IP-PP2-443-715/07-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-715/07-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z wykorzystaniem samolotu do celów prowadzonej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z wykorzystaniem samolotu do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, rozlicza się podatkiem liniowym (19%). Tryb i sposób oraz charakter prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności wymaga przemieszczania i poruszania się samolotem (cywilnym) z uwagi na częste podróże służbowe krajowe i zagraniczne. W związku z tym pojawia się również konieczność zakupu paliwa do samolotu, usług lądowania, przeglądu, parkowania, hangarowania i handungu. Wnioskodawca samodzielnie prowadzi (pilotuje) samolot, gdyż posiada stosowne uprawnienia i licencje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będąc osobą fizyczną prowadzącą działalność, rozliczającą się podatkiem liniowym (19%) i posiadającą środek trwały - samolot cywilny Columbia 350 (o masie całkowitej 1540kg z dopuszczalną liczbą miejsc cztery) służący do przemieszczania się w celach służbowych (w ramach prowadzonej działalności), można odliczyć kwotę podatku naliczonego (VAT) z tytułu zakupu paliwa, usług przeglądu, lądowania, hangarowania, parkowania czy handungu podczas użytkowania samolotu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do samolotu, jak również z tytułu zakupu usług dodatkowych (przegląd, parkowanie, lądowanie, hangarowanie, handung), gdyż nie jest to środek transportu taki jak samochód osobowy w przypadku którego, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Podatnik uważa, iż nie ma również obecnie jednolitych przepisów prawa w tym zakresie ustanowionych przez ustawodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem w przypadku, gdy wystąpi związek nabywanych przez przedsiębiorcę towarów ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik będzie mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym zakupem.

Przypadki, gdy podatnik mimo dokonywania zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, określone zostały m.in. w art. 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. I tak zgodnie z przepisem z ust. 1 pkt 2 wymienionego art. 88, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, którym celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno więc wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodu z danego źródła.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że samolot z uwagi na częste podróże służbowe krajowe i zagraniczne ma służyć szybkiemu przemieszczaniu się i kontaktom z klientami firmy. Zatem w związku z zakupem paliwa do samolotu, jak również z tytułu zakupu usług dodatkowych (przegląd, parkowanie, lądowanie, hangarowanie, handung), podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z tych wydatków, jeżeli mogłyby być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy uznano je za nieprawidłowe z uwagi na uregulowania przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który normuje, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje, jeśli wydatki nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jak również z uwagi na unormowania przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, który prawo do podatku naliczonego uzależnia od związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl