IP-PP2-443-684/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-684/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka "X" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca) dokonuje dostaw towarów na rzecz następujących Odbiorców: C Sp. z o.o., S Sp. z o.o., U. z o.o., P Sp. z o.o., L Sp. z o.o. Towary dostarczane Odbiorcom są następnie sprzedawane w sieciach sklepów Odbiorców. Na podstawie łączących Spółkę z Odbiorcami umów, Odbiorcom przysługują premie pieniężne (wynagrodzenie) z tytułu i pod warunkiem dokonania przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym określonej wartości zakupów towarów handlowych od Wnioskodawcy. Do celów rozliczenia VAT wskazanych zdarzeń Odbiorcy wystawili następujące faktury: -C sp. z o.o - tytuł: rozliczenie końcowe premii pieniężnej za 2007 r., - S sp. z o.o. - tytuł: usługa intensyfikacji sprzedaży w IV kwartale 2007, - U p. z o.o.,- usługa intensyfikacji sprzedaży w IV kwartale 2007, - P sp. z o.o.-roczna premia pieniężna, -L sp. z o.o. - premia roczna za 2007.Faktury te opiewają na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. Do tej pory więc zarówno Wnioskodawca jak i Odbiorcy traktowali wypłaconą premię pieniężną jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT a świadczone przez Odbiorców na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazuje, że Odbiorca - C sp. z o.o. dwukrotnie zwracał się do właściwego organu podatkowego z wnioskiem o wydanie tzw. wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania Vat otrzymanych premii pieniężnych. W dwóch interpretacjach (interpretacja z dnia 12 lipca 2005 r. sygn. 1471/NTR1/443-306/05/AM, oraz interpretacji z dnia 7 sierpnia 2007 r. sygn. I471/VTR1/443-47/O7/MA) wydanych w odpowiedzi na przedstawione wnioski, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, potwierdził prawidłowość schematu rozliczeń VAT stosowanego przez strony. W szczególności Organ ten potwierdził, że premie pieniężne otrzymywane przez C (czyli także premie wypłacane przez Wnioskodawcę) powinny być dla celów VAT traktowane jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez C na rzecz swoich dostawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy w przytoczonym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcami a Wnioskodawcą z tytułu którego wynagrodzeniem jest Premia wypłacana przez Wnioskodawcę a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorców w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznaną premię, na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Wątpliwości w powyższym zakresie powstały po stronie Wnioskodawcy w związku z-występującym w 2007 r. stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (oraz niektórych organów podatkowych) w zakresie traktowania dla celów Vat premii pieniężnych przyznawanych z tytułu i pod warunkiem wykonania przez beneficjenta premii określonej ilości transakcji zakupu. Zgodnie z tym stanowiskiem tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, a w konsekwencji zdarzenia związane z ich wypłatą nie wywołują żadnych skutków w zakresie VAT zarówno po stronie beneficjenta premii, jak i podmiotu wpłacającego.

- odmiennym od powyższego stanowiskiem większości organów podatkowych (stanowisko MF pismo z dnia 17.09.2004 (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065BM6) oraz pismo z 30.12.2004 (PP3-812-1222/2004/AP/4026), zgodnie z którym to stanowiskiem premię pieniężną należy traktować jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez beneficjenta premii. Prawidłowość przedmiotowego stanowiska została potwierdzona w dwóch wiążących interpretacjach podatkowych wydanych dla C sp. z o.o. -znowelizowanym (od.01.01.2008) przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który nie przyznaje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy premia pieniężna jako wynagrodzenie za usługę opodatkowaną VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, skutki podatkowe w zakresie VAT przyznania różnych rodzajów premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników m.in. od ustalenia za co faktycznie dana premia pieniężna (wynagrodzenie) została wypłacona, czy dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie. W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym premia (wynagrodzenie) wypłacane są przez Wnioskodawcę Odbiorcom w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorcę określonej wartości zakupów towarów handlowych Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym. Wypłata premii nie jest więc związana z konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami. Premia wypłacana jest Odbiorcy w zamian za określone świadczenie tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym. Biorąc pod uwagę powyższe, należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, że wypłacone przez niego premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, które to zachowanie należy na gruncie ustawy VAT potraktować jako świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosowanie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym, Premia wypłaca przez Wnioskodawcę ma charakter płatności wzajemne tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, polegające na dokonaniu zakupu towarów Wnioskodawcy o określonej przez strony w łączącej je umowie wartości. W związku z tym: a) w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu z Wnioskodawcą transakcji handlowych o określonej wartości)" wypłacenie premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Wnioskodawcy; b) w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Wnioskodawca nie ma obowiązku przyznania premii. Podsumowują zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym wypłacana premia stanowi ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorcy, w efekcie stanowi ona wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez Odbiorcę usługi, podlegającej opodatkowaniu VAT.

2.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorców. Biorąc pod uwagę, powyższe wywody, nie ulega wątpliwości, że usługa świadczona Wnioskodawcy przez Odbiorców w zamian za Premię, powinna zostać udokumentowana fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy o VAT. W związku z tym Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach Odbiorców, na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT. W szczególności dla określenia zakresu wspomnianego prawa Wnioskodawcy, nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Regulacja ta dotyczy bowiem tych faktur VAT, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl