IP-PP2-443-98/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-98/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowizji agencyjnej z tytułu pozyskania reklamodawców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowizji agencyjnej z tytułu pozyskania reklamodawców.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług "czynnym", mającym siedzibę na terytorium kraju. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż reklamodawcom usług reklamowych w mediach radiowych, realizowanych w czasie reklamowym nabytym uprzednio od ogólnopolskich i lokalnych stacji radiowych. Sprzedaż usług reklamowych następuje na podstawie umów zawieranych bezpośrednio z reklamodawcami albo na podstawie umów zawieranych z Domami M albo Agencjami X.

W ramach zawieranych przez Spółkę umów z Domami M albo Agencjami X, Dom M albo Agencja X gwarantuje w danym okresie współpracy (głównie jest to okres roku kalendarzowego) zakup, we własnym imieniu i na własną rzecz, od Spółki usługi reklamowe w stacjach radiowych na rzecz pozyskanych przez siebie reklamodawców, zaś Spółka zobowiązuje się do sprzedaży tych usług na warunkach ustalonych przez strony w tej umowie. Zgodnie z umową, Domom M i Agencjom X po zakończeniu danego okresu współpracy przysługuje wynagrodzenie (prowizja agencyjna), z tytułu pozyskania reklamodawców, których reklama emitowana była w czasie reklamowym nabytym przez Spółkę od ogólnopolskich i lokalnych stacji radiowych, pod warunkiem jednakże zrealizowania (zakupu) określonego w zawartej umowie limitu świadczeń reklamowych w danym okresie współpracy.Po zakończeniu danego okresu współpracy, Spółka ustala stopień wykonania umowy i w wypadku zrealizowania ustalonej wysokości obrotów wypłaca Domom M i Agencjom X ww. prowizję agencyjną, w wysokości uzależnionej od wysokości zrealizowanych obrotów.

Prowizja agencyjna określana jest w stawkach procentowych, wskazanych w dołączonej do każdej umowy tabeli prowizyjnej. Kwota prowizji liczona jest od wartości netto (po rabatach) każdego złożonego przez Dom Me albo Agencję X zlecenia reklamowego opłaconego w określonym w umowie terminie. Do ustalonej w ten sposób kwoty prowizji agencyjnej Dom M albo Agencję X dolicza podatek VAT wg stawki 22% i na tak ustaloną kwotę wystawia Spółce fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wypłacane Domom M i Agencjom X wynagrodzenie w formie prowizji agencyjnej z tytułu pozyskania dla Spółki reklamodawców, których reklama emitowana była w czasie reklamowym nabytym przez Spółkę od ogólnopolskich i lokalnych stacji radiowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Jeżeli prowizja agencyjna z tytułu pozyskania dla Spółki reklamodawców, których reklama emitowana była w czasie reklamowym nabytym przez Spółkę od ogólnopolskich i lokalnych stacji radiowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w tej fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym wypłacane Domom M lub Agencjom X prowizje agencyjne z tytułu pozyskania reklamodawców, których reklama emitowana była w czasie antenowym nabytym przez Spółkę od ogólnopolskich i lokalnych stacji radiowych stanowią faktyczne wynagrodzenie z tytułu realizacji usług objętych zawartą umową i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Spółce przysługuje również prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w wystawionej przez Dom M albo Agencję X fakturze VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. W przedstawionym stanie faktycznym, umowy zawierane przez Spółkę z Domami M i Agencjami X nakładają w zasadzie na te podmioty obowiązek poszukiwania reklamodawców zainteresowanych nabyciem świadczeń reklamowych w stacjach radiowych, w których Spółka uprzednio nabyła czas reklamowy (Reklamodawców). Pozyskawszy w trakcie danego okresu współpracy Reklamodawcę, Dom M lub Agencja X nabywa od Spółki świadczenia reklamowe we własnym imieniu i na własną rzecz, za kwotę uwzględniającą ustalone w umowie warunki handlowe - rabaty. Przez cały okres współpracy Spółka nie płaci Domom M lub Agencjom X żadnego wynagrodzenia za realizację usług polegających na wyszukiwaniu Reklamodawców zainteresowanych zamieszczeniem swoich reklam w stacjach radiowych, w których Spółka nabyła czas reklamowy. Faktyczne wynagrodzenie dla Domów M lub Agencji X za realizację usług pozyskiwania Reklamodawców, stanowi dopiero prowizja agencyjna wypłacana po zakończeniu okresu współpracy, pod warunkiem zrealizowania uzgodnionych w umowie obrotów.

Oznacza to, że prowizja agencyjna wypłacana jest dopiero po przekroczeniu określonej w umowie wartości obrotów w całym okresie współpracy, nie jest zaś przyznawana za zawarcie określonego zlecenia reklamowego. Nie można zatem stwierdzić, że jest ona związana z konkretną transakcją lecz związana jest z określonym zachowaniem Domów M lub Agencji X w całym okresie współpracy. Zgodnie z zawartymi umowami, prowizje agencyjne liczone są jako procent od wartości netto (po rabatach) każdego złożonego przez Dom M albo Agencję X zlecenia reklamowego opłaconego w określonym w umowie terminie. Jednakże zapis ten związany jest wyłącznie z zapewnieniem pewności obrotu gospodarczego poprzez wyjaśnienie kontrahentowi Spółki metody wyliczenia wynagrodzenia za zrealizowanie przedmiotu umowy. Zapis ten zapewnić ma uniknięcie ewentualnych sporów z kontrahentem dotyczących wysokości przysługującego wynagrodzenia.

W związku z powyższym Spółka uważa, że powyższa prowizja agencyjna, jako stanowiąca realne wynagrodzenia za wykonane w ustalonym zakresie całości usługi wyszukiwania Reklamodawców podlega, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, że zdaniem Spółki prowizje agencyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz, że usługi nabywane w zamian za zapłatę prowizji agencyjnej ewidentnie związane są ze sprzedażą opodatkowaną Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w wystawianych przez Domy M lub Agencje X fakturach VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem, należy stwierdzić, iż wypłacane Domom M i Agencjom X wynagrodzenie w formie prowizji agencyjnej z tytułu pozyskania dla Spółki reklamodawców jest usługą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z ogólną zasadą w art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem w przypadku, gdy wystąpi związek świadczonych przez Spółkę usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur VAT wystawionych przez Domy M lub Agencje X.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl