IP-PP2-443-704/08-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-704/08-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje na rzecz swoich odbiorców: sklepów, punktów gastronomicznych ("Odbiorcy") dostaw towarów, które następnie są sprzedawane przez Odbiorców. W przypadku każdego z Odbiorców, podstawą współpracy pomiędzy podmiotami są odpowiednie umowy (Umowy). Umowy szczegółowo określają warunki handlowe pomiędzy Spółką i Odbiorcami, w tym również przewidują mechanizmy i instrumenty, które stosowane są w celu intensyfikacji obrotów pomiędzy Stronami takie, jak np. premie pieniężne. W części zawartych Umów Spółka zobowiązała się do przyznania Odbiorcom premii pieniężnych ("Premia") z tytułu dokonania przez Odbiorców, w danym okresie rozliczeniowym (z reguły kwartał lub rok kalendarzowy) zakupów towarów od Wnioskodawcy lub utrzymania uzgodnionej listy asortymentowej produktów Spółki w stałej ofercie sprzedaży detalicznej Odbiorcy. Premia taka liczona jest jako stały procent od wartości zakupów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym i należna jest Odbiorcy bez względu na wielkość osiąganych obrotów. Przyznanie przez Spółkę Premii nie wiąże się z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz odbiorcy. Do chwili obecnej, tego typu transakcje rozliczane były dla celów VAT poprzez wystawienie przez Odbiorców faktury VAT dla Spółki na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. Tak więc, Spółka odbiorcy traktowali wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Odbiorców na rzecz Spółki. Wnioskodawca chciałby dodać, że niektórzy Odbiorcy występowali do właściwych dla nich organów podatkowych z wnioskiem o wydanie wiążących interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakres opodatkowania VAT otrzymywanych premii pieniężnych (m.in. Premii otrzymywanych od Spółki). W odpowiedzi na przedmiotowe wnioski organy podatkowe potwierdzały prawidłowość stosowanego do tej pory schematu rozliczeń VAT. W szczególności, w piśmie IPPPI-443-692/07-2/AS organ stwierdził, że premie pieniężne trzymywane przez Odbiorcę (czyli także Premie wypłacane przez Spółkę) powinny być dla celów VAT traktowane jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez Odbiorcę na rzecz swoich dostawców (czyli także na rzecz Wnioskodawcy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przytoczonym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcami a Spółką, za które to świadczenie wynagrodzeniem jest Premia wypłacana przez Wnioskodawcę, czy w konsekwencji powyższego Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi świadczone w zamian za przyznaną Premię), na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Wątpliwości w powyższym zakresie, powstały po stronie Wnioskodawcy w związku z występującym w 2007 r. stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (oraz niektórych organów podatkowych) w zakresie traktowania dla celów VAT premii pieniężnych przyznawanych z tytułu wykonania przez otrzymującego premie określonej ilości transakcji zakupu. Zgodnie z tym stanowiskiem tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, a w konsekwencji zdarzenia związane z ich wypłatą nie wywołują żadnych skutków w zakresie VAT zarówno po stronie otrzymującego premię, jak i podmiotu ją wypłacającego.

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób traktowania dla celów VAT przyznania różnych rodzajów premii pieniężnych zależy od wielu czynników m.in. od ustalenia, za co faktycznie dana premia pieniężna została wypłacona oraz czy dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie. W prezentowanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym Premia wypłacana jest przez Spółkę w zamian za dokonywanie zakupów towarów handlowych Spółki, w danym okresie rozliczeniowym i nie zależy od poziomu osiąganych obrotów z danym Odbiorcą. Przyznanie przez Spółkę Premii nie wiąże się z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast według przepisu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem, świadczeniem usług jest każde zachowanie się danego podmiotu w wykonaniu stosunku zależności i niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że wypłacane przez niego Premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowania ze strony Odbiorcy tzn. za dokonywanie zakupów towarów od Wnioskodawcy lub utrzymywanie uzgodnionej listy asortymentowej produktów Spółki w stałej ofercie sprzedaży detalicznej. Jako że wypłacana Premia stanowi wynagrodzenie za określone zachowanie Odbiorcy (zatem pomiędzy podmiotami istnieje relacja zobowiązaniowa), należy ją traktować w świetle przepisów ustawy VAT jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podsumowując, zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z relacją zobowiązaniową pomiędzy Stronami, która zależy od określonego zachowania Odbiorcy i którą należy uznać za odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu. Natomiast wypłacana Premia stanowi wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez Odbiorcę usługi.

Odmiennym od wspomnianego powyżej stanowiskiem większości polskich organów podatkowych w omawianym zakresie, podzielającym stanowisko Ministra Finansów wyrażone w piśmie z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PPS-0602-774/2004/AP/9065 6M6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812- 1222/2004/AP/4026); zgodnie z którym przedmiotowe premie pieniężne należy w określonych przypadkach traktować jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez otrzymującego premię. Prawidłowość powyższego stanowiska została także potwierdzona w odniesieniu do Premii przyznawanych przez Spółkę na rzecz Odbiorcy w przytoczonej wiążącej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Organ dla Odbiorcy. Znowelizowanym (począwszy od 1 stycznia 2008 r.) przepisem art. 88 w ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w którym anulowano prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku VAT. Biorąc pod uwagę argumenty przedstawione powyżej oraz zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, czynność przedstawioną w stanie faktycznym należy udokumentować fakturą stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży bowiem w świetle art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Tak więc, Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na wspomnianych fakturach od Odbiorców na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT. W szczególności, w sytuacji Spółki nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, ze względu na fakt, iż regulacja ta dotyczy faktur VAT, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub są zwolnione z opodatkowania tym podatkiem. Mając na uwadze powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl