IP-PP2-443-62/07-3/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-62/07-3/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2007 r. (data wpływu 3 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej przy dostawie wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej przy dostawie wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik zamierza sprowadzać z innego państwa Unii Europejskiej na terytorium Polski urządzenie do ozonoterapii. Urządzenie to w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r. jest urządzeniem medycznym (symbol PKWiU 33.10.16-55.10).

Urządzenie to, znajdujące zastosowanie m.in. w stomatologii, dermatologii, a także w weterynarii czy kosmetyce, wraz z niezbędnymi akcesoriami, tj. odpowiednimi końcówkami umożliwiającymi prawidłowe funkcjonowanie, będzie stanowiło dla podatnika przedmiot dalszej odsprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawkę VAT należy zastosować przy sprzedaży urządzenia do ozonoterapii i akcesoriów z nim związanych.

Czy stawka VAT uzależniona jest od tego kim jest nabywca.

Zdaniem wnioskodawcy przy sprzedaży przedmiotowego urządzenia i akcesoriów z nim związanych należy stosować stawkę VAT w wysokości 7%, ponieważ art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie określa, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, poz. 106 do ww. ustawy (wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium RP, bez względu na symbol PKWiU) należy stosować stawkę podatku 7%. Według podatnika stawka VAT 7% ma zastosowanie bez względu na to kim jest kupujący i jakie będzie dalsze zastosowanie przedmiotu zakupu - czy zostanie on wykorzystywany do zabiegów medycznych sensu stricte czy też nie. Ustawa bowiem uzależnia w tym konkretnym przypadku stawkę podatku od właściwości przedmiotu sprzedaży a nie kupującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organy podatkowe muszą przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawane przez Wnioskodawcę urządzenie wraz z niezbędnymi akcesoriami jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.), nie jest też organem uprawnionym do badania, czy wyrób medyczny został przez importera zgłoszony do Rejestru wyrobów medycznych oraz czy spełnione zostały inne uregulowania związane z wprowadzeniem wyrobu do obrotu, określone w już powołanej ustawie o wyrobach medycznych. Zatem, jeśli uznanie urządzenia za wyrób medyczny w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych (w tym zostało ono zgłoszone do Rejestru wyrobów medycznych) nie budzi przez Wnioskującego wątpliwości, jego sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną stawka podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym odnosząc się do kwestii zastosowania stawki podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowego urządzenia medycznego należy odwołać się do uregulowań zawartych w przepisach art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stosownie do którego, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 ww. załącznika wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU - "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskujący zamierza dokonać sprzedaży przedmiotowego urządzenia na rzecz swoich kontrahentów, który to towar, w ocenie Wnioskującego, jest wyrobem medycznym. Skoro zatem, przedmiotowe urządzenie stanowi wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inny niż wymieniony w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 "Towary związane z ochroną zdrowia"), podlega on na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.

Należy też wspomnieć, że taka sama stawka będzie obowiązywała w imporcie tego urządzenia do Polski z innych krajów nie wchodzących w skład Unii Europejskiej. Minister finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz po zasięgnięciu opinii prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, do celów poboru podatku w imporcie określa, w drodze rozporządzenia, wykazy towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 6 do ustawy o VAT w układzie odpowiadającym Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) lub Nomenklaturze Scalonej (CN).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl