IP-PP2-443-740/08-3/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-740/08-3/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na zapewnianiu udziału artystów wykonawców w imprezach rozrywkowych o charakterze kulturalno - rozrywkowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na zapewnianiu udziału artystów wykonawców w imprezach rozrywkowych o charakterze kulturalno - rozrywkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o z siedzibą w W. (dalej "spółka" lub "wnioskodawca") świadczy na rzecz osób trzecich usługi polegające na zapewnianiu udziału artystów wykonawców (artystów estradowych) w estradowych imprezach rozrywkowych z udziałem publiczności takich jaki koncerty, festiwale, w tym również rejestrowane dla potrzeb transmisji telewizyjnych. Spółka zawiera umowy z organizatorami takich imprez i są to umowy o udział artystów, działając we własnym imieniu i na własną rzecz oraz w imieniu artystów w zakresie udzielenia zgody na korzystanie z praw osobistych artysty, takich jak wizerunek, czy nazwisko. Spółka zobowiązuje się do zapewnienia udziału w imprezie określonego artysty wykonawcy i ponosi wobec organizatorów imprezy odpowiedzialność za należyte wykonanie programu przez artystę. W celu wykonania zobowiązań spółki wobec organizatora imprezy spółka angażuje na własne ryzyko na własny rachunek określonego w umowie z organizatorem artystę wykonawcę, zawierając z nim odrębną umowę o dzieło. Na podstawie zawartej z artystą wykonawcą umowy spółka wypłaca mu należne, umówione wynagrodzenie, a artysta nie ma żadnych roszczeń w stosunku do organizatora imprezy. Wszelką odpowiedzialność wobec artystów wykonawców i ryzyko finansowe wynikające z zawartych z nimi umów ponosi wyłącznie spółka. Charakter w ten sposób świadczonych usług wskazuje, iż są to usługi związane z kulturą. Niektóre z powyżej opisanych imprez będą miały inny charakter, a mianowicie promocyjno - reklamowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez spółkę usługi winny być traktowane jako usługi zwolnione z podatku VAT, w przypadku usług na potrzeby imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, czy powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ze stawką 22%, w każdym przypadku, tj. zarówno jeżeli są świadczone na potrzeby imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, jak i na potrzeby imprezy o charakterze promocyjno - reklamowym.

Zdaniem wnioskodawcy, opisane w niniejszym wniosku usługi świadczone przez Spółkę, niezależnie od tego, czy są świadczone na potrzeby imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, czy promocyjno - reklamowym winny być opodatkowane podatkiem od towarów wg stawki 22%. Wprawdzie zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 do Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi związane z kulturą, ale zwolnienie to dotyczy sytuacji, gdy twórcy i artyści wykonawcy świadczą takie usługi działając we własnym imieniu. W sytuacji, gdy usługi takie są świadczone we własnym imieniu, przez Spółkę, która najpierw nabywa te usługi od twórców lub artystów wykonawców, a następnie "odsprzedaje" osobie trzeciej zamawiającemu), bądź w postaci zapewnienia udziału artysty w imprezie, bądź w postaci kompleksowej "produkcji" imprezy, nie mieści się to w zakresie zwolnienia objętego poz. 11 załącznika nr 4 do Ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stanowisko strony uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535/ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy usługi polegające na zapewnianiu udziału artystów wykonawców (artystów estradowych) w estradowych imprezach rozrywkowych z udziałem publiczności. Spółka działa we własnym imieniu i na własna rzecz oraz w imieniu artystów w zakresie udzielania zgody na korzystanie z praw osobistych artysty (jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego na podstawie zawartej umowy). Na podstawie zawartych umów wypłacane jest artystom - wykonawcą umówione należne wynagrodzenie. Wszelkie ryzyko finansowe wynikajże z zawartych umów ponosi Spółka. Charakter w ten sposób świadczonych usług wskazuje na to iż są to usługi związane z kulturą.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT zwolnione zostały od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tegoż załącznika wymienione zostały usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Jednakże powyższe ma zastosowanie w przypadku gdy licencji i sublicencji do praw autorskich udzielają twórcy lub artyści wykonawcy.

Natomiast w przypadku, gdy licencji lub sublicencji do praw autorskich udzielają podatnicy dysponujący prawami autorskimi uzyskanymi od twórców (obrót licencjami na prawa autorskie i artystyczne wykonania), czynności te podlegają opodatkowaniu stawką określoną w art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. stawką 22%.

Niemniej jednak należy zauważyć iż w sytuacji gdy, świadczone przez Spółkę usługi będą sklasyfikowane według PKWiU jako ex 92 (gdzie ex dotyczy danego wyrobu/usługi z danego grupowania) wówczas czynności te będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Tutejszy organ podatkowy informuje iż zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zauważa się, że o tym, czy wymienione w zapytaniu usługi zaklasyfikowane są do ww. symboli PKWiU decyduje wykonawca usług. Zaliczanie bowiem określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązku świadczącego usługę. Wynika to z faktu, że właśnie wykonawca usługi posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, o wydanie opinii interpretacyjnej.

Reasumując jeśli świadczone przez Spółkę usługi na rzecz osób trzecich są usługami związanymi z kulturą ex 92 ich świadczenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Przy czym tutejszy organ nie podziela stanowiska Strony iż zapewnienie udziału artysty w imprezie to to samo co udzielanie licencji do praw autorskich.

W złożonym wniosku Spółka powinna w wyczerpujący sposób przedstawić stan faktyczny oraz dogłębnie opisać wykonywane czynności.

Organy podatkowe nie są uprawnione do wydawania jakichkolwiek opinii klasyfikacyjnych.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl