IP-PP2-443-761/08-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-761/08-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawianych przez kontrahentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawianych przez kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest dystrybutorem oraz dostawcą sprzętu AGD (urządzenia AGD wolnostojące, pod zabudowę a także odkurzacze). W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka zawiera umowy handlowe z podmiotami nabywającymi od Spółki produkty w celu ich sprzedaży detalicznej - w handlu tradycyjnym (sklepy o wyspecyfikowanym asortymencie branżowym) jak również w sieci hipermarketów. Przedmiotem wskazanych umów jest sprzedaż na rzecz kontrahentów produktów określonych powyżej marek.

W typowej umowie z kontrahentem zawarte są następujące warunki cenowe:

1.

gwarantowany upust podstawowy - umieszczany jest na fakturze sprzedaży, liczony z "góry" od cen hurtowych netto oficjalnego cennika Spółki;

2.

bonus kwartalny za wykonany plan kwartalny - przekroczenie określonego progu obrotów netto;

3.

bonus roczny za wykonany plan roczny-przekroczenie określonego progu obrotów netto;

4.

skonto za płatność gotówką w ciągu określonej ilości dni;

5.

rabat za zakup całego TIRA towaru z dostawą bezpośrednio z fabryki;

6.

rabat za ekspozycję odpowiednich produktów Spółki;

7.

budżety marketingowe- Spółka pod pewnymi warunkami akceptuje wydatki poniesione przez kontrahentów przeznaczone na akcje promocyjne produktów Spółki.

Ponadto, w ramach zawartych umów kontrahenci Spółki są zobowiązani do wykonywania dodatkowo następujących czynność mających na celu zwiększenie sprzedaży: ekspozycję produktów Spółki, realizowanie polityki cenowej ustalonej przez Spółkę, nadzór nad realizacją planu zakupów ustalonego ze Spółka, prowadzenie działalności promocyjnej produktów Spółki na terenie, na którym działa kontrahent Spółki.

W analizowanej sprawie Spółka zwraca się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego warunków cenowych dotyczących przyznawanych bonusów za przekroczenie określonego progu obrotów w kontekście zapisu umowy, iż w ramach kontaktu odbiorca zobowiązuje się do czynności mających m celu zwiększenie sprzedaży (czynności te zostały wskazane powyżej). W związku z tym Spółka przedstawi obecny stan faktyczny dotyczący prowadzonej działalności handlowej, w którym zastosowanie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) budzi wątpliwości.

W ramach zawartych umów handlowych lub na podstawie odrębnych porozumień strony ustaliły, że przypadku przekroczenia określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym, zostanie wypłacony kontrahentowi Spółki bonus za realizację planu zakupów. Wszelkie bonusy liczone są jaki, ustalony procent od sumy wartości netto faktur wystawionych przez Spółkę na rzecz kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym. W zależności od ustaleń z kontrahentami, powyższe bonusy są przyznawane i rozliczane na bazie kwartalnej łub rocznej, po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego.

Tym samym podstawową przesłanką do otrzymania przez kontrahentów premii od Spółki jest dokonanie zakupów produktów oferowanych przez Spółkę o wartości przekraczającej ustalony pułap. Udzielane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą.

Kontrahenci, w ramach ustalonych warunków cenowych zobowiązani są do wykonywania na rzecz Spółki dodatkowo następujących czynność mających na celu zwiększenie sprzedaży: ekspozycję produktów Spółki, realizowanie polityki cenowej ustalonej przez Spółkę, nadzór nad realizacją planu zakupów ustalanego ze Spółką, prowadzenie działalności promocyjnej produktów Spółki na terenie, na którym działa kontrahent Spółki.

Kontrahenci Spółki dokumentują otrzymane premie pieniężne fakturami VAT i opodatkowują swoją sprzedaż podatkiem VAT. Spółka, na zasadach ogólnych ustawy o VAT, obniża kwotę podatku należnego kwotę podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz jej kontrahentów stanowią wynagrodzenie za świadczone przez kontrahentów Spółki usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawianych przez kontrahentów dla udokumentowania premii pieniężnych.

Odnośnie pytania pierwszego Spółka jest zdania, iż wypłacane premie pieniężne za osiągnięcie/wykonanie określonego pułapu obrotów netto stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi, w związku z tym prawidłowym zachowaniem jest wystawienie faktury VAT za świadczenie usług podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT przez kontrahenta Spółki.

W obliczu powstałych w 2007 r. wątpliwości interpretacyjnych oraz po ponownym przeanalizowaniu podstawy wypłaty premii pieniężnych swoje stanowisko Spółka wywodzi m.in. w oparciu o stanowisko Ministra Finansów wydane w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oni organy kontroli skarbowej. Stanowisko to zostało potwierdzone pismem z 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812- 222/2004/AP/4026 wydanym na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 przepisów Ordynacji podatkowej w obowiązującym w tamtym okresie brzmieniu.

W piśmie tym Minister Finansów wyodrębnił dwie możliwe sytuacje odnoszące się do wypłaty premii pieniężnych. Zgodnie z treścią wskazanego pisma, skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, i tak:

(i) w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi dc obniżenia wartości (ceny) dostawy,

(ii) natomiast w przypadkach, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami odbiorcy, a zatem ze świadczeniem przez kontrahenta otrzymującego taką premię usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

Zgodnie z art. 5 ust. § 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które me stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności łub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pojęcie świadczenie usług ma szeroki zakres, gdyż obejmuje każde świadczenie niebędące dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług zawarta w powyższym przepisie jest bardzo szeroka i definiuje zakres opodatkowania VAT w sposób dopełniający definicję dostawy towarów. Jak wynika z powyższego przepisu, aby daną sytuację można było uznać za świadczenie usług, musi wystąpić "świadczenie", tj. określone zachowanie podmiotu, którego skutkiem jest uzyskanie korzyści przez beneficjenta świadczenia.

W analizowanym stanie faktycznym za "świadczenie" należy uznać podejmowanie przez kontrahentów określonych działań, których skutkiem jest realizacja zakupów o określonej wartości, za które Spółka zobowiązuje się wynagrodzić nabywców poprzez wypłatę premii pieniężnych/bonusóww.ynagrodzenia z tytułu usług intensyfikacji sprzedaży. Wypłata premii jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego, tj. zrealizowania określonego w umowie poziomu zakupów. Działania kontrahentów niewątpliwie skutkują istotnymi korzyściami po stronie Spółki, gdyż prowadzą do zwiększonych obrotów z tytułu dostawy towarów na rzecz kontrahentów, a tym samym zwiększa się uzyskiwana z tego tytułu kwota marży.

Biorąc pod uwagę, iż Spółka odnosi korzyści z tytułu świadczenia polegającego na podejmowaniu przez nabywców działań zmierzających do osiągnięcia określonego poziomu obrotów ze Spółką, za które kontrahenci otrzymują wynagrodzenie, i które ponad wszelką wątpliwość nie stanowi dostawy towarów, zdaniem Spółki, spełnione przesłanki, by uznać czynności wynagradzane przez Spółkę w formie premii pieniężnych za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko znajduje przede wszystkim potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. W piśmie tym stwierdzono, iż "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona

premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, wypłata premii pieniężnych związana jest z dokonywaniem zakupów produktów dystrybuowanych przez Spółkę w pewnym okresie i zdaniem Spółki nie można ich przyporządkować do konkretnych dostaw towarów. W związku z tym są one wynikiem dokonania przez kontrahentów zakupów towarów oferowanych przez Spółkę na ustalonym poziomie.

Odnosząc się do kryteriów wskazanych w cytowanym piśmie Ministra Finansów, stwierdzić należy, że premie pieniężne wypłacone przez Spółkę nie mają charakteru dobrowolnego, a ich wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania kontrahentów, zaś jej wyliczenie następuje poprzez odniesienie określonego procentu do całkowitej wartość towarów nabytych przez kontrahentów od Spółki w danym okresie. Z tego względu, premie pieniężne wypłacane przez Spółkę kontrahentom spełniają kryteria, o których mowa w punkcie (ii) powyżej. Stąd też, w myśl powołanego pisma Ministra Finansów, premie te stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, przy czyni usługi te, tj. konkretne zachowania kontrahentów, za które wypłacane są premie, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych.

Stanowisko wyrażone w powyższym piśmie zostało również podtrzymane w wydanym niedawno piśmie z 28 grudnia 2007 r. stanowiącym odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską nr 99 (PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001).

Ponadto, przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) przez Dyrektorów Izb Skarbowych jako organy upoważnione przez Ministra Finansów w odniesieniu do wniosków złożonych przez podatników po 1 lipca 2007 r. W Interpretacji wydanej 22 sierpnia 2007 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IP-PP2-443-9/07-2/PK), wskazano, iż premia nie ma charakteru dobrowolnego, bowiem uzyskanie uprawnienia do jej wypłacenia wymaga spełnienia przesłanek określonych w umowie. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj.: współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości.

Podobnie wypowiedziały się organy podatkowe działające w imieniu Ministra Finansów w innych interpretacjach, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 października 2007 r. (IPPP1/443-176/07-2/GD), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 września 2007 r. (ILPPI/443-88/07-2/TW), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 stycznia 2008 r. (ILPP1/443-306/07-2/BD), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 sierpnia 2007 r. (IBPP1/443-8/07/JP/KAN-7/07/07).

Zatem w świetle powyższych argumentów i stanowiska prezentowanego przez Ministra Finansów zasadne jest dokumentowanie przez kontrahentów Spółki otrzymywanych premii pieniężnych jako wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług za pomocą faktur VAT z wykazanym podatkiem VAT.

Ad.2 pyt. 2

W ocenie Spółki, skoro premie pieniężne należne kontrahentom stanowią wynagrodzenie za świadczone przez nich usługi tu rzecz Spółki, to Spółce, na zasadach ogólnych ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez kontrahentów dokumentujących otrzymywanie premii pieniężnych.

W świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Spółka ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów a dokumentujących świadczenie przez nich usług, za które kontrahenci są wynagradzani w formie premii pieniężnych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż spełnione są wszelkie warunki umożliwiające odliczenie podatku naliczonego, określone w art. 86 ustawy o VAT. W szczególności, nabycie tych usług jest związane wyłącznie z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. sprzedażą towarów na rzecz kontrahentów.

W szczególności nie mają zastosowania ograniczenia prawa do odliczenia określone w przepisach art. 88 ustawy o VAT. Przede wszystkim do sytuacji Spółki nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Mając bowiem na uwadze fakt, iż w ocenie Spółki, faktury VAT wystawiane przez kontrahentów w związku z należnymi na ich rzecz premiami pieniężnymi są fakturami dokumentującymi transakcje podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, do faktur tych nie ma zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy a VAT.

W konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na powyższych Fakturach na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl