IP-PP2-443-710/07-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-710/07-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług w części lub w całości od projektu pt. X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług w części lub w całości od projektu pt. X.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawiony następujący stan faktyczny.

W okresie od 17.11.2004 (powstanie koncepcji informatyzacji UM) do 9 listopada 2006 r. zakończenie inwestycji - Miejski działając na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 w celu zabezpieczenia zbiorowych potrzeb wspólnoty wdrożył projekt pod nazwą: X. Projekt był realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach i priorytetu 1 Rozbudowa i Modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów i Priorytetu 3 Rozwój lokalny.

Działanie 1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006.

Celem projektu było zapewnienie wszystkim mieszkańcom równego dostępu do informacji, rozwój e-usług publicznych spełniających potrzeby obywateli, wykorzystanie nowych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych dla realizacji usług publicznych oraz do poprawienia efektywności pracy administracji, poprawienia warunków konkurencyjności Gminy oraz przeciwdziałania jej marginalizacji. Projekt przewidywał wdrożenie elektronicznego systemu usług dla ludności. Ww. system przyczynił się do usprawnienia pracy urzędu, wzrostu efektywności pracy i poprawy komunikacji na poziomie urząd - mieszkańcy. Wdrożony został system elektronicznego obiegu dokumentów oraz portal zintegrowany z Biuletynem Informacji Publicznej, co umożliwiło komunikację on-line pomiędzy obywatelami a Urzędem Miejskim. Na stronie internetowej zamieszczone zostały informacje dotyczące sposobu załatwiania spraw, elektroniczne formularze do pobrania, formularze do wypełnienia przez jednostki podległe lub petentów posiadających podpis elektroniczny. Wypełnione formularze są bezpośrednio wysyłane drogą e-mailową do pracowników odpowiedzialnych za przetworzenie i rejestrowane automatycznie w systemie obiegu dokumentów. Formularze składane w wersji papierowej są wprowadzane w Sekretariacie UM do elektronicznego systemu obiegu dokumentów i uzyskują swój unikalny numer sprawy. Numer ten jest podawany petentowi na stronie internetowej, co umożliwia sprawdzenie statusu sprawy, czyli etapu przetwarzania. W ramach projektu uruchomiony został Publiczny Punktu Dostępu do Internetu PIAP oraz hot - spot, wykorzystujący technologię sieci bezprzewodowej. Infomat zapewnił dostęp do części aplikacji przeznaczonych dla petentów umożliwiających sprawdzenie stanu sprawy oraz umożliwił dostęp do strony internetowej Urzędu. Zainstalowanie Hot - spotu zapewniło mieszkańcom i petentom lepszy i łatwiejszy dostęp do informacji zgromadzonych w sieci Internet. Wdrożenie systemu obiegu dokumentów i ich elektronicznej archiwizacji spowodowało uruchomienie automatycznych procesów przetwarzania, dzięki czemu obsługa petentów stała się sprawniejsza i szybsza. Projekt przyczynił się również do podwyższenia stopnia informatyzacji urzędu, kompleksowego realizowania zadań urzędu w stosunku do mieszkańców, przedsiębiorstw i jednostek podległych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Urząd Miejski ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zadaniem Wnioskodawcy: Urząd Miejski prezentuje stanowisko, iż wmyśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącej zrealizowanej inwestycji ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną którą prowadzi Urząd Miejski, będący płatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT jakie otrzymał realizując projekt pt. X.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl