IP-PP2-443-844/08-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-844/08-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystywanych w działalności automatów do gier o niskich wygranych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystywanych w działalności automatów do gier o niskich wygranych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gier na automatach o niskich wygranych i produkuje automaty do gier zaliczane do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Wyprodukowane przez Spółkę automaty wykorzystywane są na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium całego kraju w wydzielonych miejscach na podstawie zezwolenia Ministra Finansów. Automaty do gier produkowane są z zakupionych nowych oraz używanych części. Spółka produkuje (składa) automaty z posiadanych części sama. Następnie przeprowadzane jest badanie techniczne automatu oraz rejestracja w Ministerstwie Finansów, po czym automat oddawany jest do użytku. Automaty stanowią urządzenie mechaniczne, elektromechaniczne oraz elektroniczne, na których zainstalowane są gry. Prowadzona przez Spółkę działalność w zakresie gier na automatach polega na sprzedaży usług w postaci organizowania gier na automatach zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrektora Izby Skarbowej regulaminem gier. Automaty po wyeksploatowaniu będą likwidowane poprzez wyrejestrowanie automatu w Ministerstwie Finansów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wykorzystywanie we własnym zakresie przez Spółkę automatów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy za dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym" (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają: produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Zgodnie zaś z ust. 3 tego przepisu, opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Dodatkowo, z treści art. 4 ust. 2 pkt 9 powołanej ustawy wynika, iż za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zdaniem Spółki, żadna z wyżej wymienionych sytuacji - skutkująca powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym - nie ma miejsca w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zgodnie bowiem z powołanymi przepisami, wśród czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym ustawa o podatku akcyzowym wymienia sprzedaż wyrobów akcyzowych na terenie kraju (art. 4 ust. 1 pkt 3), a także produkcję wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (art. 4 ust. 1 pkt 1). Spółka produkuje automaty do gry, ale są one zaliczane do wyrobów niezharmonizowanych, dlatego też produkcja tego typu wyrobów nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym. Spółka nie kwestionuje, że gdyby sprzedawała wyprodukowane przez siebie automaty, to sprzedaż tych wyrobów podlegałaby opodatkowaniu akcyzą. Nie będzie miał również zastosowania przepis art. 4 ust. 3 ustawy, obejmujący opodatkowaniem sytuacje, gdy nabywca posiada towar, od którego akcyza nie została zapłacona w należytej wysokości. Przepis ten dotyczy bowiem sytuacji, gdy określone wyroby stanowiły przedmiot obrotu (lub produkcji), na którym to etapie nie odprowadzono należnej akcyzy. Posiadanie wyrobów akcyzowych będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem akcyzowym również w sytuacji, gdy na wcześniejszym etapie obrotu podatek akcyzowy został uiszczony w niższej wysokości, niż wynika to z przepisów akcyzowych. Prawidłowość takiej interpretacji potwierdza umieszczenie tych czynności w odrębnej jednostce redakcyjnej ustawy, tj. w ustępie trzecim a nie w pierwszym czy też drugim. Gdyby ustawodawca nadał podobny charakter zdarzeniu "nabycia" lub "posiadania", to umieściłby obok czynności wymienionych w ustępie pierwszym lub drugim. Posiadacz wyrobów akcyzowych może więc zostać zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji, gdy posiadane przez niego wyroby akcyzowe nie były obciążone podatkiem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu na przykład przez producenta. Posiadanie wyrobów akcyzowych będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem akcyzowym również w sytuacji, gdy na wcześniejszym etapie obrotu podatek akcyzowy został uiszczony w niższej wysokości, niż wynika to z przepisów akcyzowych. Nie obejmuje natomiast sytuacji posiadania wyrobu akcyzowego przez producenta, w sytuacji gdy produkcja takiego wyrobu z mocy ustawy nie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Odnosząc się zaś do dyspozycji art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, należy zauważyć, iż obowiązek zapłaty akcyzy ma miejsce jedynie w sytuacji, gdy podmiot wytwarzający lub nabywający wyroby akcyzowe wykorzystuje je w ramach prowadzonej działalności. "Zużycie", O którym mowa w tym przepisie, winno być rozumiane jest jako czynność dokonana, oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego, w procesie normalnego używania. Dlatego też czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmoriizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. Podstawową cechą odróżniającą podatek akcyzowy od innych podatków pośrednich, w tym przede wszystkim od podatku od towarów i usług, jest jednofazowy charakter opodatkowania. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub też w ramach pierwszej transakcji sprzedaży w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy. W przedmiotowej sprawie produkcja wyrobu niezharmonizowanego nie podlega opodatkowaniu, zatem czynność wykorzystywania takich wyrobów przez producenta w procesie normalnej działalności gospodarczej również nie podlega opodatkowaniu. Opodatkowanie posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych, gdy od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości (art. 4 ust. 3 ustawy) dotyczy jedynie nie odprowadzenia podatku w sytuacjach wymienionych w art. 4 ust. 1 i ust. 2, a więc sytuacji, gdy posiadane wyroby akcyzowe nie były obciążone podatkiem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu, chociaż powinny być obciążone albo gdy na wcześniejszym etapie obrotu podatek akcyzowy został uiszczony w niższej wysokości, niż wynika to z przepisów (co również w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca). W przedmiotowej sprawie nie wystąpiło również zużycie na potrzeby prowadzonej działalności.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, czynność wykorzystywania wyprodukowanych we własnym zakresie automatów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Należy w tym miejscy wspomnieć, iż analogiczne stanowisko prezentują sądy administracyjne, m.in. w orzeczeniach: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2007 r., sygn. akt III S.A/Wa1281/06 oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 12 marca 2008 r., sygn. akt I S.A/Wa 380/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają: produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, które zostały ujęte w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w związku z powyższym ich produkcja nie podlega opodatkowaniu akcyzą. W przedmiotowym stanie faktycznym, czynnością, w związku z którą mogłoby dojść do opodatkowania akcyzą automatów do gier jest sprzedaż rozumiana - zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 w/powołanej ustawy - jako zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego pojęcie zużycia definiowane jest jako definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego, zużycie w procesie normalnego używania. Zatem w przepisie tym mamy do czynienia z czynnością dokonaną. Dlatego też należy stwierdzić, iż czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustaw podatku akcyzowym.

Z uwagi na powyższe montowanie automatów do gier o niskich wygranych, wykorzystywanych następnie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, będących wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl