IP-PP2-443-64/08-2/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-64/08-2/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymanych na realizację projektu naukowo-badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymanych na realizację projektu naukowo-badawczego.

W przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie konkursu przeprowadzonego przez Fundację na Rzecz Wspierania Rozwoju...Uniwersytetu X został wybrany do realizacji projektu badawczego pt. "Dendrymery...", temat projektu został zgłoszony przez instytut. Powyższy projekt jest finansowany ze środków Fundacji, a jego realizacja wynosi 2 lata. W umowie o finansowaniu projektu zawarto zapis, że jest to projekt badawczy, którego dysponentem środków finansowych przekazanych przez Fundację jest kierownik projektu, który jest pracownikiem Instytutu..., przy czym wydatki powinny być zatwierdzane przez Instytut. Kierownik projektu jest zobowiązany do składania szczegółowych raportów etapowych i raportu końcowego z realizacji zadań do Fundacji. Na realizacje projektu Fundacja przekaże środki w wysokości 250.080,- zł. Powyższy projekt i jego wyniki stanowią utwory w rozumieniu ustawy o prawi autorskim i prawach pokrewnych, będą całkowicie oryginalne i nie będą zawierały żadnych zapożyczeń z innych dzieł, nie będą naruszały żadnych praw osób trzecich oraz, że ich prawa autorskie do tych utworów nie będą ograniczone w zakresie objętym niniejszą umową. Po zakończeniu realizacji projektu prawa autorskie majątkowe do projektu oraz do wyników badań przysługują Fundacji i Instytutowi. Ponadto fundacja otrzymuje również kompletną dokumentacje badan wykonanych w ramach projektu. W razie dokonania wynalazku, będącego wynikiem realizacji projektu badawczego, prawo do uzyskania patentu na wynalazek przysługuje Fundacji i Instytutowi... a wszystkie publikacje będące wynikiem realizacji projektu muszą zawierać informację, iż prace wykonano w ramach projektu badawczego finansowanego przez Fundację na Rzecz Wspierania.... Nadto należy nadmienić że zgodnie z regulaminem konkursu na finansowanie projektu badawczego, Fundacja nie pokrywa kosztów zakupu aparatury i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do realizacji projektu. Przeznacza natomiast środki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi osób pracujących przy projekcie, zakupy materiałów i odczynników oraz wyjazdy zagraniczne. Ponadto, w ramach realizacji grantu Instytut realizuje następujące badania:

* pomiary spektrofluorymetryczne i spektrofotometryczne

* pomiary efektu dichroizmu kołowego

* pomiary FTIR

* pomiary kalorymetryczne

Wszystkie te czynności mieszczą się w grupowaniu o symbolu PKWiU 73.10.15.

Katedra zakupi odczynniki i materiały do wykonania badań. W ramach projektu zostanie również odbyta zagraniczna podróż służbowa. Powyższe czynności są czynnościami pomocniczymi w realizacji zadania zasadniczego. Wobec powyższego naszym zdaniem mieszczą się również w grupowaniu o symbolu PKWiU 73-10-15. Stanowisko takie znajduje swoje odzwierciedlenie w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-349/96- Card Protection Plan Ltd, w którym stwierdzono m.in. iż "W celu ustalenia, dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu artykułu 2 (1), VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej". W opisie wskazano iż jedyną stroną finansującą projekt w całości jest Fundacja.... Wskazano także w opisie, iż temat projektu oraz zakres czynności do wykonania w ramach projektu, wskazany został przez Instytut, Katedrę... w odpowiedzi na konkurs ogłoszony na finansowanie projektów badawczych ze środków fundacji.

W związku z powyższym postawiono następujące pytanie:

Czy środki, które wpłyną na realizację powyższego projektu naukowo-badawczego do U od Fundacji...są opodatkowane stawką 22% podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskującego realizacja powyższego projektu jako naukowo-badawczego będzie opodatkowana 22% podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy. Z umowy wynika, iż odbiorca usługi, a także dysponentem wraz z instytutem Biofizyki UŁ zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych jest Fundacja. W przypadku dokonania wynalazku, będącego wynikiem realizacji projektu badawczego, prawo do uzyskania patentu na wynalazek przysługuje Fundacji i Instytutowi. Zgodnie zatem z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT wykonanie powyższej usługi należy traktować jako odpłatne świadczenie usług na rzecz zamawiającego. W dniu 24 kwietnia 2006 r. UŁ wystąpił o wydanie wiążącej interpretacji do Naczelnika Urzędu Skarbowego w powyższej sprawie. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2006 r. 9 kserokopia wniosku oraz jego uzasadnienie w załączeniu). US stwierdził, że stanowisko X w tej sprawie jest prawidłowe. Uniwersytet X występuje z prośba o ponowną interpretację, ze względu na fakt, iż Fundacja...w dniu 29.102007 r. wystąpiła do U z pismem przedstawiającym odmienne stanowisko dotyczące opodatkowania podatkiem VAT otrzymanych od Fundacji środków finansowych. Pismo dotarło do U w miesiącu grudniu 2007 r. (kserokopia pisma w załączeniu).

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy). Natomiast stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż środki finansowe otrzymane przez Uczelnię od Fundacji w związku z realizacją projektu naukowo-badawczego pt. "Dendrymery..." stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymana od Fundacji kwota jest ściśle związana z wykonaną przez Podatnika na rzecz Fundacji usługą naukowo-badawczą polegającą na zrealizowaniu ww. projektu badawczego na takich warunkach, iż majątkowe prawa autorskie do projektu i wyników badań, a także prawo do uzyskania patentu na ewentualny wynalazek uzyskany wskutek realizacji projektu będą przysługiwać również Fundacji (wspólnie z Uczelnią). Środki pieniężne otrzymane przez Uczelnie z tytułu realizacji ww. projektu nie stanowią przy tym dotacji (subwencji, czy innej dopłaty o podobnym charakterze), o której mowa w art. 29 ust. 1 in fine ustawy o podatku od towarów i usług jako kwocie powiększającej obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży), lecz są w istocie zapłatą (wynagrodzeniem) za wykonywaną usługę - to jest kwotą należną. Podatnik jest więc obowiązany odprowadzić od otrzymanych środków podatek VAT, ponieważ środki te stanowią zapłatę za odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Należy też zauważyć, że w opisanym przypadku otrzymana kwota jest kwotą brutto, a więc ewentualny podatek VAT jest już w niej zawarty.

Wykonanie projektu badawczego, na które składa się cały szereg czynności, w tym czynności pomocnicze stanowi kompleksową czynność, w której poszczególne czynności wykonywane na różnych etapach mają za zadanie doprowadzić do uzyskania konkretnych wyników naukowych.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla stwierdzenia, że w danym przypadku projektu badawczego finansowanego ze środków zewnętrznych (tj. środków pochodzących od podmiotów zewnętrznych) mamy do czynienia z odpłatnymi usługami podlegającymi opodatkowaniu kluczowe jest ustalenie, czy istnieje możliwy do zidentyfikowania odbiorca (beneficjent) czynności wykonywanych w ramach projektu, czyli podmiot, na rzecz którego następuje świadczenie. W opisanym stanie faktycznym odbiorcą (beneficjentem) czynności wykonanych przez Uczelnię w ramach projektu pt." Dendrymery..." jest Fundacja, której (wspólnie z Uczelnią) przysługują prawa do projektu, wyników badań i uzyskania ewentualnego patentu, a świadczenie polega na wytworzeniu (uzyskaniu) wyników projektu. Fakt, iż środki przyznane zostały w drodze konkursu, a temat projektu nie został zaproponowany przez Fundację, lecz Uczelnię nie ma w tym zakresie decydującego znaczenia.

Podsumowując, ponieważ zgodnie z umową zawartą przez Uczelnię z Fundacją prawo do wyników badań i uzyskania ewentualnego patentu związanego z realizacją przedmiotowego projektu badawczego przysługują nie tylko Uczelni, lecz również Fundacji, która projekt ten finansuje, należy stwierdzić, iż w opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia ze świadczeniem przez Uczelnię na rzecz Fundacji odpłatnej kompleksowej usługi naukowo-badawczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Co zaś się tyczy stawki podatku od towarów i usług, to usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 73.10.15-00 ("Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji") - co podał Wnioskujący - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu 22% stawka podatku. Prawidłowe zaś zaklasyfikowanie statystyczne wykonywanych czynności stanowi obowiązek Podatnika.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku należy uznać - za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż przy wydaniu niniejszej interpretacji wykorzystano opis stanu faktycznego dokonany w złożonym wniosku. W sprawie nie poddawano analizie nadesłanej korespondencji, w tym pisma Fundacji związanego z dokonaną przez organ podatkowy interpretacją.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl