IP-PP2-443-736/07-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-736/07-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2007 r. (data wpływu 18 grudnia 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pomocniczych do usług transportowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pomocniczych do usług transportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Kontrahent holenderski kupił w Polsce od polskiego producenta towar (m. buraczany), który dostarczany jest na bazie franco terminal do terminalu melasowego w X i Y.

Towar następnie jest przewożony drogą morską do Holandii.

Spółka zawarła z ww. kontrahentem holenderskim umowę, na mocy której zobowiązała się wykonać usługi logistyczne tj. przeładunkowe i składowe oraz spedycyjne polegające na rozładunku towaru z cystern kolejowych i samochodowych, jako składowaniu w zbiornikach i załadunku na statek oraz koordynowaniu dostaw od producenta i odbiorów statkowych. Czynności te zlecane są kooperantom Spółki dysponującymi terminalami w portach.

Dalszy transport towaru tj. transport morski wykonuje inna firma.

Spółka podkreśla, iż kontrahent holenderski (nabywca usługi) podał dla identyfikacji podatku VAT numer NIP holenderski (nie polski).

Kontrahent holenderski uważa, iż usługi Spółki mają charakter usług dodatkowych pomocniczych związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów i z uwagi na fakt, iż podał on Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego świadczenia usługi - miejscem świadczenia usługi (opodatkowania) jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Tak więc, zdaniem kontrahenta, usługa ta nie może być opodatkowana w Polsce zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy o VAT, a faktura powinna być wystawiona z adnotacją "podatek rozliczy nabywca".

Ze stanowiskiem kontrahenta holenderskiego Spółka się nie zgadza, uważa bowiem, iż ma tu zastosowanie przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT i usługa podlega opodatkowaniu w Polsce według stawki krajowej.

Stanowisko Spółki wynika z faktu, iż nie wykonuje ona usług bezpośrednio związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. Spółka nie wykonuje bowiem usług na rzecz firmy transportowej/spedycyjnej lecz na rzecz nabywcy, który kupił w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towar od producenta krajowego.

Nabywca (kontrahent holenderski) nie dokonuje sam transportu lecz zleca wykonanie usług innym firmom w tym także Spółce.

Spółka nadmienia, iż kooperant wykonujący na zlecenie Spółki usługi przeładunkowo-składowe obciąża Spółkę fakturą VAT ze stawką 0% wskazując za podstawę prawną § 7 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 i Dz. U. Nr 145 z 25 czerwca 2004 r. poz. 1541) i klasyfikuje usługi PKWiU 63.11.12-00.20.

Dodatkowo Spółka informuje, iż kontrahent holenderski powołuje się na dyrektywę unijną 2006/... podpunkt 4, § 52b i § 53 jako uzasadnienie swojego stanowiska.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego miejscem usługi i opodatkowania jest terytorium Polski i ma zastosowanie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) czy też terytorium Holandii zgodnie z art. 28 ust. 4.

Czy w przypadku uznania interpretacji za słuszną w świetle § 7 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 i Dz. U. 145 z 25 czerwca 2004 r. poz. 1541) pomocnicza usługa Spółki wobec kontrahenta holenderskiego opodatkowana jest według stawki 0% czy 22% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem wykonania usługi i opodatkowania jest Polska według stawki krajowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 28 ust. 3 powołanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Powyższa zasada na podstawie art. 28 ust. 4 ww. ustawy o VAT ma również zastosowanie w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Dokonując analizy ww. regulacji prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż miejscem opodatkowania usług przeładunkowych/rozładunkowych, jako usług pomocniczych do usług transportowych jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ww. ustawy).

Jednakże, z uwagi na szczególne regulacje przepisu art. 28, jeżeli usługobiorca poda świadczącemu usługę przeładunku towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa w którym wykonywane są przedmiotowe usługi przeładunku towarów, miejscem świadczenia ww. usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer (art. 28 ust. 3 i 4 cyt. ustawy). Przedmiotowa regulacja znajduje zastosowanie wtedy, gdy usługi przeładunkowe związane są z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów oraz gdy nabywca usługi poda usługodawcy numer NIP UE.

W przedstawionym stanie faktycznym, transport odbywa się na trasie z Polski do Holandii. Przedmiotowe usługi przeładunkowe są zatem związane bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, bowiem transport z Polski do Holandii rozpoczyna się i kończy odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

W sytuacji, gdy holenderski kontrahent podał Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, to miejscem świadczenia tych usług jest terytorium państwa członkowskiego, które nadało nabywcy numer identyfikacyjny.

W konsekwencji usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Niespełnienie powyższego warunku spowoduje, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT, będzie terytorium kraju i będą one podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.Reasumując, zgodnie z art. 28 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Spółkę jest Holandia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl