IP-PP2-443-752/07-2/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-752/07-2/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2008 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych w ramach umowy menadżerskiej czynności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w stanie faktycznym przedstawionym poniżej. Wezwaniem z dnia 11 stycznia 2008 r. wezwano Stronę do uzupełnienia wniosku, poprzez sprecyzowania czy w ramach zawartej umowy menadżerskiej (z tytułu wykonania czynności) jest wnioskodawczyni związana ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Wezwanie zostało doręczone w dniu 18 stycznia 2008 r. Pismem z dnia 25 stycznia 2008 r. zainteresowany wskazał, iż odpowiedzialność wobec osób trzecich w związku z wykonywaniem obowiązków pracowniczych określają przepisy kodeksu pracy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Strona w miesiącu wrześniu 2007 r. zawarła ze spółką prawa handlowego umowę menadżerska, na podstawie której od dnia 1 stycznia 2008 r. objęła stanowisko dyrektora finansowego. Stanowisko to jest organizacyjnie i fachowo podległe Prezesowi Zarządu Spółki. Zgodnie z umową do wykonywanych czynności w jej ramach należy:

* przygotowywanie w terminach wyznaczonych przez udziałowca krótko, średnio i długoterminowych planów obrotów, planów inwestycyjnych i związanych z nimi odpowiednich planów finansowych; realizacja planów może być rozpoczęta jedynie po wyrażeniu akceptacji przez udziałowca;

* sporządzanie we współpracy z Zarządem Spółki i zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedkładanie udziałowcowi w ciągu 5 tygodni od zakończenia roku obrotowego projektu sprawozdań finansowych spółki oraz sprawozdania z działalności;

* czuwanie nad rozwojem gospodarczym spółki, jego staranne obserwowanie i analizowanie, systematyczne poprawianie metod pracy spółki oraz bieżące informowanie udziałowca o wszelkich zaistniałych sytuacjach mogących mieć wpływ na działalność spółki.

Wykonywanie powyższych czynności odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami spółki. Zainteresowany jest obowiązany do wykonywania powyższych czynności ze starannością rzetelnego kupca, zaś umowa podlega uregulowaniom kodeksu cywilnego i kodeksu spółek handlowych. Określono w niej także miejsce wykonywania pracy, ustalono wysokość wynagrodzenia. Ustawowe obciążenia wynagrodzenia naliczane i odprowadzane są przez spółkę. Umowa powstrzymuje także stronę od wykonywania czynności doradczych lub współpracy w tym zakresie z innymi podmiotami. Wykonywanie takiej działalności wymaga uprzedniej zgody spółki. W dalszej części umowa określa także zasady odbywania i rozliczania podróży służbowych, zasady i wymiar urlopu wypoczynkowego oraz tryb termin dokonania wypowiedzenia. Jednocześnie wnioskodawca podkreśla, iż nigdy nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności wykonywane przeze mnie w ramach zawartego kontraktu menadżerskiego podlegają podatkowi od towarów i usług i czy powinnam zarejestrować się jako podatnik VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czynności wykonywane przez mnie w ramach kontraktu nie są samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą, lecz zawierają się w katalogu przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r., i w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jestem także obowiązana do zarejestrowania się jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na gruncie prawa prywatnego kontrakt menadżerski można zakwalifikować jako szczególny rodzaj umowy o świadczenie usług, o której wspomina art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Jedną ze stron tej umowy jest zazwyczaj przedsiębiorca, drugą zaś osoba fizyczna, której w ten właśnie sposób zostają powierzone zadania związane z szeroko rozumianym zarządzaniem lub prowadzeniem spraw przedsiębiorcy. Kontrakt menadżerski jest tzw. umową starannego działania, co oznacza, że menadżer nie zobowiązuje się do uzyskania konkretnego efektu swojej działalności, lecz dołożenia wszelkich starań przy wykonywaniu powierzonych mu czynności. Zasadniczo więc menadżer ponosi odpowiedzialność za dołożenie należytej staranności w zarządzaniu przedsiębiorstwem, czyli za prawidłowe wykorzystanie swoich fachowych umiejętności w prowadzeniu przedsiębiorstwa - art. 355 § 1 k.c.

Co do zasady, świadczenie usług na podstawie kontraktu menedżerskiego jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wynika to z regulacji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nowelą z dnia 21 kwietnia 2005 r. do ustawy o podatku od towarów i usług, która weszła w życie w dniu 1 czerwca 2005 r., rozszerzono zakres przepisu art. 15 ust. 3 poprzez przywołanie w nim przepisów art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego brzmieniem za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

We wskazanych powyżej przepisach mowa jest o czynnościach wykonywanych osobiście na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej bez osobowości prawnej lub właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie na potrzeby związane z tą nieruchomością. Do tej grupy nie zalicza się jednak przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz uzyskanych na podstawie kontraktów menedżerskich.

Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wyłączenie od opodatkowania podatkiem VAT wymienionych w nich czynności nie jest bezwarunkowe. Istotnym bowiem dla wyłączenia powyższych czynności z katalogu działań uznawanych za samodzielną działalność gospodarczą jest łączne spełnienie warunków, w których te czynności muszą być realizowane, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności. Odnośnie dwóch pierwszych ww. warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy usługobiorcą a usługodawcą jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Należy przy tym zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku VAT) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że:

* jeżeli odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane na podstawie przedmiotowej umowy ponosi zleceniodawca - wówczas zleceniobiorca nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu ich wykonania. Czynności te nie będą bowiem stanowiły samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej.

* jeżeli jednak odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane na podstawie przedmiotowej umowy ponosić będzie zleceniobiorca - wówczas będzie on podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonania tych czynności. W takiej sytuacji czynności te będą uznane - za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku nie określił wprost kto odpowiada za wykonanie czynności określonych w umowie wobec osób trzecich uznano stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl