spółki jawnej nie będzie skutkować obowiązkiem uiszczenia z tego tytułu podatku dochodowego o którym mowa w art. 44 ust. 4 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl