IP-PP2-443-719/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-719/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy czarter statku morskiego (jachtu żaglowego) na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 12 jest objęty stosowaniem stawki VAT w wysokości 0% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy czarter statku morskiego (jachtu żaglowego) na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 12 jest objęty stosowaniem stawki VAT w wysokości 0%.

W dniu 9 lipca 2008 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 17 czerwca 2008 r. znak: IP-PP2-443-719/08-2/AS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jedną z usług świadczonych przez prowadzoną przez Wnioskodawcę firmę (jednoosobowa działalność gospodarcza) jest czarter statków morskich (jachtów żaglowych).

W rozumieniu Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu ratyfikowanych przez Polskę w 1983 r., każdy jacht morski jest statkiem.

Każdy statek może służyć do transportu morskiego towarów lub załogi. Również żaglowy jacht morski.

W piśmie z dnia 2 lipca Wnioskodawca wskazał, iż symbol PKWiU czarterowanych jachtów żaglowych to 35.12.11-30.31, 35.12.11-30.32 i 35.12.11-30.33 w zależności od wielkości konkretnej jednostki (jachty pełnomorskie żaglowe z tworzyw sztucznych o powierzchni żagli do 40 mkw ( od 40 do 70 mkw) powyżej 70 mkw). Z każdym klientem podpisywana jest Umowa Czarteru jachtu morskiego. Każdy klient jest również zobowiązany do prowadzenia Dziennika Jachtowego w trakcie trwania rejsu. W dzienniku tym opisywany jest bardzo szczegółowo przebieg żeglugi, m.in. trasa rejsu, odwiedzane porty, warunki żeglugi. W większości przypadków klienci czarterujący od Wnioskodawcy jachty odbywają rejsy do zagranicznych portów morskich, transportując tym samym załogę, żywność itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czarter statku morskiego (jachtu żaglowego) na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 12 jest objęty stosowaniem stawki VAT w wysokości 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, morski jacht żaglowy jest statkiem. Służy on do transportu morskiego - m.in. załogi. W zawiązku z powyższym, w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 12, zdaniem Wnioskodawcy, czarter statków (jachtów) morskich jest objęty stawką 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Kolejne przepisy Działu VIII ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przepisy od art. 41 ust. 2 do art. 85 wskazują inne, niż określona w art. 41 ust. 1, stawki podatku VAT. Ponadto zgodnie z uregulowaniami art. 41 ust. 16 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określić warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:

a.

statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

b.

tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

c.

statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

d.

statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

e.

statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),

f.

pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40);

g.

statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 35.11.33-53.40);

Zatem z powyższych przepisów, tj. art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, w powiązaniu z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, iż Podatnik będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do czarteru środków transportu morskiego, wyłącznie pod warunkiem, iż przedmiotem umowy czarteru będzie środek transportu morskiego, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, wynika iż jedną z usług świadczonych przez prowadzoną przez Wnioskodawcę firmę (jednoosobowa działalność gospodarcza) jest czarter statków morskich (jachtów żaglowych). Symbol PKWiU czarterowanych jachtów żaglowych to 35.12.11-30.31, 35.12.11-30.32 i 35.12.11-30.33 w zależności od wielkości konkretnej jednostki (jachty pełnomorskie żaglowe z tworzyw sztucznych o powierzchni żagli do 40 mkw ( od 40 do 70 mkw) powyżej 70 mkw). Z każdym klientem podpisywana jest Umowa Czarteru jachtu morskiego. Każdy klient jest również zobowiązany do prowadzenia Dziennika Jachtowego w trakcie trwania rejsu. W dzienniku tym opisywany jest bardzo szczegółowo przebieg żeglugi, m.in. trasa rejsu, odwiedzane porty, warunki żeglugi. W większości przypadków klienci czarterujący od Wnioskodawcy jachty odbywają rejsy do zagranicznych portów morskich, transportując tym samym załogę, żywność itp.

Należy zatem stwierdzić, iż powołany przez Wnioskodawcę art. 83 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy, stanowiący iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków, nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę. W art. 83 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, nie wymienione zostały bowiem środki transportu morskiego przedstawione przez Wnioskodawcę w ww. wniosku. Zatem czarter jachtów pełnomorskich żaglowych o PKWiU: 35.12.11-30.31, 35.12.11-30.32 i 35.12.11-30.33 nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Ponadto tut. organ informuje, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania wyrobu lub usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na Podatniku. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl