IP-PP2-443-793/07-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-793/07-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usług "pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości" (PKWiU 74.87.14) oraz " usług pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych" (PKWiU 74.84.14) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług "pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości" (PKWiU 74.87.14) oraz " usług pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych" (PKWiU 74.84.14).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem utworzonym i działającym w ramach międzynarodowej Grupy V. zajmującej się produkcją dystrybucją oraz sprzedażą ciepła i energii elektrycznej. Głównym przedmiotem działalności Strony jest handel hurtowy energią elektryczną. Spółka podpisała z kontrahentem posiadającym siedzibę w Niemczech umowę, na podstawie której świadczy na jego rzecz usługi opisane poniżej. Usługi te związane są z zapewnieniem kontrahentowi zagranicznemu dostępu do ofert sprzedaży energii elektrycznej na polskim rynku.

Zasadniczo, zakres usług świadczonych przez Spółkę obejmuje:

* stałe monitorowanie ofert sprzedaży energii elektrycznej na polskim rynku,

* gromadzenie i dostarczanie informacji o prognozach dotyczących polskiego rynku energii,

* dostarczanie bieżących informacji o transakcjach możliwych do zawarcia na polskim rynku energii (oferowane ceny, wolumeny, itp.),

* przygotowywanie warunków zawarcia transakcji z dystrybutorami energii oraz fizyczne doprowadzenie do ich zawarcia (bez zawierania umów).

Na wyżej opisane świadczenia Spółka wystawia faktury. Strona nie posiada pełnomocnictwa do podpisywania kontraktów handlowych w imieniu kontrahenta zagranicznego. Spółka sama zatem nabywa energię elektryczną od danego kontrahenta i - w ramach odrębnej transakcji towarowej - odprzedaje ją po cenach rynkowych na rzecz kontrahenta zagranicznego (transakcje te nie są objęte niniejszym wnioskiem).

Transakcja ta dokumentowana jest odrębną fakturą na dostawę energii elektrycznej.

Celem usług będących przedmiotem niniejszego wniosku jest umożliwienie kontrahentowi zagranicznemu dostępu do polskiego rynku energii elektrycznej poprzez zdobycie potrzebnych informacji, wyselekcjonowanie oferty najbardziej odpowiadającej zapotrzebowaniu usługobiorcy oraz umożliwienie kontrahentowi jej nabycia. Kontrahent zagraniczny Spółki jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech. Celem tego podmiotu, po zdobyciu odpowiednich danych i informacji od Wnioskodawcy, jest nabycie w wyniku odrębnej transakcji energii, która dalej zostanie odprzedana na rynku niemieckim.

W celu określenia charakteru świadczonych usług na podstawie klasyfikacji statystycznej, Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji usług wykonywanych przez nią na podstawie opisanej we wniosku umowy. Urząd Statystyczny w opinii klasyfikacyjnej z dnia 28 września 2007 r. zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę jako:

* "usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości" (PKWiU 74.87.14) zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.),

* "usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych" (PKWiU 74.84.14), zgodnie ze starym (stosowanym nadal dla celów podatkowych) rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, biorąc pod uwagę charakter świadczonych przez Spółkę na podstawie umowy usług oraz uzyskaną przez Spółkę klasyfikację statystyczną miejscem świadczenia tych usług - określonym w oparciu o art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), w zw. z art. 28 ust. 6 i art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - jest miejsce dokonania dostawy towarów pokrywające się jednocześnie z terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer identyfikacyjny, tj. - w analizowanym stanie faktycznym - miejsce siedziby nabywcy energii elektrycznej (tzn. Niemcy).

W opinii Spółki, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 28 ust. 6 i art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Spółkę na podstawie umowy, jako usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów, jest miejsce dokonania dostawy towarów, pokrywające się jednocześnie z terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer identyfikacyjny, tj. - w analizowanym stanie faktycznym - miejsce siedziby nabywcy energii elektrycznej, czyli Niemcy.

Według generalnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługi posiada siedzibę, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie natomiast z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów.

Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi świadczone przez podatników powinny być klasyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W świetle przywołanego przepisu, ustalenie właściwej stawki opodatkowania oraz miejsca świadczenia usług, powinno odbywać się z uwzględnieniem klasyfikacji usług dokonanej w oparciu o klasyfikację statystyczną (PKWiU). W opinii Spółki, w związku z faktem, iż Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę jako usługi pośrednictwa komercyjnego (PKWiU 74.84.14), zasady opodatkowania VAT tych usług powinny być ustalane z uwzględnieniem otrzymanej klasyfikacji statystycznej.

Opierając się na otrzymanej opinii klasyfikacyjnej, Spółka stoi zatem na stanowisku, iż usługi świadczone przez nią na podstawie Umowy na rzecz kontrahenta zagranicznego stanowią usługi wykonywane przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT, co potwierdza także przedstawiona poniżej szczegółowa analiza charakteru tych usług. Istotą usług świadczonych przez Spółkę jest umożliwienie kontrahentowi zagranicznemu dostępu do polskiego rynku energii elektrycznej, poprzez uzyskanie informacji na temat możliwości zawarcia transakcji zakupu energii na rynku polskim, wyszukanie oferty najkorzystniejszej z punktu widzenia usługobiorcy, a następnie umożliwienie kontrahentowi zagranicznemu zakupu tej energii (dokonywanego już w ramach odrębnej transakcji) od wybranego przez niego dystrybutora. Spółka jest podmiotem posiadającym odpowiednią wiedzę i kompetencje w tym zakresie oraz szerokie kontakty handlowe z dystrybutorami energii - dzięki czemu ma ona stały dostęp do informacji oraz możliwość szybkiego reagowania na oferty pojawiające się na rynku. Zebrane informacje dostarczane są do kontrahenta zagranicznego, który decyduje ostatecznie o wyborze konkretnej oferty. Spółka przygotowuje następnie warunki zawarcia danej transakcji i podejmuje się jej administracyjnego zorganizowania. Na powyższe usługi Spółka wystawia fakturę z tytułu świadczenia usług pośrednictwa.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż całość działań Spółki wykonywanych w ramach umowy, od gromadzenia informacji o możliwych do zawarcia kontraktach aż do przygotowania warunków transakcji zakupu energii elektrycznej od dystrybutora energii włącznie, za które Wnioskodawca wystawia jedną wspólną fakturę i które zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako "usługi pośrednictwa komercyjnego, winna być traktowana jako kompleksowa usługa pośrednictwa, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 stycznia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3996/2006). W wyroku tym sąd potwierdził, iż są usługami, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT czynności podejmowane przez podatnika, polegające na reprezentowaniu wyłącznych interesów mocodawcy na rynku polskim, poprzez pozyskiwanie na terytorium Polski odbiorców na towary oferowane przez zagranicznego kontrahenta, doprowadzanie do realizacji transakcji w wyniku przeprowadzonych negocjacji z polskimi kontrahentami, co polega m.in. na prezentowaniu ofert i ustalaniu kompleksowych warunków handlowo-finansowych dotyczących realizacji zamówień, przesyłaniu do zagranicznego podmiotu do realizacji wszystkich otrzymanych od polskich odbiorców zamówień będących wynikiem negocjacji, pilotowaniu realizacji każdej pozyskanej transakcji, przy czym nie jest istotne czy usługodawca posiada pełnomocnictwo do podpisywania kontraktów handlowych w imieniu mocodawcy.

W powyższym orzeczeniu Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził ni in., iż kluczowy w sprawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT stanowi o usługach wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów. Przepis ten nie wymaga zatem posiadania przez pośrednika pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami. W dalszej części orzeczenia czytamy też, iż "działania w imieniu osób trzecich" (...) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania (..) do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

W odniesieniu do analizowanego stanu faktycznego należy zauważyć, iż tylko dzięki działaniom podejmowanym przez Spółkę w ramach umowy, kontrahent zagraniczny uzyskuje możliwość zakupu energii elektrycznej na polskim rynku energii. Z pewnością zatem działania te należy uznać za umocowanie z jego strony do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa. Reasumując powyższe rozważania, należy stwierdzić, iż usługi świadczone na podstawie umowy przez Spółkę na rzecz kontrahenta zagranicznego stanowią usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT.

Zatem miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów w przypadku dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym do podmiotu będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatnikiem podatku o podobnym charakterze, którego głównym celem nabywania gazu i energii elektrycznej jest odprzedaż tych towarów w takich systemach i u którego własne zużycie takich towarów jest nieznaczne, jest miejsce, gdzie podmiot taki posiada siedzibę.

W analizowanym przypadku zatem, miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Spółkę na podstawie umowy, jak i miejscem dokonania dostawy - pokrywającym się jednocześnie z terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer identyfikacyjny - będzie miejsce siedziby Kontrahenta zagranicznego, tj. Niemcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl