IP-PP2-443-65/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-65/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba - członek Spółdzielni Mieszkaniowej - wystąpi z wnioskiem o przeniesienie w odrębną własność lokalu mieszkalnego użytkowanego na zasadach lokatorskiego prawa uzyskanego w drodze uprawnień przyznanych przepisami art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Uprawnienia te przysługują małżonkom, dzieciom i innym osobom bliskim. Zawarcie umowy z tą osobą o ustanowienie lokatorskiego prawa nastąpiło po dniu 1 maja 2004 r., przy czym użytkowanie mieszkania łącznie z poprzednim użytkownikiem wynosiło dłużej niż 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w przedmiotowym stanie faktycznym będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy do tego zdarzenia nie ma zastosowania art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz art. 153 ust. 2 tejże ustawy. Oznacza to, że w takim przypadku nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Zgodnie natomiast z przepisem art. 153 ust. 2 ww. ustawy przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Przepis art. 29 ust. 8 ww. ustawy brzmi: "Jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku".

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przekształcenie w odrębną własność lokalu mieszkalnego użytkowanego na zasadach lokatorskiego prawa stanowi dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Podstawą opodatkowania w takim przypadku jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku (jeżeli umowa o przekształceniu jest zawierana w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego). Jednakże przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach przekształcania przysługującego członkowi spółdzielni prawa do lokalu, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy ustanawia dwa warunki, które muszą być łącznie spełnione, aby czynność przekształcenia prawa była wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług: po pierwsze - ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., po drugie - zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym zawarcie umowy ustanawiającej lokatorskie prawo z osobą (członkiem Spółdzielni), która zamierza wystąpić z wnioskiem o przeniesienie w odrębną własność lokalu mieszkalnego użytkowanego na zasadach lokatorskiego prawa uzyskanego w drodze uprawnień przyznanych przepisami art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) nastąpiło po dniu 1 maja 2004 r., przy czym użytkowanie mieszkania łącznie z poprzednim użytkownikiem wynosiło dłużej niż 5 lat. Przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych brzmią: "1. W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w następstwie niedokonania czynności, o których mowa w art. 13, roszczenia o przyjęcie do spółdzielni i zawarcie umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przysługują dzieciom i innym osobom bliskim.

1.

W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na podstawie art. 11 lub niedokonania czynności, o których mowa w art. 14, roszczenia o przyjęcie do spółdzielni i zawarcie umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przysługują małżonkowi, dzieciom i innym osobom bliskim".

Zgodnie z powyższym małżonkowi, dzieciom i osoby bliskim przysługuje roszczenie o ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, natomiast samo prawo jest ustanawiane na nowo. Osoba korzystająca z uprawnienia wymienionego w art. 15 ust. 1 lub ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie wstępuje w miejsce swojego poprzednika w poprzednim stosunku prawnym, lecz ustanawia nowy stosunek prawny, jakim jest spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Tym samym nie będzie spełniony warunek do zastosowania w przedmiotowej sprawie przepisu art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego zostało ustanowione po dniu 30 kwietnia 2004 r.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przedmiotowa czynność (ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawa opodatkowania będzie ustalana zgodnie z przepisem art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług (jeżeli umowa o przekształceniu będzie zawierana w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl