IP-PP2-443-742/07-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-742/07-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 18 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podpisu elektronicznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podpisu elektronicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca chce wystąpić o kwalifikowany podpis elektroniczny działający jako podpis osoby prawnej (Spółki z o.o.). Według ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, musi być wskazana osoba upoważniona do składania deklaracji w formie elektronicznej. Natomiast nie jest wskazana forma osoby, dlatego nasuwa się pytanie, czy ustawodawca ma na myśli zarówno osoby fizyczne jak też i prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spółka z o.o. jako osoba prawna może posiadać podpis elektroniczny, a konkretnie, czy podpis elektroniczny może zostać przyznany ogólnie spółce z o.o. jako osobie prawnej, a nie osobie fizycznej uprawnionej do reprezentowania Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw stanowi, iż podpis elektroniczny przyznaje się osobie, spółka z o.o. jako osoba prawna posiadająca osobowość prawną mieści się w rozumieniu terminu "osoba".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 3c § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnik lub płatnik zamierzający składać deklaracje w formie elektronicznej wskazuje osobę lub osoby upoważnione do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym.

Definicja bezpiecznego podpisu elektronicznego została zawarta w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.).

W myśl w/powołanego przepisu, bezpieczny podpis elektroniczny oznacza podpis elektroniczny (tj. dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny), który:

1.

jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

2.

jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

3.

jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Bezpieczny podpis elektroniczny podlega weryfikacji za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jakim jest elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikacje tej osoby.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy o podpisie elektronicznym osobą składającą podpis elektroniczny jest osoba fizyczna posiadająca urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego, która działa w imieniu własnym albo w imieniu innej osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż powołane unormowania jednoznacznie wskazują, iż podpis elektroniczny może posiadać wyłącznie osoba fizyczna - nie może on zostać przyznany "ogólnie" spółce z o.o. jako osobie prawnej. Osoba prawna może jedynie wskazać osobę albo kilka osób fizycznych, które zostaną upoważnione do składania w jej imieniu podpisu elektronicznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl