IP-PP2-443-64/07-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-64/07-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko E S.A. w Warszawie, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2007 r. (data wpływu 3 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi związanej z nieruchomością dla wykonania której ustanowiono podwykonawcę oraz odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie miejsca świadczenia usługi związanej z nieruchomością dla wykonania której ustanowiono podwykonawcę oraz odliczenie podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na mocy umowy, która ma zostać zawarta pomiędzy E S.A., a spółką B (spółka prawa duńskiego), spółka E S.A., planuje zobowiązać się do wykonania montażu mechanicznego kotła, dostarczonego przez B, na terenie konkretnie oznaczonej nieruchomości na terenie miasta S (Szwecja). Przewidywany okres prac wynosi kilka miesięcy (6-8 m-cy). Zakres planowanych prac, a także wykorzystania siły roboczej oraz urządzeń mechanicznych wymagać będzie wysłania na miejsce montażu (do Szwecji) pracowników z Polski. Również w tym przypadku usługa ma charakter specjalistyczny i wykonana będzie za pomocą specjalistycznego ciężkiego sprzętu, tj. m.in. podnośników, dźwigów, wzmocnień oraz innych tego rodzaju urządzeń. E planuje zlecić wykonanie powyżej opisanej usługi w całości podwykonawcy - Spółce Z S.A. Ani E S.A. ani Z S.A. nie są podatnikami VAT zarejestrowanymi na terenie Szwecji (lecz zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT na terytorium RP).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku uznania, że usługa wykonywana przez spółkę Z S.A. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Szwecji, (i spółka Z S.A. zarejestrowałaby się na terytorium Szwecji jako tamtejszy podatnik VAT), to czy szwedzki podatek VAT wynikający z faktury (faktur) VAT wystawionych przez Z S.A. na E S.A. z tytułu usług opisanych w opisie Zdarzenia 2 polegałyby odliczeniu przez E S.A. na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy o VAT.

Stanowisko wnioskodawcy:

W ocenie wnioskodawcy w stanie faktycznym właściwym możliwość odliczenia podatku VAT wynikająca z art. 86 ust. 8 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie. Zdaniem wnioskodawcy bowiem E S.A. jest wskazanym w art. 86 ust. 8 nabywcą usługi (świadczonej przez podwykonawcę - Z S.A.), a usługi te - zgodnie z wymogiem ustawowym zawartym w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT - dotyczą świadczenia usług poza terytorium kraju (Polski). Dodatkowymi wymogami pozwalającymi na obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony w okolicznościach opisanych w art. 86 ust. 8 ustawy o VAT jest to, aby podatnik (w przekonaniu spółki można przyjąć, że chodzi tu o Spółkę E S.A. będącą polskim podatnikiem VAT) mógł kwoty podatku VAT naliczonego odliczyć, tak jak gdyby czynności podlegające opodatkowaniu były wykonane na terytorium kraju. Zdaniem wnioskodawcy, spełnia on również ten warunek i stwierdza, że w jego przekonaniu w sytuacji, gdyby usługa wykonana przez Z S.A. (podwykonawcę) była usługą związaną z nieruchomością położoną na terytorium Polski, mogłaby odliczyć VAT wynikający z faktur wystawionych z tytułu wykonania przez podwykonawcę prac montażowych. Dodatkowo wnioskodawca jest w stanie spełnić również ostatni warunek skorzystania z odliczenia VAT na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy o VAT, tj. będzie posiadała dokumenty, z których wynikał będzie związek odliczonego podatku VAT z czynnościami będącymi przedmiotem usługi montażu.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza się, co następuje:

Sposób dokumentowania czynności związanych ze świadczeniem usług poza granicami kraju, w przypadku, gdy podatnik nie jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej (w kraju wykonania usługi) reguluje art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798ze zm.). W przedmiotowej sprawie dane usługi budowlane będą podlegać przepisom podatkowym obowiązującym w Szwecji. Usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług ze względu na miejsce położenia nieruchomości. Z sytuacji przedstawionej przez wnioskodawcę wynika, że podwykonawca nie dokonuje rozliczeń z finalnym odbiorcą usług (Spółką Szwedzką) Rozliczeń tych dokonuje natomiast generalny wykonawca (E S.A.), który jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Podwykonawca (Z S.A) natomiast dokonuje rozliczeń z tytułu wykonywanych przez siebie usług związanych z nieruchomością położoną na terytorium Szwecji z generalnym wykonawcą. W przypadku podwykonawcy będącego podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług w Polsce znajdą więc zastosowanie przepisy art. 106 ust. 2,3 i 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi obowiązek wystawiania faktur istnieje również w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" lub "zwolnieni", jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski) lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Ww. przepis stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towarów lub wykonaniem usługi. Stosownie do § 27 ust. 2 ww. rozporządzenia wystawiona w takich przypadkach faktura, powinna zawierać dane określone w § 9 ww. rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Zatem podwykonawca nie wykazuje na wystawianych fakturach stawek i kwot podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktura winna zawierać m.in. wartość netto usług świadczonych przez podwykonawcę.

Podsumowując: Sposób dokonywania rozliczeń podwykonawcy z generalnym wykonawcą winien wynikać z umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy generalnym wykonawcą a kontrahentem Szwedzkim. Powyższe narzucałoby określony tryb dokonywania rozliczeń wnioskodawcy z generalnym wykonawcą. W świetle ww. przepisów usługi budowlane związane z nieruchomościami - w tym przypadku położonymi na terytorium Szwecji - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Regułą w takich przypadkach jest to, że z tytułu świadczonej usługi polski podatnik nie wykaże obowiązku podatkowego w Polsce, bowiem będzie to usługa pozostająca poza zakresem opodatkowania polskim podatkiem VAT. O konieczności rejestracji, sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości oraz o osobie zobowiązanej do jego rozliczenia przesądzają przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi w tym konkretnym przypadku miejsce położenia nieruchomości - Szwecja. Podatnik jak również podwykonawca świadczący usługi budowlane związane z nieruchomościami położonymi na terenie Szwecji winni zapoznać się z przepisami podatkowymi obowiązującymi w tym państwie. Polski ustawodawca nie nakłada na polskiego podwykonawcę / wykonawcę świadczącego usługi związane z nieruchomościami położonymi na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty, innego niż Polska, obowiązku dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa Unii, na którym położona jest nieruchomość.

W opisanym w stanie faktycznym w przypadku gdyby podwykonawca zarejestrował się na terytorium Szwecji jako tamtejszy podatnik VAT, to szwedzki podatek VAT wynikający z faktury VAT wystawionych przez Z S.A (podwykonawca) na E S.A. z tytułu przedmiotowych usług niepolegałyby odliczeniu przez E S.A. - w sprawie nie znajduje bowiem zastosowanie przepis art. 86 ust. 8 ustawy. Podstawę do obniżenia podatku zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl