IP-PP2-443-732/08-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-732/08-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług związanych z budową muzeum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług związanych z budową muzeum.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja zamierza rozpocząć budowę muzeum w X. Budynek muzeum zawierać będzie salę wystawową o powierzchni 1 tys. m #178;, bibliotekę, ośrodek edukacyjny dla młodzieży, kawiarnię i księgarnię. Budowa będzie miała miejsce na działce należącej do miasta S oddanej Fundacji w 30-letnią dzierżawę. Gdy budynek osiągnie stan surowy zamknięty, dzierżawa może być zamieniona na użytkowanie wieczyste albo zyska prawo do zakupu tego gruntu. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 130 mln złotych. Fundacja będzie ubiegać się o uzyskanie. dofinansowania budowy z funduszy Unii Europejskiej. W trakcie budowy muzeum oraz po jego wybudowaniu Fundacja będzie prowadziła działalność w zakresie działalności kulturalnej, gromadzenia zbiorów muzealnych, które służą realizacji celów działania Fundacji, którymi są:

* ochrona i udostępnianie społeczeństwu pamiątek po X,

* popularyzację osoby X i jego zasług dla Polski,

* propagowanie dzieła, czynów i prac X,

* stworzenie miejsca pamięci związanego z życiem i działaniami X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja po dokonaniu rejestracji dla celów podatku od towarów i usług, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług związanych z budową muzeum, a w szczególności do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego.

W opinii Wnioskodawcy po dokonaniu rejestracji dla celów podatku od towarów i usług Fundacja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług związanych z budową muzeum, a w szczególności do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Fundacja otrzyma fakturę lub za następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego wynika, że jeżeli nabywane towary i usługi wykorzystywane są do działalności opodatkowanej, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT określonego w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia tych towarów i usług.

Przepis ten jest odzwierciedleniem zasady neutralności, która ma fundamentalne znaczenie dla systemu VAT w Unii Europejskiej. Zasada ta powinna wyrażać się w zagwarantowaniu takiego stanu prawnego, w którym podatnik prowadzący działalność opodatkowaną nie ponosi ciężaru VAT uiszczonego przy zakupie towarów wykorzystywanych do tej działalności. Innymi słowy podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego, który jest związany z jego działalnością opodatkowaną. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w szeregu wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym m.in. w sprawach 268/831, 50/872, C37-953. W uzasadnieniach tych wyroków stwierdzono, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów zapłaconego VAT. Niedopuszczalne jest stosowanie zasad podatkowych, które ograniczają prawo przedsiębiorcy do odliczeń podatku VAT zapłaconego w związku z zakupami służącymi do wykonywania czynności opodatkowanej. Jakiekolwiek ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego muszą mieć charakter wyjątkowy i nie mogą podlegać interpretacji rozszerzającej. Zdaniem Fundacji w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miało miejsca żadne ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W szczególności nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który ogranicza prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy wydatki na nabycie towarów i usług nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zastosowanie tego wyjątku nie może mieć, bowiem miejsca do wydatków związanych z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, a także wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku (art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT). Stanowisko Fundacji potwierdza interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubartowie z dnia 28 marca 2007 t. (US/II/415-5/2007).

Jednocześnie zgodnie z interpretacją Naczelnika Urzędu w Bielsko-Białej wyjątek od zakazu odliczania podatku naliczonego od wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów nie ogranicza się jedynie do wydatków przeznaczonych bezpośrednio na nabycie towarów i usług zaliczanych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, "ale dotyczy wszelkich wydatków związanych z nabyciem tych towarów i usług. W związku z tym należy uznać, że będą to wszelkie wydatki, które składają się na wartość początkową (w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym) nabywanych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Zatem zakaz prawa do odliczania nie będzie dotyczył także - mimo, że nie są one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - wydatków związanych z zakupem naliczanych do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej do używania, np. kosztów transportu, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, itp. Zakaz odliczania nie będzie obejmował również wydatków na nabycie towarów i usług, które służą do ulepszenia środków trwałych (w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym) i nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, lecz powiększają wartość początkową środków trwałych."

W opinii Wnioskodawcy, wynika z tego, że Fundacja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego ze wszystkich faktur dokumentujących usługi i towary nabyte w celu budowy i wyposażenia muzeum, a w szczególności do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego. Fakt nieuznawania odpisów amortyzacyjnych z tytułu używania środków trwałych do kosztów uzyskania przychodów nie ma w tym wypadku znaczenia. Podstawowym warunkiem prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bowiem związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnika.

Niewątpliwie czynności, świadczone przez Fundację w trakcie budowy muzeum w S oraz po jego wybudowaniu będą stanowiły działalność podlegającą opodatkowaniu VAT. Wysokość opodatkowania będzie zależała od tego, do jakiego symbolu klasyfikacji statystycznej (PKWiU) zostanie zaliczona dana czynność. Należy podkreślić, że podstawową działalność Fundacji będą stanowiły usługi związane z kulturą które zostały wyłączone spod zwolnienia przedmiotowego dla usług związanych z kulturą (PKWiU ex 92) określonego pod pozycją 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Zwolnieniu od podatku nie podlega, bowiem wstęp w zakresie świadczonym przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą (PKWiU 92.5). Usługi te podlegają opodatkowaniu VAT według stawki 7%, co potwierdzone zostało min. w interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Otwocku z dnia 21 września 2007 r. (sygn. 1417/VAT/443/1052/BAW-26786/07/MŻ). Działalność Fundacji będzie obejmowała również świadczenie innych czynności podlegające opodatkowaniu VAT, w tym działalność wydawniczą oraz sprzedaż książek. Reasumując, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT, jak również zgodnie z zaprezentowaną powyżej linią orzeczniczą należy uznać, iż Fundacja, jako zarejestrowany podatnik VAT będzie miała prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur otrzymanych z tytułu nabycia towarów usług związanych z budową muzeum, a w szczególności do zwrotu nadwyżki podatku nauczonego nad należnym, gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego. Nabywane towary i usługi (m in. usługi projektowania, marketingu, administrowania budowy, pozyskiwania zbiorów do muzeum, usługi muzealników, historyków, itp.) będą bowiem służyły do wykonywania działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego określonymi w art. 91. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Należy jednak podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie kwestia zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu nie będzie miała żadnego znaczenia dla prawa do odliczenia, bowiem niemożność zaliczenia wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w powyższym terminie, może - w myśl art. 86 ust. 11 - obniżyć kwotę podatku w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za następny okres rozliczeniowy.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Przepisy art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT różnicują termin zwrotu tego podatku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, po dokonaniu analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia, należy stwierdzić, że realizacja przez Fundację przedmiotowej inwestycji (budowa muzeum) będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawcy zatem przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji, o której mowa w zapytaniu. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Fundacja otrzyma fakturę lub za następny okres rozliczeniowy. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Fundacja będzie miała także prawo do ubiegania się o zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl