IP-PP2-443-632/08-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-632/08-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu 15 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłaty premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłaty premii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz dystrybucji karmy dla zwierząt domowych, słodyczy oraz dań gotowych. W ramach współpracy handlowo-dystrybucyjnej, Spółka dokonuje dostaw swoich produktów na rzecz kontrahentów (dalej Odbiorcy lub Partnerzy).

Na podstawie stosownych porozumień, zawieranych w formie pisemne, umów lub aneksów do umów handlowo-dystrybucyjnych, jak również w drodze innych ustaleń handlowych, strony wprowadziły mechanizmy handlowe, na podstawie których Spółka jest zobowiązana do wypłaty Odbiorcom określonych kwot pieniężnych (premie pieniężne, bonusy, wynagrodzenia za dokonywane przez Odbiorców czynności), po ziszczeniu się określonych warunków, wskutek wystąpienia określonych zdarzeń lub w zamian za określone zachowania po stronie Odbiorcy. W ramach bieżącej współpracy handlowej - dystrybucyjnej), Spółka dokonuje m.in. następujących płatności na rzecz Odbiorców.

1.

Premia zakupowa:

Na podstawie porozumień handlowych, Spółka zobowiązuje do przyznania Odbiorcom premii pieniężnej z tytułu dokonania przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok kalendarzowy) określonej wartości zakupów towarów od Spółki. Płatność ta może mieć postać tzw. premii "warunkowej", która jest należna pod warunkiem osiągnięcia określonego poziomu zakupów w danym okresie (należność wymagalna po przekroczeniu omawianego pułapu zakupów) lub tzw. premii bezwarunkowej - wówczas płatność jest dokonywana niezależnie od tego czy dany cel zakupowy zostanie zrealizowany w określonym przedziale czasowym. Wysokość wypłacanych przez Spółkę kwot jest ściśle uzależniona od wartości netto zakupów towarów handlowych zrealizowanych przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym i stanowi określony procent wartości netto tych zakupów, przy czym procent ten może mieć wartość stałą lub zmienną (narastającą) uzależnioną od stopnia realizacji określonego celu zakupowego przez odbiorców w danym okresie (tzw. premia progowa).

2.

Premia logistyczna

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie za możliwość dostarczania przez Spółkę produktów nie bezpośrednio do poszczególnych placówek handlu detalicznego Odbiorcy rozproszonych na terytorium Polski lecz do jednego określonego magazynu centralnego Partnera. Świadczenie będące ekwiwalentem tej płatności obejmuje również dodatkowo organizację przez Odbiorców dalszej dystrybucji towarów Spółki, przechowywanych tymczasowo w centralnym magazynie do poszczególnych placówek handlu detalicznego w ramach sieci handlowej Odbiorcy. Wysokość udzielanej gratyfikacji pieniężnej uzależniona jest od wartości zakupów netto towarów Spółki dokonywanych przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym.

3.

Premia za utrzymanie stałej oferty produktów Spółki

W ramach umów zawieranych z Partnerami, Spółka zobowiązuje się do wypłacania Odbiorcom premii pieniężnych pod warunkiem utrzymywania przez nich w stałej ofercie (tj. w gotowości do sprzedaży) w placówkach handlu detalicznego, określonej kategorii i ilości produktów Spółki przez dany okres, bez względu na aktualny popyt na dane kategorie towarów Spółki czy też ilość dostępnych na rynku towarów substytucyjnych do produktów Spółki. Dodatkowo, świadczenie ekwiwalentne obejmuje również zobowiązanie Odbiorcy do należytej ekspozycji towarów Spółki w punktach sprzedaży detalicznej Odbiorcy, tj. w określony umownie sposób, umożliwiający optymalizację procesu sprzedaży tych towarów. Wypłacane kwoty kalkulowane są jako określony procent wartości netto zakupów towarów Spółki zrealizowanych przez Odbiorców w danym okresie rozliczeniowym.

4.

Wynagrodzenie premiowe za działania marketingowe

Spółka dokonuje płatności na rzecz Odbiorców w zamian za zorganizowanie i zapewnienie realizacji określonych akcji promocyjnych, ekspozycyjnych i reklamowych, których przedmiotem są produkty oferowane przez Spółkę, w tym m.in.:

* zamawianie określonej ilości plakatów, spotów reklamowych, ulotek oraz ich należyta dystrybucja;

* umieszczenie informacji o produkcie Spółki na stałym nośniku reklamy lub w tematycznym katalogu wydawanym przez Odbiorcę;

* wyeksponowanie logo/marki Spółki na terenie placówek handlu detalicznego Partnerów;

* udostępnianie powierzchni (w placówkach handlowych Odbiorcy) do ekspozycji plakatów lub innych materiałów reklamowych Spółki;

* udostępnienie powierzchni (w placówkach handlowych Odbiorcy) celem umożliwienia przeprowadzenia przez Spółkę promocji towarów w formie degustacji, prezentacji, animacji;

* organizowanie przez Odbiorcę dodatkowych, specjalnych akcji promocyjnych towarów Spółki w noowootwartych placówkach sieci handlowej Odbiorcy;

* ustalanie okresowych planów promocji oraz list towarów nimi objętych w placówkach sieci handlowej Odbiorcy;

* publikowanie w gazetkach wydawanych przez Odbiorcę artykułów sponsorowanych przez Spółkę materiałów promujących wizerunek Spółki na rynku, reklam towarów Spółki.

Wysokość wynagrodzeń wypłacanych z powyższych tytułów jest ściśle uzależniona od wartości zakupów towarów zrealizowanych przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym (stanowi określony procent wartości netto tych zakupów).

5.

Wynagrodzenie premiowe za usługi konsultacji rynkowej

Spółka dokonuje płatności na rzecz Odbiorców w zamian za realizację określonych wspólnych zadań w ramach konsultacji handlowych oraz badania rynku. Konsultacje te mogą w szczególności dotyczyć warunków handlu na rynku krajowym, warunków handlu w wybranym regionie lub innym obszarze, warunków handlu dla wybranego asortymentu lub produktu, zmiany tendencji handlowych na poszczególnych rynkach. Ponadto, usługi te mogą obejmować również okresowe przeprowadzanie na zlecenie Spółki analiz sprzedaży poszczególnych artykułówgrup artykułów.

Również w tym przypadku wysokość udzielanej gratyfikacji w zamian za realizację ww. usług, może być ściśle uzależniona od wysokości zrealizowanych zakupów towarów Spółki przez beneficjentów płatności w danym przyjętym okresie rozliczeniowym.

Do tej pory, dla celów rozliczeń VAT płatności wskazanych pkt (1)- (5) powyżej, co do zasady, Partnerzy wystawiali na rzecz Spółki faktury VAT ze stawka 22% na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych.

Do tej pory zarówno Spółka jak i jej Odbiorcy zasadniczo traktowali wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Odbiorców na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

czy w przypadkach opisanych w pkt (1)- (5) powyższego stanu faktycznego ma miejsce świadczenie usług (które powinno być dokumentowane fakturami VAT) pomiędzy Odbiorcami (świadczącymi) a Spółką (beneficjentem świadczenia) z tytułu których wynagrodzeniem są premie pieniężne wypłacane Spółkę.

a w konsekwencji:

2.

Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorców w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznane premie pieniężne, o których mowa w pkt 1-5 stanu faktycznego, na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, a w szczególności - dla określenia zakresu wspomnianego prawa Spółki, nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.).

W ocenie Spółki w przypadkach opisanych w pkt (1)- (5) powyższego stanu faktycznego ma miejsce świadczenie usług przez Odbiorców na rzecz Spółki. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z opisanych wyżej faktur wystawionych przez Odbiorców. W opinii Spólki, przepis art. 88 w ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie znajduje w przedmiotowej kwestii zastosowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyjątek od powyższej zasady zawiera m.in. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle powyższych przepisów, aby stwierdzić czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych przez Partnerów faktur dokumentujących płatności opisane w pkt (1)- (5) stanu faktycznego, zdaniem Spółki należy ustalić, czy premie pieniężne przyznawane przez Spółkę stanowią odpłatność za wykonywane przez Odbiorców usługi, podlegająca opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości w powyższym zakresie powstały po stronie Spółki w związku ze:

stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. sygn. I FSK 94/06; wyrok WSA z 22 maja 2007 r. sygn. III SA/Wa 4080/06) zgodnie z którym premie przyznawane z tytułu i pod warunkiem wykonania przez beneficjenta określonej ilości transakcji zakupu nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług;

odmiennym od powyższego stanowiskiem większości polskich organów podatkowych w omawianym zakresie, odzwierciedlającym stanowisko Ministra Finansów wyrażone w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065BM6), z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) oraz z dnia 28 grudnia 2007 r. (sygn. PT3/0602/34/599/LBE/07MB7-16001); zgodnie z tym stanowiskiem, omawiane premie pieniężne należy w określonych przypadkach, traktować jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez beneficjenta premii;

znowelizowanym (począwszy od 1 stycznia 2008 r.) przepisem art. 88 w ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który nie przyznaje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku VAT.

1.

Premie pieniężne wskazane w pkt (1) - (5) stanu faktycznego, jako wynagrodzenie za świadczone usługi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 o VAT, za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Aby dokonać oceny, czy zdarzenia, z tytułu których wypłacane będą wskazane w stanie faktycznym premie pieniężne, rodzą po stronie Odbiorcy skutki w podatku VAT, ustalenia wymaga w szczególności to czy czynność zakupu lub odsprzedaży przez Odbiorców odpowiedniej ilości bądź wartości towarów nabytych od Spółki oraz inne zdarzenia stanowiące tytuł do wypłaty przez Spółkę premii pieniężnych, objęte są zakresem przedmiotowym ustawy o VAT. W szczególności należy określić czy niniejsze czynności mogą zostać uznane za podlegające VAT odpłatne świadczenie usług.

Spółka wskazuje, iż w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż w pojęciu świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT nadano bardzo szeroki zakres. Obejmuje ono nie tylko działanie podatnika, ale również zobowiązanie do powstrzymywania od dokonywania określonych czynności oraz tolerowania określonego stanu rzeczy. W odniesieniu do płatności wymienionych w pkt (1)- (5) powyższego stanu faktycznego, Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców kwoty wynagrodzenia stanowią ekwiwalent pieniężny za określone świadczenia wzajemne ze strony beneficjentów płatności. W efekcie, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania, których wykonanie stanowi tytuł do wypłaty kwot opisanych w stanie faktycznym, należy uznać za świadczenie przez Odbiorców na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

a)

Charakter premii pieniężnych wskazanych w pkt (1) stanu faktycznego

Spółka pragnie podkreślić, iż kwestia opodatkowania VAT premii pieniężnych wypłacanych w zamian za zrealizowanie przez beneficjentów określonego poziomu zakupów była wielokrotnie poruszana w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez władze skarbowe. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065BM6), z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026), płatności takie w sytuacji gdy nie są związane z żadną konkretna dostawa, np. wypłacane z tytułu nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, stanowią odpłatność za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ponadto powyższa kwestia była wielokrotnie poruszana w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez władze skarbowe. W znakomitej większości tych interpretacji, zwłaszcza tych wydawanych w ciągu minionego roku przez Ministra Finansów, prezentowane jest stanowisko analo9gicznedo przytoczonego powyżej, tj. nakazujące traktować premie niezwiązane z konkretnymi dostawami, a np. wypłacane z tytułu nabyć towarów o określonej wartości lub ilości jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

W przypadku premii zakupowych, opisanych w pkt (1) stanu faktycznego, płatności te (zarówno warunkowe jak i bezwarunkowe) są wypłacane Odbiorcom przez Spółkę w zamian za osiągnięcie przez Partnerów określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki w odniesieniu do danego okresu rozliczeniowego. Przyznanie ww. płatności nie jest zatem, w ocenie Spółki związane z konkretna dostawą dokonaną na rzecz danego Odbiorcy. Za słusznością takiego stanowiska przemawia także fakt, że przyznanie premii przez Spółkę nie wynika z konkretnej dostawy towarów na rzecz Odbiorcy, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy. Dodatkowo, omawiane płatności przyznawane są Partnerom w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki należy uznać, że wypłacane przez nią premie zakupowe stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony Partnerów, które to zachowanie należy na gruncie przepisów o ustawy o VAT potraktować jako świadczenie usług podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. W przedstawionym stanie faktycznym, płatność przyznawana przez Spółkę ma charakter świadczenia wzajemnego tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowania (świadczenie) ze strony Odbiorcy polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej wartości, w danym okresie czasu. W efekcie:

a.

w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych ze Spółką w danym przedziale czasowym), wypłacenie ww. premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Spółki;

b.

w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Spółka nie ma obowiązku przyznania ww. premii. W tym zakresie Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku premii bezwarunkowych, mimo braku wskazania na minimalny poziom obrotów, które powinny zostać zrealizowane przez Odbiorcę, w celu otrzymania płatności musi on jednak wykonać stosowne świadczenie wyrażające się w osiągnięciu jakiegokolwiek obrotu towarami.

Podsumowując, zdaniem Spółki w przypadku wskazanym w pkt (1) powyższego stanu faktycznego, wypłacane przez Spółkę premie pieniężne stanowią w każdym przypadku ekwiwalent określonego świadczenia ze strony odbiorców. W efekcie stanowią one wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych przez Odbiorców, podlegających opodatkowaniu VAT.

b)

Charakter premii pieniężnych wskazanych w pkt (2)- (5) stanu faktycznego

W odniesieniu do pozostałych płatności wymienionych w pkt (2)- (5) powyższego stanu faktycznego, Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców premie pieniężne stanowią bezsprzecznie ekwiwalent pieniężny za określone wzajemne ze strony beneficjentów płatności w szczególności inne niż realizacja przez Odbiorców określonego poziomu zakupów od Spółki w danym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania Partnerów, stanowiące tytuł do wypłaty kwot opisanych w pkt (2)- (5) stanu faktycznego, należy uznać za świadczenie przez Odbiorców na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W szczególności, za wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz Spółki uznać należy wymienione poniżej płatności:

Premie logistyczne pkt (2) stanu faktycznego, w przypadku których świadczenie Odbiorcy (za które otrzymuje będące on ekwiwalent) pieniężny) polega na efektywnej organizacji łańcucha dystrybucji towarów nabywanych od Spółki, w szczególności poprzez organizację centralnego magazynu lub transportu i dystrybucji towarów do placówek do placówek handlu detalicznego. Korzyścią dla Spółki z tego tytułu jest zmniejszenie kosztów logistycznych związanych z dostawą produktów Spółki do Odbiorców oraz częściowe przeniesienie ciężaru i odpowiedzialności w procesie dystrybucji na Partnerów;

Premie za utrzymanie stałej oferty produktów Spółki (pkt 3) stanu faktycznego, w przypadku których świadczenie ze strony Odbiorcy polega na zobowiązaniu do stałego utrzymywania w swojej ofercie (tj. gotowości do sprzedaży) oraz właściwej ekspozycji w placówkach handlu detalicznego, określonej liczby towarów nabytych od Spółki przez określony umownie okres. Korzyścią wynikającą dla Spółki w związku ze świadczeniem przez Odbiorcę tego typu usługi jest zapewnienie, że dana ilość towarów Spółki będzie stale oferowana do zakupu ostatecznym konsumentom, bez względu na tymczasowy popyt na towar bądź ilość dostępnych na rynku substytutów danego towaru;

Wynagrodzenia premiowe za działania marketingowe (pkt 4) stanu faktycznego, które to płatności dokonywane są przez Spółkę w zamian za konkretne działania marketingowe podejmowane przez Odbiorców, polegające w szczególności na świadczeniu przez partnerów różnorodnych usług reklamowych (reklama prasowa, telewizyjna, spoty, akcje promocyjne, publikacje w gazetkach) i marketingowych, realizacji innych przedsięwzięć wspierających sprzedaż detaliczną towarów nabywanych od Spółki oraz zagwarantowaniu udziału produktów Spółki we wszystkich organizowanych przez Odbiorcę akcjach promocyjnych;

Wynagrodzenie premiowe za usługi konsultacji rynkowej (pkt 5) stanu faktycznego, w przypadku których udzielana przez Spółkę premia stanowi ekwiwalent pieniężny należny w zamian za realizację szeregu konkretnych działań Odbiorcy, polegających w szczególności na przeprowadzaniu analiz handlowych i badań rynków zbytu dla produktów Spółki. Bezpośrednią korzyścią dla Spółki w związku z realizacją tych działań przez Odbiorców, jest możliwość pozyskiwania wiedzy na temat aktualnej sytuacji rynkowej, czynników i wskaźników rynkowych, jak również bieżąca kontrola warunków handlowych na rynkach będących w obszarze zainteresowania Spółki.

W ocenie Spółki fakt, iż kwoty ww. płatności kalkulowane są jako określony procent od wartości netto zakupów towarów zrealizowanych przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym lub obrotów netto w danym okresie rozliczeniowym, nie pozbawia czynności dokonywanych w zamian przez Odbiorców (i warunkujących otrzymanie przez nich płatności) charakteru usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że premie pieniężne, wskazane w pkt (1) - (5) powyższego stanu faktycznego, stanowią w każdym przypadku ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorców, dokonywanego na rzecz Spółki. Tym samym, płatności te należy dla celów VAT traktować jako wynagrodzenie należne Odbiorcom z tytułu wykonywania przez nich określonych usług na rzecz Spółki, podlegających opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę konkluzje przedstawione powyżej, nie ulega wątpliwości, że w zamian za premie pieniężne, wskazane w pkt (1) - (5) stanu faktycznego, Odbiorcy świadczą na rzecz Spółki usługi, które powinny być dokumentowane fakturami VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Konsekwentnie, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na wspomnianych fakturach Odbiorców, na zasadach ogólnych, określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT. W szczególności dla określenia zakresu wspomnianego prawa Spółki nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Regulacja ta dotyczy bowiem faktur VAT, które dokumentują czynności niepodlegajace opodatkowaniu VAT lub zwolnione z opodatkowania tym podatkiem co nie ma miejsca w przypadkach wymienionych w stanie faktycznym, które są przedmiotem niniejszego wniosku.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl