IP-PP2-443-717/07-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-717/07-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2007 r. (data wpływu 6 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczonych przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług ubezpieczenia świadczonych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka ("X" lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą z zakresu finansowania ruchomości oraz nieruchomości. Powyższa działalność prowadzona jest w oparciu o zawierane z klientami umowy leasingu operacyjnego lub finansowego. Dodatkowo, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza świadczyć na rzecz innego podmiotu usługi związane z działalnością w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Przedmiotowe usługi będą świadczone na podstawie umowy zawartej pomiędzy X oraz spółką Y. (dalej: Y") i będą polegać na zapewnieniu Y wsparcia w zakresie zawierania i obsługi umów ubezpieczenia prowadzonych przez określone towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym Y oraz X współpracują na podstawie zawartych umów. Planowana działalność Spółki będzie obejmować czynności wspomagające zawarcie i obsługę umów ubezpieczeniowych dotyczących majątku Y, będącego przedmiotem umów leasingu, zawartych przez X z klientami. Ostateczną decyzję o wyborze towarzystwa ubezpieczeniowego oraz podmiotu, za pośrednictwem którego umowa ubezpieczeniowa dotycząca danego przedmiotu leasingu zostanie zawarta podejmie każdorazowo klient X. Usługi, które planuje świadczyć X na rzecz Y będą obejmować w szczególności: 1) informowanie klientów o możliwości zawarcia i warunkach umów ubezpieczenia, w tym o sposobie realizacji świadczeń z tytułu umów ubezpieczenia zawieranych za pośrednictwem Y; 2) popularyzowanie zakupu polis ubezpieczeniowych zawieranych za pośrednictwem Y wśród klientów X; 3) udzielanie pomocy klientom X w wypełnianiu lub samodzielne wypełnianie dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy ubezpieczenia, przyjmowanie tych dokumentów oraz wykonywanie innych czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia; 4) przekazywanie ubezpieczającym tekstów ogólnych i szczególnych warunków ubezpieczeń; 5) obliczanie wysokości należnej składki ubezpieczeniowej, przyjmowanie składek ubezpieczeniowych, wystawianie klientom X pokwitowań przyjęcia składek; 6) terminowe wpłacanie na właściwe konto składek lub rat składek ubezpieczeniowych pobranych od klientów X na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego; 7) uczestniczenie w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia m.in. poprzez prowadzenie ewidencji umów ubezpieczenia wniosków ubezpieczeniowych i innych dokumentów. Z tytułu świadczonych usług, X będzie otrzymywać od Y wynagrodzenie prowizyjne zależne od efektywności prowadzenia działalności wspomagającej zawieranie umów ubezpieczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka wnosi o potwierdzenie, że powyżej opisana usługa, świadczona przez Spółkę na rzecz Y, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy godnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawa o VAT, zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług objętych zakresem zwolnienia znajdują się m.in. usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU), z wyłączeniem niektórych kategorii usług wymienionych szczegółowo w poz. 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT. Tym samym, kluczowe dla określenia prawidłowego traktowania dla celów VAT usług, które będzie świadczyć X na rzecz Y, jest właściwe ustalenie, do jakiego grupowania należy zaliczyć opisaną wyżej usługę, zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU. Zdaniem Spółki jej planowana działalność, w zakresie opisanym w polu 50 niniejszego wniosku, ma charakter kompleksowej usługi pomocniczej w stosunku do działalności ubezpieczeniowej. Większość czynności podejmowanych przez X realizowana będzie w ścisłym związku z usługami pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczonymi przez Y na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego. Usługi Spółki będą miały na celu umożliwienie Y, a pośrednio także towarzystwu ubezpieczeniowemu świadczenia usług w sposób efektywny oraz oczekiwany przez klientów X. W konsekwencji, wszystkie czynności, które będą wykonywane przez Spółkę są nierozerwalnie związane z usługami ubezpieczeniowym. Czynności te łącznie stanowią świadczenie pomocnicze natury kompleksowej. W ocenie X kompleksowa usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku, to usługa mieszcząca się w grupowaniu 67.20.10-00.90 PKWiU "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe. Ocena Spółki, co do klasyfikacji statystycznej analizowanych usług, została formalnie potwierdzona przez Ośrodek Interpretacyjny Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi pismem... (kopia otrzymanej przez Spółkę klasyfikacji statystycznej została dołączona do niniejszego wniosku). Usługi zaliczane do powyższego grupowania, zgodnie z treścią poz. 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT, zostały objęte zakresem zwolnienia z VAT. We wskazanym przepisie ustawodawca wyłączył z zakresu zwolnienia określone czynności, min. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10- 00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Niemniej jednak, analizowana usługa nie stanowi czynności, która została wyłączona z zakresu zwolnienia. Stąd, zdaniem Spółki, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy świadczenie powyższych usług przez X na rzecz Y będzie czynnością podlegającą zwolnieniu z VAT.

Stanowisko Spółki dotyczące interpretacji zakresu zwolnienia z VAT, potwierdza praktyka organów skarbowych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle, w postanowieniu z dnia 11 lipca 2005 r. (sygn. akt PP1443128105) potwierdza, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest działalność gospodarcza, związana ze świadczeniem usług zaklasyfikowanych do grupowania ex (65-67) sekcji J PKWiU oraz niewymieniona w wykazie wyłączeń zamieszczonych w poz. 3 załącznika nr 4 do wyżej powołanej ustawy o VAT. Analogiczne stanowisko prezentują również inne organy podatkowe, np. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków- Śródmieście w postanowieniu z dnia 12 maja 2005 r. (sygn. akt PP1443-18105/DK), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem w postanowieniu z dnia 4 lutego 2005 r. (sygn akt PP-443-8105) lub Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wodzisławiu Śląskim w postanowieniu z dnia 18 kwietnia 2004 r. (sygn. akt PP-443/7/O5). Jednocześnie Spółka nie będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania analizowanych usług zwolnionych z podatku VAT. Mają na względzie powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska zaprezentowanego w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl