IP-PP2-443-811/08-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-811/08-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedstawicielstwa, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Kasa w Polsce powstało na podstawie decyzji nr 522/2006 Komisji Nadzoru Bankowego oraz zaświadczenia Ministra Gospodarki o wpisie do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, nr wpisu..../R. Przedstawicielstwo może prowadzić działania polegające na propagowaniu, reklamowaniu, promocji działań macierzystego podmiotu, którym jest X z siedzibą Cl S..,... A, H. Przedstawicielstwo ponosi w Polsce jedynie koszty związane z ww. działaniami oraz koszty administracyjne. Posiada numer identyfikacji podatkowej, który jest niezbędny do rozliczania się z Urzędem Skarbowym z zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, dotyczący wynagrodzeń zatrudnionych w Przedstawicielstwie pracowników. Przedstawicielstwo nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, gdyż nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Bank macierzysty jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w H.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Przedstawicielstwo ma prawo wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom w § 2 pkt 1 podpunkt 2 podmiotem uprawnionym do zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług jest podatnik nie będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W naszej opinii Przedstawicielstwo spełnia ten wymóg, gdyż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Z tego powodu ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku VAT zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi w ww. Rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby, miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, niezarejestrowanych na potrzeby podatku na terytorium kraju - mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.

W myśl natomiast ust. 5 ww. art. 89 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, przypadki, warunki i tryb zwrotu podatku podmiotom nieposiadającym siedziby, miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, niezarejestrowanym na potrzeby podatku na terytorium kraju, uwzględniając:

1.

konieczność prawidłowego udokumentowania zakupów, od których przysługuje zwrot podatku;

2.

potrzebę zapewnienia prawidłowej informacji o wysokości zwracanych kwot podatku;

3.

potrzebę zapewnienia niezbędnych informacji o podmiocie ubiegającym się o zwrot podatku jako podmiocie uprawnionym do otrzymania tego zwrotu;

4.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Powyższe wytyczne ustawowe wypełnia Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 851).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwrot podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu towarów i usług, zwany dalej "zwrotem podatku", przysługuje osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, zwanej dalej "podmiotem uprawnionym", który:

1.

jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej "ustawą", lub podatnikiem podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności;

2.

nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium kraju;

3.

nie wykonuje na terytorium kraju sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, z wyjątkiem

a.

usług transportowych i usług pomocniczych związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy,

b.

usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym,

c.

usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym,

d.

usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu,

e.

usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych,

f.

usług związanych z obsługą statków, wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyłączeniem usług świadczonych na cele osobiste załogi,

g.

usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków, wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych,

h.

usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych do transportu międzynarodowego,

i.

usług w stosunku do których podatnikami rozliczającymi podatek od towarów i usług, są podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy,

j.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatnikiem jest ich nabywca.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Przedstawicielstwo ponosi w Polsce jedynie koszty związane z działaniami polegającymi na propagowaniu, reklamowaniu, promocji działań macierzystego podmiotu oraz koszty administracyjne. Przedstawicielstwo nie będzie prowadziło działalności na rzecz innego podmiotu niż jednostka macierzysta. Przedstawicielstwo nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, gdyż nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Mając powyższe na uwadze, a także odnosząc się do przywołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że Przedstawicielstwo wypełnia ustawowe warunki do ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług w Polsce, działając w ramach podmiotu zarejestrowanego jako podatnik podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy o VAT, lub podatnikiem podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności, a także jako podmiot nie zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług na terytorium kraju.

Należy jednak zauważyć, że ww. rozporządzenie określa warunki, których spełnienie daje możliwość zwrotu podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia podmiot uprawniony może wystąpić o zwrot podatku w odniesieniu do nabycia towarów i usług lub do importu towarów, dokonanych przez okres nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż rok podatkowy. Kwota wnioskowanego zwrotu podatku nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych:

1.

200 euro - w przypadku gdy wniosek dotyczy okresu krótszego niż rok podatkowy, ale nie krótszego niż 3 miesiące;

2.

25 euro - w przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku podatkowego lub okresu krótszego niż ostatnie 3 miesiące tego roku.

Przeliczenia kwot, o których mowa w ust. 2, wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w ostatnim dniu okresu, za jaki składany jest wniosek.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1, 2 i 3 zwrot podatku następuje na wniosek podmiotu uprawnionego, zwany dalej "wnioskiem". Wniosek składa się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, zwanego dalej "naczelnikiem urzędu skarbowego", nie później niż do dnia 30 czerwca roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 5 ust. 4 do wniosku dołącza się:

1.

oryginały faktur oraz dokumentów celnych, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku;

2.

oryginał zaświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, wskazującego, że podmiot uprawniony jest podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze zarejestrowanym w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności;

3.

dokument potwierdzający identyfikację na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, jeżeli zwrot podatku dotyczy przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3, i podmiot zagraniczny jest zidentyfikowany dla świadczenia usług elektronicznych poza terytorium kraju.

Zgodnie z § 5 ust. 5, 6 i 7 jeżeli zwrot podatku dotyczy wyłącznie przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3, przepisu ust. 4 pkt 2 nie stosuje się. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, wydaje organ podatkowy w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności podmiotu uprawnionego. Jeżeli podmiot uprawniony składa wniosek częściej niż jeden raz w roku podatkowym, zaświadczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie dołącza się do każdego wniosku, pod warunkiem że nie upłynął rok od dnia jego wystawienia oraz nie nastąpiły żadne zmiany w zakresie objętym zaświadczeniem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl