IP-PP2-443-655/07-4/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-655/07-4/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 30 listopada 2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 14 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży importowanych czasopism w wersji drukowanej i elektronicznej - jest nieprawidłowe

.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży importowanych czasopism w wersji drukowanej i elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik jest jednym z dostawców prasy zagranicznej dla polskich odbiorców instytucjonalnych, głównie bibliotek akademickich. Oferowana prasa pochodzi z importu od wydawców zagranicznych. Są to gazety, magazyny i czasopisma oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, objęte kodem ex 22.12, ex 22.13.

W celu uzyskania zamówień krajowych podatnik bierze udział w przetargach organizowanych w ramach zamówień publicznych. Podatnik przystąpił do przetargu organizowanego przez Politechnikę Y. W złożonej ofercie, zgodnie ze specyfikacją, podatnik zaoferował dostawę czasopisma zagranicznego w wersji print + online (PKWiU 72.40.11).

Przedmiotowe czasopismo u tego samego wydawcy zagranicznego jest dostępne w trzech formatach:

1.

wersja poligraficzna (print), dostępna wyłącznie w formie drukowanej, oferowana przez wydawcę w cenie 256 USD,

2.

wersja poligraficzna z dostępem internetowym do treści bieżącej i archiwum (print + online), cena wydawcy 308 USD,

3.

dostęp do treści bieżącej i archiwum wyłącznie za pomocą sieci internetowej (online), cena wydawcy 256 USD.

Podatnik zaoferował zamawiającemu dostawę w wersji 2 (print + online), a do wyceny przyjął stawkę podatku VAT 22%.

Zamawiający nie zgodził się z interpretacją podatnika i odrzucił ofertę jako zawierającą niewłaściwą stawkę podatku VAT, uważając, że prawidłowa jest 7%.

W sytuacjach gdy jest to możliwe podatnik zgodnie z ofertą zagranicznych wydawców wydziela wartość dostępów online od wartości czasopisma drukowanego i wykazuje do sprzedaży w kraju odpowiednio stawki 22% (online) i 7% (print).

W sytuacji opisanej powyżej niemożliwe było racjonalne oddzielenie wartości print od wartości online.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawkę podatku należy zastosować przy sprzedaży krajowej importowanych czasopism w wersji drukowanej z dostępem elektronicznym (print+online), w następujących sytuacjach:

1.

wydawca ma tylko jedną niepodzielną cenę na wersję print+online i nie ma możliwości oddzielenia ceny print od ceny online.

2.

wydawca oferuje wersję print z bezpłatnym online.

3.

wydawca oferuje trzy wersje czasopisma: wersja poligraficzna z oddzielną ceną, wersja internetowa z oddzielna ceną, wersja poligraficzna z dostępem do Internetu również oddzielna. Cena nie stanowiąca sumy oddzielnych wersji, poligraficznej i internetowej (np. print oddzielna cena 100, online oddzielna cena 100, print+online 110).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz pozycją 49 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawką 7% opodatkowane są gazety, magazyny i czasopisma, oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi z wyłączeniem:

wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe (PKWiU ex 22.12, ex 22.13).

W przedstawionym przypadku podatnik zastosował stawkę podatku VAT 22%, albowiem brak możliwości wykazania, że dominującym elementem przedmiotu sprzedaży jest czasopismo wytworzone metodami poligraficznymi.

W przedstawionej sytuacji podatnik nie miał również możliwości wydzielenia oddzielnych cen dla wersji drukowanej print oraz internetowej online tak aby zastosować stawkę 7% dla wersji print i 22% dla wersji online, albowiem wydawca nie określa jaką część w cenie łącznej 308 USD stanowi wersja drukowana a jaką wersja elektroniczna.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak, 7% stawką VAT opodatkowane są gazety, magazyny, czasopisma - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe (PKWiU 22.12, 22.13).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Dostarczanie wraz z czasopismem dostępu on-line - zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. oraz rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - może być interpretowane jako odrębne świadczenie. Zgodnie z art. 11 tego rozporządzenia do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku X dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykonania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. f) oraz poz. 3 lit. c) i d) załącznika nr I do tego rozporządzenia, usługą elektroniczną jest w szczególności zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych oraz prenumerata gazet i czasopism on-line.

Usługa taka jest opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze konieczne jest ustalenie, czy czasopismo z dołączonym dostępem on-line można traktować jako świadczenie złożone (towar wraz z usługą), które ze względu na swoją istotę dla celów podatkowych nie może być dzielone na świadczenie odrębne (tj. przyjąć tezę o złożonym charakterze świadczenia, uzasadniającym opodatkowanie według jednej stawki, bez podziału na poszczególne pozycje).

Jeżeli przyjęcie takiej tezy nie jest możliwe, należy ustalić w jaki sposób wyodrębnić z kwoty należnej od nabywcy (pakietu z dostępem on-line) część przypadającą na dostęp on-line.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z dostawą czasopism w wersji drukowanej z dostępem elektronicznym. Przy czym wydawca nie określa jaką część w cenie łącznej stanowi wersja drukowana a jaką elektroniczna.

Jeśli za usługę składającą się z kilku elementów pobierane jest jedno wynagrodzenie może to sugerować, że dochodzi do świadczenia jednej usługi. W okolicznościach konkretnej sprawy, niezależnie od jednej ceny, może mieć jednak miejsce świadczenie niezależnych usług.

W przypadku publikacji łączonych, w których wersja on-line zawiera treści tożsame z wersją drukowaną (które mogą być sprzedawane za jedną cenę albo występują także odrębnie w postaci elektronicznej, albo mogą występować jako odrębne produkty) często nie wiadomo co jest czynnością zasadniczą a co pomocniczą i służy wyłącznie uatrakcyjnieniu lub umożliwieniu korzystania ze świadczenia głównego.

Jeżeli w przypadku danej publikacji trudno jest wskazać świadczenie główne, należy wyodrębnić z kwoty należnej od nabywcy część ceny odpowiadającej należności za dostęp do produktu on-line.

Jeżeli wartość ta nie może pochodzić z faktur dokumentujących dostawę towaru dla podatnika, który dalej go odsprzedaje, może on sam ją określić.

Fakt, iż dostawca towaru dla podatnika (wydawca czasopisma wraz z wersją on-line) nie wyodrębnia kwoty należnej z tytułu udostępnienia dostępu on-line do produkcji, nie wyłącza sam przez się konieczności odrębnego opodatkowania tej usługi.

Podatnik może sam określić jaka część ceny należnej od nabywcy odpowiada dostępowi on-line.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32. art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 tej ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Jeżeli jednak w przypadku czynności złożonych podatnik nie wyodrębni ceny świadczeń składowych, a organy podatkowe uznają taką dostawę za odrębne czynności (np. towar stawka 0%, usługa - stawka 22%), może znajdować zastosowanie art. 29 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z tym przepisem w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5 powołanej ustawy, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą, a w przypadku braku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12 tej ustawy.

W konkluzji należy stwierdzić, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma zasady ogólnej, która sprawdzałaby się w każdym przypadku. Konieczna jest analiza, które ze świadczeń ma charakter główny (decydujący o stawce podatku), a które złożony.

Reasumując, przy sprzedaży czasopism w wersji drukowanej z dostępem elektronicznym:

1.

w sytuacji gdy wydawca podaje jedną niepodzielną cenę na wersję print (drukowaną) i on-line, Podatnik może sam określić jaka część ceny należnej od nabywcy odpowiada dostępowi on-line. A wówczas usługa elektroniczna opodatkowana jest stawką 22% VAT, a dostawa czasopisma w wersji drukowanej - 7%

2.

w sytuacji gdy wydawca oferuje wersję print (drukowaną) z bezpłatnym on-line, umożliwiając jednocześnie bezpłatną wersję elektroniczną w cenie wersji drukowanej, Podatnik powinien zastosować 7% stawkę podatku VAT;

3.

w sytuacji gdy wydawca oferuje 3 wersje czasopisma:,br>,br>

* wersję print (drukowaną/poligraficzną) z oddzielną ceną - stawka podatku VAT wynosi 7%,

* wersję internetową z oddzielną ceną - stawka podatku VAT wynosi 22%,

* wersję poligraficzną z dostępem do internetu, również z oddzielną ceną nie stanowiącą sumy oddzielnych wersji poligraficznej i internetowej - Podatnik może sam określić jaka część ceny należnej od nabywcy odpowiada dostępowi on-line.

A wówczas usługa elektroniczna opodatkowana jest stawką 22% VAT, a dostawa czasopisma w wersji drukowanej - 7%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl