IP-PP2-443-803/08-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-803/08-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług do sprzedawanego łącznie z analizatorem wyposażenia dodatkowego (komputera, monitora, drukarki, oprogramowania, urządzenia UPS, klimatyzatora, stołu) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług do sprzedawanego łącznie z analizatorem wyposażenia dodatkowego (komputera, monitora, drukarki, oprogramowania, urządzenia UPS, klimatyzatora, stołu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się dystrybucją w Polsce urządzeń - automatycznych analizatorów do badań diagnostycznych in vitro, w szczególności przeznaczonych do badania krwi. Sprzedawane analizatory stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Polski. Spółka będzie sprzedawała klientom w Polsce analizatory wraz z wyposażeniem dodatkowym, którym będzie komputer wraz z urządzeniami peryferyjnymi takimi jak: monitor i drukarka, specjalistyczne oprogramowanie, urządzenie UPS, a czasami również stół oraz klimatyzator i tym podobne. Komputer wraz z oprogramowaniem jest niezbędny, aby dokonywać obróbki wyników uzyskanych za pomocą analizatora. Drukarka jest niezbędna, aby wydrukować te wyniki i przekazać je pacjentom. Urządzenie UPS zapewnia utrzymanie stałego napięcia i prawidłowe funkcjonowanie analizatora przez pewien czas w przypadku braku prądu. Zgodnie z zaleceniami producenta analizator powinien być umieszczony na stole o odpowiedniej wytrzymałości, a ponadto analizator powinien być używany w pomieszczeniu klimatyzowanym. Dlatego, jeżeli nabywca analizatora nie dysponuje odpowiednim stołem oraz pomieszczeniem klimatyzowanym, konieczne jest włączenie przez Spółkę do oferty również specjalnie zaprojektowanego stołu oraz klimatyzatora. Wszystkie wyżej wymienione elementy wyposażenia dodatkowego zapewniają korzystanie z analizatora zgodnie z jego przeznaczeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo zastosować stawkę 7% do sprzedawanego łącznie z analizatorem wyposażenia dodatkowego, na które składa się komputer, monitor, drukarka, oprogramowanie, urządzenie UPS, klimatyzator, stół.

Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka VAT wynosi 7%. W poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Polski, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896, z późn. zm.), dalej zwanej Ustawą, przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu

a.

diagnozowania zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego.

d.

regulacji poczęć

* który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane

Artykuł 3 ust. 3 Ustawy rozszerza powyższą definicję. Przepis ten stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 16 Ustawy, wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro to przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem przez wytwórcę wyrobu medycznego, z wyjątkiem inwazyjnych wyrobów medycznych do pobierania próbek oraz wyrobów medycznych bezpośrednio stosowanych na ludzkim ciele w celu pobrania próbek.

Specjalistyczne oprogramowanie oferowane przez Spółkę stanowi wyrób medyczny, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 17 Ustawy. W odniesieniu do pozostałego wyposażenia dodatkowego (komputer, monitor, drukarka, UPS, stół, klimatyzator) należy stwierdzić, że jest ono niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania analizatora. Zapewnia ono funkcjonowanie analizatora zgodnie z jego przeznaczeniem. Wyposażenie to stanowi "wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro" w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 16 Ustawy.

W konsekwencji, wyposażenie dodatkowe oferowane przez Spółkę łącznie z analizatorem mieści się w szerokiej definicji "wyrobu medycznego" zawartej w art. 3 ust. 3 Ustawy. Biorąc powyższe regulacje pod uwagę w opisanym stanie faktycznym sprzedaż wyposażenia dodatkowego będzie objęta VAT według stawki 7%.

Za przyjęciem powyższego stanowiska przemawia także orzecznictwo Europejskiego Trybunału sprawiedliwości (ETS). W wyroku w sprawie C-349/96 (Card Protection Plan) ETS stwierdził, że po pierwsze każde świadczenie usług musi być zasadniczo uważane za odrębne i niezależne, a po drugie świadczenie obejmujące jedną usługą z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT. ETS wskazał, że pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej czynności składowych uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać, za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Powyższe stanowisko można odnieść także do dostawy kilku towarów (sprzedaż zestawu). W oparciu o powołane wyżej orzeczenie ETS istnieje podstawa do uznania, że sprzedaż analizatora wraz z wyposażeniem dodatkowym (komputer, oprogramowanie, monitor, drukarka, UPS, stół, klimatyzator) stanowi z ekonomicznego punktu widzenia jedną dostawę. Sprzedaż analizatora stanowi świadczenie zasadnicze, a wyposażenie dodatkowe ma charakter pomocniczy w stosunku do analizatora.

Zakup wyposażenia dodatkowego nie stanowi dla klienta celu samego w sobie. Klient nie mógłby prawidłowo korzystać z analizatora, jeżeli nie dysonowałby wyposażeniem dodatkowym. W efekcie istnieje w niniejszej sprawie podstawa, aby uznać sprzedaż analizatora z wyposażeniem dodatkowym jako jedną dostawę (świadczenie złożone), która powinna być opodatkowana według stawki VAT właściwej dla świadczenia zasadniczego (stawka VAT 7%).

Warto odnotować, że organy podatkowe w urzędowych interpretacjach uznają, że sprzedaż urządzenia stanowiącego wyrób medyczny wraz z wyposażeniem dodatkowym takim jak np. komputer, oprogramowanie, drukarka, UPS jest objęte stawką VAT 7% (postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 17 października 2006 r. sygn. 1471/NUR2/443-295/06/ST, postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 17 października 2006 r. sygn. 1472/RPP1/443- 485106/SAPI, postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 12 lipca 2006 r., sygn. VI/443- 147/06/JD, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z 14 lutego 2006 r., sygn. 1434/PV/443-204/05/AM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organy podatkowe muszą przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawane przez Wnioskodawcę analizatory łącznie z wyposażeniem dodatkowym, na które składa się komputer, monitor, drukarka, oprogramowanie, urządzenie UPS, klimatyzator, stół są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.).

W przedmiotowym wniosku Spółka określa i klasyfikuje, że sprzedawany przez Wnioskodawcę sprzęt jest wyrobem medycznym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o wyrobach medycznych.

Tym samym odnosząc się do kwestii zastosowania stawki podatku VAT przy sprzedaży analizatora wraz z wyposażeniem dodatkowym tj.: komputera, monitora, drukarki, oprogramowania, urządzenia UPS, klimatyzatora oraz stołu należy odwołać się do uregulowań zawartych w przepisach art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stosownie do którego, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 106 ww. załącznika wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU - "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika".

Definicję pojęcia "wyrób medyczny" zawiera art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych, który stanowi, że przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badań który nie osiąga swojego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy stosownie do którego ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro.

Przez "wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia" należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży łącznie z analizatorem - urządzeniem do diagnostyki i v, wyposażenia dodatkowego (komputera, monitora, drukarki, oprogramowania, urządzenia UPS, klimatyzatora, stołu) - które to towary, w ocenie Spółki, są wyrobami medycznymi. Spółka stoi na stanowisku, że wyposażenie dodatkowe oferowane przez Spółkę łącznie z analizatorem mieści się w szerokiej definicji "wyrobu medycznego i które na gruncie ustawy o wyrobach medycznych może być uznane za wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro.

Skoro zatem, przedmiotowe towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 "Towary związane z ochroną zdrowia"), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl