IP-PP2-443-695/08-3/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-695/08-3/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku VAT w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, lokali użytkowych oraz infrastruktury towarzyszącej w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku VAT w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, lokali użytkowych oraz infrastruktury towarzyszącej w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka sprzedała Kontrahentowi niezabudowaną nieruchomość na którą składają się działki ewidencyjne oznaczone numerami ewidencyjnymi 56/1, 56/2 oraz działka ewidencyjna o numerze 57/1. Z aktu notarialnego wynika, iż na ww. działkach ewidencyjnych trwają na podstawie pozwolenia na budowę, prace budowlane i na dzień sporządzenia aktu notarialnego wybudowane zostało, zgodnie ze sztuką i prawem budowlanym, siedem budynków mieszkalnych w stanie surowym, zaś inwestycja budowlana prowadzona na nieruchomości jest kontynuowana i nie została wstrzymana wskutek jakiejkolwiek decyzji administracyjnej lub orzeczenia sądowego oraz działań osób trzecich, oraz że wszystkie wpisy w dzienniku budowy są zgodne ze stanem rzeczywistym. Z aktu notarialnego wynika, iż na ww. nieruchomości obejmującej działki ewidencyjne o numerach 56/1, 56/2 i 57/1 prowadzona jest inwestycja budowlana budowy 14 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej; ponadto uzyskane zostało zezwolenie na budowę na działce nr 56/2 dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z usługami nieuciążliwymi. W akcie strony oświadczyły również, iż w dniu 12 grudnia 2007 r. zawarły umowę o roboty budowlane. Zgodnie z umową o roboty budowlane zawartą w dniu 12 grudnia 2007 r., Spółka jako Generalny Wykonawca zobowiązała się do przeprowadzania wszelkich niezbędnych prac budowlanych oraz czynności administracyjnych mających na celu:

* ukończenie budowy zespołu 14 budynków mieszkalnych, drogi wewnętrznej wraz z infrastrukturą, ogrodzenia murowanego ażurowego wraz z bramą przesuwaną, ogrodzenia murowanego ażurowego pomiędzy działkami i działkami sąsiednimi, wjazdów do budynków, wejść do budynków oraz zbiorników na nieczystości stałe, wraz z odpowiednimi przyłączami na podstawie pozwolenia na budowę opisanego preambule umowy;

* realizacji inwestycji polegającej na budowie dodatkowego budynku w zabudowie bliźniaczej na podstawie pozwolenia na budowę powołanego w preambule umowy wraz z infrastrukturą, placem parkingowym oraz odpowiednimi przyłączami, a także uzyskania pozwolenia na użytkowanie ww. budynku.

Spółka wystawiła w dniu 17 grudnia 2007 r. fakturę nr 03/12/2007 dokumentującą pierwszą ratę wynagrodzenia zgodnie z umową o roboty budowlane z dnia 12 grudnia 2007 r. w kwocie netto 4.000.000 PLN, VAT 880.000 PLN; na fakturze brak jest pieczęci lub adnotacji dokumentującej otrzymanie faktury przez Kontrahenta.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest zastosowanie do całości otrzymanej w grudniu 2007 r. pierwszej raty wynagrodzenia zgodnie z umową o roboty budowlane z dnia 12 grudnia 2007 r. w kwocie netto 4.000.000 PLN, VAT: 880.000 PLN (udokumentowanej fakturą nr 03/12/2007) 7 % stawki podatku od towarów i usług.

Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy o VAT) Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

* jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższymi przepisami, obowiązującymi w 2007 r., Spółka do otrzymanej zaliczki na poczet robót budowlanych zgodnie z ww. umową o roboty budowlane zawartą w dniu 12 grudnia 2007 r. ma prawo do stosowania 7 % stawki podatku od towarów i usług. Również roboty budowlane związane z lokalami użytkowymi i infrastrukturą towarzyszącą powinny być opodatkowane według 7 % stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,

* jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż stawka VAT w wysokości 7 % obowiązywała do dnia 31 grudnia 2007 r. w stosunku do robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, natomiast do robót budowlanych związanych z lokalami użytkowymi obowiązywała podstawowa stawka podatku w wysokości 22 %. Przedstawione we wniosku stanowisko Spółki, iż roboty budowlane związane z lokalami użytkowymi, w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2008 r., powinny być opodatkowane według 7 % stawki podatku od towarów i usług, należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle ogólnych przepisów zawartych w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Ustawodawca określił również szczególne przypadki dotyczące powstania obowiązku podatkowego. Stosownie do regulacji zawartej w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług budowlanych i budowlano - montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Przepis ust. 13 pkt 2 lit. d) ww. ustawy stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór dokonywany jest na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych (art. 19 ust. 14 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z przepisem art. 19 ust. 15 ww. ustawy w przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku w tej części. Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonanych czynności. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przed dniem 31 grudnia Spółka zawarła umowę, otrzymała część zapłaty oraz wystawiła fakturę, potwierdzającą otrzymanie części zapłaty przed wykonaniem usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka wystawiła przedmiotową fakturę na kwotę netto 4.000.000 PLN oraz kwotę podatku VAT w wysokości 880.000 PLN, co oznacza, iż Spółka zastosowała 22% stawkę podatku.

Zgodnie z ówcześnie obowiązującymi przepisami Spółka, wystawiając w grudniu 2007 r. fakturę, powinna na niej wykazać usługi budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą jako opodatkowane stawką preferencyjną podatku VAT w wysokości 7% natomiast usługi budowlane związane z lokalami użytkowymi jako opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Odpowiedź na zapytanie Spółki dotyczące prawidłowej stawki podatku VAT w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, lokali użytkowych oraz infrastruktury towarzyszącej w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. udzielona zostanie w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl