IP-PP2-443-763/07-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-763/07-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 21 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług od projektu pt. "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług od projektu pt. "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina P jako beneficjent, poprzez Urząd Miejski w P regon: XX NIP: XXX zrealizował w okresie od 09.2006 r. do 28 lutego 2007 r. projekt (Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P) ZXXX dofinansowany ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach priorytetu I - rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Urząd Miejski w P jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik wykonuje czynności opodatkowane VAT wyłącznie związane z dzierżawą nieruchomości, w związku z powyższym Urząd Miejski w P nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w kosztach zrealizowanego projektu. Urząd Miejski w P został zobowiązany poprzez urząd wojewódzki, wydział zarządzania funduszami europejskimi do przedkładania corocznie, aż do upływu 5 lat od zakończenia realizacji ww. projektu, dokumentu z właściwego organu podatkowego zaświadczającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zwracam się z prośbą o wydanie dokumentu zaświadczającego, że Gmina P jako beneficjent realizując projekt poprzez Urząd Miejski w P nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w kosztach wykonanego projektu (Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P) o numerze ZXXX/06 dofinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR.

Zdaniem wnioskodawcy: Urzędu Miejskiego w P, czynny podatnik podatku od towarów i usług w żaden sposób nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w kosztach zrealizowanego projektu (Informatyczna obsługa spraw i interesantów w gminie P) o numerze Z/XXX/06 ponieważ wydatek ten nie jest związany z wykonywanymi przez Urząd Miejski w P czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonywane przez Urząd Miejski zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Urząd Miejski nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT jakie otrzymał realizując projekt pt."Informatyczna obsługa spraw i interesantów w gminie P".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl