IP-PP2-443-657/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-657/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 16 kwietnia 2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oleju opałowego zużywanego na cele opałowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oleju opałowego zużywanego na cele opałowe.

.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym fermy..... Do mycia kurników używa urządzenia K........ Urządzenie to pod wysokim ciśnieniem służy do mycia kurników po zakończonym cyklu produkcyjnym. Instrukcja obsługi tego urządzenia do podgrzewania wody dopuszcza używanie zarówno oleju napędowego jak i opałowego. Do tej pory Wnioskodawca używał oleju napędowego jako paliwa do podgrzewania wody w tym urządzeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kupując olej opałowy i używając go do ww. urządzenia do podgrzewania wody Wnioskodawca może złożyć oświadczenie, że zużywa olej opałowy na cele opałowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kupując olej opałowy i używając go do podgrzewania wody w urządzeniu K..... zużywa olej opałowy na cele opałowe. Z uwagi na różnice cenowe między olejem opałowym, a olejem napędowym Wnioskodawca chciałby do ww. urządzenia stosować olej opałowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Za sprzedaż wyrobów akcyzowych stosownie do treści art. 4 ust. 2 pkt 10 ww. ustawy uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

W myśl art. 62 ust. 1 i 2 ww. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Stosownie do treści art. 65 ust. 1 ww. ustawy stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów przepisami § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) obniżył do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. W poz. 2 załącznika Nr 1 do ww. rozporządzenia określono, iż stawki podatku akcyzowego dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, bez względu na symbol PKWiU wynoszą:

a.

232,00 zł/1.000 l dla olejów opałowych z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 o C lub których gęstość w temperaturze 15 o C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem,

b.

60,00 zł/1.000 kg dla olejów opałowych pozostałych z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe.

Ponieważ zarówno ustawa jak i wydane na jej podstawie ww. rozporządzenie nie zawierają legalnej definicji pojęcia "cel opałowy", przy dokonywaniu interpretacji przedmiotowego wyrażenia odwołać się należy do reguł wykładni językowej. Zgodnie z definicjami zawartymi w "Nowym słowniku języka polskiego P.." (Wydawnictwo Naukowe P..., Wa.... 2002) pojęcie "opałowy" oznacza: ".....nadający się na opał....", ".....służący do palenia", natomiast "opał" to: "....materiał służący do opalania...", "....to czym się pali....".

Biorąc zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, iż "cel opałowy" zostanie spełniony w przypadku, gdy zużywany olej służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania itp. Wykładnia literalna omawianych przepisów nakazuje uznać, iż w przypadku procesu technologicznego polegającego na spalaniu oleju opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do celów grzewczych wystąpi zużycie oleju opałowego na cele opałowe. Zużyciem oleju opałowego na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania oleju opałowego na energię cieplną.

Reasumując stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca zakupi olej opałowy, a następnie zużyje go bezpośrednio do podgrzania wody w urządzeniu, którego podstawową funkcją jest wytwarzanie energii cieplnej służącej do celów grzewczych, to można uznać, że zakupiony olej opałowy będzie przeznaczony na cele opałowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl