IP-PP2-443-772/07-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-772/07-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 8 lutego 2007 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą napojów bezalkoholowych, soków owocowych i warzywnych, wód oraz nektarów opatrzonych zastrzeżonymi znakami towarowymi. W związku z prowadzoną działalnością Spółka dokonała zakupu komputerów od kontrahenta irlandzkiego. Towary zamówione przez Podatnika zostały sprowadzone z Chin. Wystawiono dokument celny importowy, w którym jako odbiorca (importer) wskazana została Spółka, jako nadawca - kontrahent irlandzki. Odnotowano również że krajem wysyłki były Chiny. Transakcja ta została dokonana na warunkach dostawy CPT (lncoterms 2000), co oznacza, że kontrahent Spółki zobowiązany jest pokryć koszty dostarczenia towaru, koszty podatku, cła i innych opłat. Towar został odprawiony przez agencję celną, która również dokonała zapłaty VAT, cła i innych opłat w imieniu i na rzecz Spółki. Agencja celna działała na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Spółkę do przedstawicielstwa bezpośredniego. Pełnomocnictwo obejmowało m.in dokonywanie odpraw celnych, uiszczanie należności celnych, reprezentowanie Spółki w postępowaniu przed organem celnym. Następnie kontrahent Spółki uregulował VAT, cło i inne opłaty celne wskazane na dokumencie SAD, rozliczając się bezpośrednio z agencją celną, zaś Spółka otrzymała fakturę wystawioną przez kontrahenta irlandzkiego obciążającą Spółkę min. kosztami podatku od towarów i usług, cła i innych opłat dokonanych przez kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółka może dokonać odliczenia podatku naliczonego z dokumentu SAD mimo, że nie rozliczyła się bezpośrednio z agencją celną. Czy w sytuacji gdy agencja celna w imieniu i na rzecz Spółki dokonała zapłaty VAT, cła i innych opłat a następnie kontrahent dokonał rozliczenia z agencją celną, doszło do wygaśnięcia ciążącego na Spółce zobowiązania podatkowego z tytułu VAT i cła.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, podatek należny z tytułu importu towarów, wykazany na dokumencie SAD, jest dla importera towarów podatkiem naliczonym i jako taki podlega odliczeniu według ogólnych zasad o ile zakup towarów, można powiązać z czynnościami opodatkowanymi. Zakupione przez Spółkę komputery będą wykorzystywane w działalności gospodarczej i wydatek na ich nabycie jest związany z czynnościami opodatkowanymi, w związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że podatek związany z importem tych towarów podlega odliczeniu od podatku należnego. Zdaniem Spółki, żaden przepis ustawy VAT nie uzależnia realizacji prawa do odliczenia podatku z dokumentu SAD od tego, czy podatek ten został zapłacony przez importera czy też nie. W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że pomimo tego, iż VAT został zapłacony przez agencję celną a następnie zwrócony agencji przez kontrahenta Spółki, Spółka zachowała prawo do dokonania odliczenia podatku z dokumentu SAD. W opinii Spółki, fakt dokonania przez kontrahenta irlandzkiego bezpośredniego rozliczenia z agencją celną nie ma wpływu na kwestię wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Podatek VAT, cło i inne opłaty zostały zapłacone do urzędu celnego przez agencję celną w imieniu i na rzecz Spółki, ponieważ zgodnie z przepisami celnymi, agencja celna jest podmiotem uprawnionym do regulowania, długu celnego, wygaśnięcie zobowiązania podatkowego nastąpiło w chwili zapłaty kwot podatku VAT, cła i innych opłat przez agencję celną. Późniejszy tryb rozliczeń pomiędzy irlandzkim kontrahentem i agencją celną oraz kontrahentem a Spółką nie ma już wpływu na skuteczność uregulowania zobowiązania podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 w/powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, w przypadku importu, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

W świetle powołanych wyżej norm prawnych, jednoznacznie należy stwierdzić, że warunkiem koniecznym do tego, aby Podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów jest wykorzystanie przedmiotowego towaru do działalności opodatkowanej.

Na dokumentach celnych potwierdzających przedmiotową transakcję, Wnioskodawca został wskazany jako importer towarów, w związku z powyższym podatek należny wynikający z dokumentu SAD stanowi dla niego podatek naliczonym i podlega odliczeniu według zasad ogólnych, o ile zakup towarów można powiązać z czynnościami opodatkowanymi. Regulacje dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa do odliczenia podatku od tego, czy podatek ten został zapłacony przez importera czy też nie. Fakt, że Spółka nie rozliczyła się bezpośrednio z agencją celną z tytułu opłat związanych z importem towarów, nie ma żadnego wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego od importu.

Jednakże należy zwrócić uwagę, że Podatnik będzie miał prawo do odliczenia, ale pod warunkiem, że stosownie do postanowień art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, wydatki poczynione na nabycie towarów będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jeżeli chodzi o kwestię wygaśnięcia ciążących na Spółce zobowiązań z tytułu dokonanego importu towarów (VAT oraz opłaty celne), to należałoby powołać się na ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 9 stycznia 1997 r. kodeks celny (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802 z późn. zm.).

W myśl art. 59 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub części wskutek zapłaty. Natomiast zgodnie z art. 244 pkt 1 w zw. z art. 3 § 1 pkt 2 i 8 ustawy kodeks celny dług celny w przywozie (tj. cło i inne opłaty związane z przywozem towarów) wygasa po uiszczeniu kwoty należności.

W przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotowe zobowiązania ustają więc w momencie zapłaty tych należności przez działającą w imieniu Spółki agencję celną - późniejszy tryb rozliczeń pomiędzy stronami nie ma tutaj żadnego znaczenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl