IP-PP2-443-792/08-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-792/08-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 9 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z oprawą muzyczną imprez - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z oprawą muzyczną imprez.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na muzycznej oprawie imprez (PKWiU 92.34.Z). Usługi te będą świadczone przez zespół instrumentalno-wokalny na imprezach okolicznościowych, tj. muzykoterapia w domach starców, oprawa muzyczna na przyjęciach weselnych, jubileuszowych (rocznice ślubu, urodziny itp.), występy muzyczno-wokalne na festynach, bankietach organizowanych przez domy kultury, urzędy gminy, firmy itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT opodatkowane są ww. usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na oprawie instrumentalno-wokalnej imprez, gdzie z tytułu wykonywania ww. czynności będzie pobierana zryczałtowana opłata, niezależnie od ilości osób uczestniczących w uroczystościach, te usługi należące do grupy PKWiU 92.34.Z podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie Podatnik informuje, że obecnie jest płatnikiem podatku VAT z tytułu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności wymienione w pkt 1 - 3 tego przepisu.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie wskazano odpowiedniego grupowania PKWiU właściwego dla przedmiotowych usług. Na Stronie ciąży obowiązek właściwego zaklasyfikowania usług, aby ostatecznie stwierdzić, czy usługi świadczone przez podatnika objęte są zwolnieniem o podatku od towarów i usług.

W złożonym wniosku niezbyt precyzyjnie określono wykonywane przez siebie usługi (brak symbolu PKWiU), nie można więc jednoznacznie stwierdzić jaką objęte są stawką podatku VAT.

Usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKD 92.34.Z - mieszczą się w grupowaniu "działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana".

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 11 wymienione zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Ponadto należy mieć na uwadze objaśnienia zamieszczone przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług z których m.in. wynika, że "ex" - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Oznacza to, że umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 92), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki wskazane w obowiązujących przepisach.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza wykonywać oprawę muzyczną podczas m.in. uroczystości weselnych. Z tytułu wykonywania ww. czynności będzie pobierana zryczałtowana opłata, niezależnie od ilości osób uczestniczących w uroczystościach.

Jeżeli wymienione czynności, zgodnie z klasyfikacja statystyczną, mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 92 " i nie zostały wymienione w wyłączeniach stosowania powyższego zwolnienia przedmiotowego - zatem podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jedynie ze zwolnienia nie mogłyby korzystać opłaty za wstęp na imprezy klasyfikowane również do ww. grupowania PKWiU. Wstęp na ww. imprezy podlega bowiem opodatkowaniu stawką 7% - zgodnie z pozycją 156 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Ponadto tut. organ podkreśla, że za prawidłową klasyfikację usług i towarów ponosi całkowitą odpowiedzialność wyłącznie jednostka świadcząca usługi i sprzedająca towary. Organ podatkowy może jedynie potwierdzić zasadność stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy dostawie towarów i świadczeniu usług, prawidłowo przez niego zaklasyfikowanych.

W związku z tym - zdaniem tutejszego Organu - jeżeli z tytułu wykonywania ww. czynności pobierana jest zryczałtowana opłata, niezależnie od ilości osób uczestniczących w uroczystości weselnej, to usługi te - w świetle ww. przepisów - jako należące do grupowania ex PKWiU 92 polegające na świadczeniu oprawy wokalno-instrumentalnej podczas uroczystości weselnych, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl